Τις παρατηρήσεις του επί της εισήγησης της ΔΕΔΔΗΕ για το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας της περιόδου 2026-2030 κατέθεσε ο ΕΣΠΕΝ, με επιστολή προς τον Αντιπρόεδρο Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ και κοινοποίηση στον διευθύνοντα σύμβουλο του ΔΕΔΔΗΕ. Ο Σύνδεσμος επικεντρώνεται σε θέματα που αφορούν την τηλεμέτρηση, τις τεχνικές δυνατότητες των έξυπνων μετρητών, την ετοιμότητα της υποδομής για τα δυναμικά τιμολόγια, καθώς και τη διαχείριση των απωλειών, ζητώντας αποσαφηνίσεις για κρίσιμα σημεία του Σχεδίου και των ρυθμιστικών πλαισίων που το συνοδεύουν.
Στο επίκεντρο τίθεται το Κεντρικό Σύστημα Τηλεμέτρησης, το οποίο σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάπτυξης παρέχει συγκεκριμένες λειτουργίες για παροχές μέσης τάσης και μεγάλους πελάτες χαμηλής τάσης. Ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι για τις παροχές χαμηλής τάσης 0 έως 4, στις οποίες έχουν ήδη εγκατασταθεί 906.223 έξυπνοι μετρητές, δεν παρέχονται βασικές λειτουργίες όπως ο έλεγχος και η πιστοποίηση των μετρήσεων, η εκτίμηση και διόρθωσή τους, η διάθεση των στοιχείων σε τρίτους φορείς και η συμβολή στον εντοπισμό μη τεχνικών απωλειών. Όπως σημειώνει ο Σύνδεσμος, η πλήρης λειτουργία του συστήματος τηλεμέτρησης για όλες τις παροχές αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία της αγοράς, καθώς διασφαλίζει την αξιόπιστη και έγκαιρη διάθεση μετρητικών δεδομένων τόσο για την ενημέρωση όσο και για την τιμολόγηση των καταναλωτών. Το ζήτημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία ενόψει της ολοκλήρωσης της πανελλαδικής εγκατάστασης έξυπνων μετρητών έως το 2030, οπότε και οι συσκευές αυτές θα καλύπτουν το σύνολο της διακινούμενης ενέργειας, όπως προβλέπει το υπό διαβούλευση Σχέδιο.
Ο ΕΣΠΕΝ τονίζει ότι η τηλεμέτρηση συνδέεται άμεσα και με τις ρυθμιστικές υποχρεώσεις που απορρέουν από τα συστήματα αυτοκατανάλωσης, συμπεριλαμβανομένων του net-metering και του net-billing, αλλά και από το επικείμενο πλαίσιο δυναμικών τιμολογίων, ιδίως μετά τη μετάβαση της αγοράς στις 15λεπτες χρονικές μονάδες. Η ουσιαστική αξιοποίηση των έξυπνων μετρητών κρίθηκε αναγκαία τόσο για την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των καταναλωτών όσο και για τον περιορισμό των μη τεχνικών απωλειών, όπως αναφέρεται στο ίδιο το Σχέδιο Ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτόν, ο Σύνδεσμος ζητά να αποσαφηνιστούν οι λόγοι για τους οποίους οι προαναφερθείσες λειτουργίες του Κεντρικού Συστήματος δεν παρέχονται στις συγκεκριμένες παροχές χαμηλής τάσης και να προσδιοριστεί με σαφήνεια το χρονοδιάγραμμα πλήρους ένταξής τους στο σύστημα τηλεμέτρησης.
