Η ακραία ζέστη που προκαλείται από την κλιματική αλλαγή διαταράσσει την εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο, ιδίως στις αναπτυσσόμενες χώρες. Το κλείσιμο των σχολείων λόγω των καυτών θερμοκρασιών και οι αρνητικές επιπτώσεις της ζέστης στη γνωστική λειτουργία διευρύνουν το μαθησιακό χάσμα μεταξύ πλούσιων και φτωχών χωρών, σύμφωνα με το Reuters.

Εκατομμύρια μαθητές στην Ασία και τη Βόρεια Αφρική έχουν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τις σχολικές αίθουσες λόγω καύσωνα. Χώρες όπως το Νότιο Σουδάν, οι Φιλιππίνες και η Ινδία έκλεισαν τα σχολεία για να προστατεύσουν τους μαθητές από την επικίνδυνη ζέστη. Το Μπαγκλαντές παλεύει να ισορροπήσει την προετοιμασία για τις εξετάσεις με την ασφάλεια των μαθητών, ανοίγοντας και κλείνοντας σχολεία ανάλογα με τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας.

Η ζέστη βλάπτει δυσανάλογα την εκπαίδευση στις αναπτυσσόμενες χώρες. Πολλά σχολεία δεν διαθέτουν κατάλληλο εξαερισμό, κλιματισμό ή μόνωση, γεγονός που τα καθιστά αφόρητα κατά τη διάρκεια καύσωνα. Αυτή η έλλειψη πόρων επιδεινώνει τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές ανισότητες, καθώς οι φτωχότερες περιοχές έχουν συχνά σχολεία με ανεπαρκείς εγκαταστάσεις.

Η ζέστη επιβραδύνει τη μάθηση

Ακόμη και όταν τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά, οι υψηλές θερμοκρασίες εμποδίζουν τη μάθηση. Μελέτες δείχνουν ότι οι μαθητές που εκτίθενται σε θερμότερες αίθουσες διδασκαλίας έχουν χειρότερες επιδόσεις στα τεστ και συγκρατούν λιγότερες πληροφορίες. Το φαινόμενο αυτό ενισχύεται σε σχολεία χωρίς κλιματισμό, τα οποία είναι πιο διαδεδομένα σε περιοχές με χαμηλότερο εισόδημα.

Μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά το μελλοντικό μαθησιακό δυναμικό. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που εκτίθενται σε ακραία ζέστη στη μήτρα ή στην αρχή της ζωής τους μπορεί να επιτύχουν λιγότερα χρόνια σχολικής εκπαίδευσης αργότερα. Επιπλέον, οι καύσωνες μπορεί να προκαλέσουν ζημιές στις καλλιέργειες και τα μέσα διαβίωσης, καθιστώντας δυσκολότερο για τις οικογένειες να αντέξουν οικονομικά την εκπαίδευση ή να κρατήσουν τα παιδιά στο σχολείο.

Η αυξανόμενη συχνότητα και ένταση των κυμάτων καύσωνα απαιτούν λύσεις. Χρειάζονται περισσότερα δεδομένα για την παρακολούθηση του κλεισίματος σχολείων λόγω καύσωνα. Οι ανεπτυγμένες χώρες μπορούν να προσφέρουν υποστήριξη στα αναπτυσσόμενα έθνη για τη βελτίωση των σχολικών υποδομών και την εφαρμογή στρατηγικών μετριασμού της ζέστης. Η εξισορρόπηση της ασφάλειας των μαθητών με την εκπαιδευτική πρόοδο παραμένει μια πρόκληση, αλλά οι καινοτόμες προσεγγίσεις είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση ισότιμων ευκαιριών μάθησης σε έναν κόσμο που θερμαίνεται.