«Η Ευρώπη αυξάνει την παραγωγή Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων (SAF) με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι αντιλαμβάνονται πολλοί», ανέφερε σε ανάρτησή της στο LinkedIn η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope. «Μέσα σε μόλις τρία χρόνια, η παραγωγή έχει αυξηθεί δέκα φορές, με την υποστήριξη επτά προηγμένων βιο-διυλιστηρίων που παράγουν ανανεώσιμα καύσιμα και με σημαντικές επενδύσεις από τη βιομηχανία», τόνισε.

Παράλληλα, πρόσθεσε πως «την περασμένη εβδομάδα, είχα την τιμή να μοιραστώ αυτές τις γνώσεις στο συνέδριο InventU Fuel Evolution στο Βερολίνο, όπου προσκλήθηκα να μιλήσω σε πάνελ με θέμα “Mandates in Action: Industry Reactions and Regulatory Hurdles Across Europe”. Τόνισα ότι η δυναμική των βιολογικών SAF είναι αδιαμφισβήτητη: το επιπλέον κόστος στην τιμή έχει ήδη μειωθεί στο μισό, ενώ τεχνολογικές λύσεις, όπως η συμπαραγωγή βιομάζας, προσφέρουν άμεσες και οικονομικά αποδοτικές δυνατότητες κλιμάκωσης. Ανεξάρτητες μελέτες προβλέπουν ότι η προσφορά σε επίπεδο ΕΕ και παγκοσμίως θα ξεπεράσει τη δεσμευτική ζήτηση, δείχνοντας ότι οι παραγωγοί ανταποκρίνονται και τοποθετούν τα SAF ως θεμέλιο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής του κλάδου της αεροπορίας για το κλίμα.

Ωστόσο, εξέφρασα την ανησυχία ότι, παρά αυτή την πρόοδο, η αβεβαιότητα πολιτικής, η κατακερματισμένη ρύθμιση και οι απότομοι, άνισοι στόχοι συνεχίζουν να εμποδίζουν τις επενδύσεις. Μακροπρόθεσμη σαφήνεια, προβλέψιμοι κανόνες για 20 χρόνια και ασφαλής τροφοδοσία πρώτων υλών είναι απαραίτητα για να μειωθεί ο κίνδυνος σε έργα δισεκατομμυρίων ευρώ. Στην FuelsEurope, πιστεύουμε ότι η απλοποίηση των κανόνων για τις πρώτες ύλες, η αναγνώριση της συμπαραγωγής με ανανεώσιμο υδρογόνο ως e-SAF, καθώς και η διασφάλιση τεχνολογικής ουδετερότητας σε όλο το κανονιστικό πλαίσιο, θα επέτρεπαν ταχύτερη ανάπτυξη. Ένα μεγάλο ευχαριστώ στους συνομιλητές μου, τον Jan Toschka, CEO της Zaffra, και τον Rik Sneep, Senior Vice President Στρατηγικής και Διεθνούς Ανάπτυξης στη Moeve, για την τόσο εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων, καθώς και στον Giovanni Zucchetta της Ryanair για την εξαιρετική συντονιστική του παρουσία».

Η σημασία των SAF για την πράσινη μετάβαση των αερομεταφορών

Τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (Sustainable Aviation Fuels – SAF) αποτελούν την πιο ώριμη και άμεσα διαθέσιμη λύση για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στις αερομεταφορές. Παράγονται κυρίως από βιολογικές πρώτες ύλες, όπως απόβλητα, υπολείμματα βιομάζας και χρησιμοποιημένα έλαια, αλλά και με πιο προηγμένες τεχνολογίες, όπως η χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου και η δέσμευση CO₂. Σε σχέση με τα συμβατικά καύσιμα αεροπορίας, τα SAF μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως και 80% στον κύκλο ζωής τους, ενώ είναι πλήρως συμβατά με τους υπάρχοντες κινητήρες και τις υποδομές ανεφοδιασμού, γεγονός που διευκολύνει την υιοθέτησή τους χωρίς ανάγκη για μεγάλες τεχνικές προσαρμογές.

Η Ευρώπη και οι διεθνείς αεροπορικές αγορές επενδύουν όλο και περισσότερο στην ανάπτυξη και παραγωγή SAF, καθώς αποτελούν βασικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης του κλάδου έως το 2050. Παρά την πρόοδο, προκλήσεις όπως η περιορισμένη διαθεσιμότητα πρώτων υλών, το υψηλό κόστος παραγωγής και οι διαφορετικοί κανονισμοί ανά χώρα συνεχίζουν να καθυστερούν την ευρεία υιοθέτησή τους. Για να επιταχυνθεί η μετάβαση, απαιτείται σταθερό και μακροπρόθεσμο κανονιστικό πλαίσιο, επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και συνεργασία ανάμεσα σε κυβερνήσεις, βιομηχανία και αεροπορικές εταιρείες, ώστε τα SAF να γίνουν πραγματικά η κινητήρια δύναμη για ένα πιο βιώσιμο μέλλον στις αερομεταφορές.

Διαβάστε ακόμη