Εξίσου κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η τεχνική επάρκεια των έξυπνων μετρητών για την παροχή δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Από τη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ για την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ προκύπτει ότι προϋπόθεση για την παροχή μη πιστοποιημένων μετρητικών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο είναι η ύπαρξη παλμών εξόδου ή τυποποιημένης θύρας H1. Ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι η τεχνική αυτή προϋπόθεση δεν είναι εξασφαλισμένη για όλους τους εγκατεστημένους έξυπνους μετρητές, δημιουργώντας εύλογες ανησυχίες ως προς την ετοιμότητα της μετρητικής υποδομής για τη δυναμική τιμολόγηση και τη γενικότερη ψηφιοποίηση του συστήματος. Ακόμη και για τους μετρητές που πληρούν τις προϋποθέσεις, απαιτείται η εγκατάσταση πρόσθετου εξοπλισμού, ανάλογα με το μοντέλο του μετρητή και κατόπιν σχετικού αιτήματος του χρήστη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος ζητά να αποσαφηνιστεί ο αριθμός των υφιστάμενων μετρητών που δεν πληρούν τις απαιτήσεις της νέας ρύθμισης, καθώς και οι τεχνικές προδιαγραφές των μετρητών που πλέον τοποθετούνται στο πλαίσιο του προγράμματος καθολικής εγκατάστασης. Ζητά επίσης την παρουσίαση του προγραμματισμού και του χρονοδιαγράμματος εγκατάστασης τόσο των μετρητών όσο και του απαιτούμενου πρόσθετου εξοπλισμού, ανά γεωγραφική περιοχή και κατηγορία παροχών, ώστε να διασφαλίζεται η δυνατότητα παροχής δεδομένων σε σχεδόν πραγματικό χρόνο για όλους τους χρήστες. Επιπλέον, ζητείται να διευκρινιστεί εάν το κόστος του πρόσθετου εξοπλισμού θα επιβαρύνει τους τελικούς καταναλωτές ή θα αποτελεί δαπάνη του Διαχειριστή που θα ανακτάται μέσω της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης. Ο Σύνδεσμος σημειώνει ότι, αν το κόστος βαρύνει τους χρήστες, αυτό πρέπει να προβλεφθεί εξ αρχής με πλήρη σαφήνεια στα κανονιστικά κείμενα.
Ένα ακόμη θέμα που αναδεικνύεται είναι η αντιμετώπιση των απωλειών. Ο ΕΣΠΕΝ υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΑΕΥ, το κόστος των απωλειών πρέπει να ενσωματώνεται στο Επιτρεπόμενο Έσοδο του Διαχειριστή. Η θέση αυτή ενισχύεται και από πρόσφατη μελέτη του ACER, η οποία δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2025 και καταγράφει την Ελλάδα ως μία από τις μόλις τέσσερις χώρες της Ε.Ε. όπου το κόστος των απωλειών δεν ανακτάται μέσω του Επιτρεπόμενου Εσόδου. Η πρακτική αυτή, όπως αναφέρεται στη μελέτη, διαφέρει από εκείνη των υπόλοιπων είκοσι τεσσάρων κρατών-μελών και στερεί από τον Διαχειριστή το κίνητρο για τον περιορισμό των απωλειών. Ο ΕΣΠΕΝ σημειώνει ότι και ο ίδιος ο Διαχειριστής, στο Σχέδιο Ανάπτυξης, αναγνωρίζει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις ευρωπαϊκές οδηγίες σχετικά με την κάλυψη των απωλειών στο πλαίσιο της αγοράς.
Τέλος, ο Σύνδεσμος επανέρχεται στο ζήτημα της διαφάνειας και της πρόσβασης των συμμετεχόντων σε επικαιροποιημένη πληροφόρηση. Ζητά την ενσωμάτωση στο Σχέδιο Αναπτύξεως αναλυτικών στοιχείων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του έργου εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών και της επέκτασης της τηλεμέτρησης, ανά περιοχή και κατηγορία παροχών, καθώς και για τις τεχνικές δυνατότητες των μετρητών που εγκαθίστανται. Προτείνει επίσης τη συστηματική δημοσίευση στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή, σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση, αναλυτικών στοιχείων για την πρόοδο του έργου, συμπεριλαμβανομένων των ενεργειών για την επέκταση της μηνιαίας καταμέτρησης και τον περιορισμό των μη τεχνικών απωλειών, με παράθεση στατιστικών στοιχείων για διαπιστωμένες ρευματοκλοπές και σχετικά πρόστιμα.
Διαβάστε ακόμη
