Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να κάνει ό,τι μπορεί για να προωθήσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας–Κύπρου, Great Sea Interconnector (GSI), δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας και Στέγασης Νταν Γιόργκενσεν. Η τοποθέτηση του Επιτρόπου έγινε μετά την τριμερή συνάντηση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης στις Βρυξέλλες, με τον Υπουργό Ενέργειας της Κύπρου Γιώργο Παπαναστασίου και τον Έλληνα Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου, με επίκεντρο την προώθηση και επιτάχυνση της υλοποίησης του GSI.
Ο κ. Γιόργκενσεν χαρακτήρισε τη συνάντηση «παραγωγική», υπενθυμίζοντας ότι αποτέλεσε συνέχεια της τηλεδιάσκεψης του Οκτωβρίου. Ανέφερε ότι συζητήθηκαν βασικές ενεργειακές πρωτοβουλίες, ανάμεσά τους ο GSI, έργο που η ΕΕ «υποστηρίζει ισχυρά», συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης μέσω του Connecting Europe Facility (CEF). Ο Επίτροπος υπενθύμισε επίσης την πρωτοβουλία «Ενεργειακές Λεωφόροι», την οποία ανακοίνωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σημειώνοντας ότι περιλαμβάνει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη, στοιχείο που θα τερματίσει την ηλεκτρική απομόνωση του νησιού.
«Εποικοδομητική» η συνάντηση Γιόργκενσεν με Παπασταύρου, Παπαναστασίου για το GSI
Τόνισε ότι η Επιτροπή θα συνεχίσει να προωθεί το έργο και εξέφρασε την προσδοκία του για συνέχιση της συνεργασίας με Ελλάδα και Κύπρο για την υλοποίησή του. Όπως είπε, η ενισχυμένη διασυνδεσιμότητα είναι κρίσιμη για τη μείωση των τιμών ενέργειας και την ενεργειακή ανεξαρτησία της ΕΕ. Σε ανάρτησή του στο Χ, ο Επίτροπος έκανε λόγο για «εποικοδομητική συνάντηση» με τους δύο Υπουργούς, αναφέροντας ότι η ΕΕ στηρίζει σθεναρά το έργο και σημειώνοντας πως οι Ενεργειακές Λεωφόροι «έρχονται σύντομα».
Υπενθυμίζεται πως νωρίτερα σήμερα το energygame.gr έγραφε τα εξής:
Σε μια -ακόμα- νέα πίστα εισέρχεται το καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ Great Sea Interconnector (GSI) που κινείται πλέον μεταξύ των προσδοκιών για δυνητικό ενδιαφέρον νέων επενδυτών που «φωτογράφισαν» με τις επίσημες δηλώσεις τους ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης και της αβεβαιότητας που προκύπτει από την επανεξέταση των βασικών οικονομοτεχνικών παραμέτρων του έργου που συνδέεται με το παραπάνω ενδιαφέρον και τίθεται ως προαπαιτούμενο για την εκδήλωσή του.
Στο πλαίσιο αυτό, η αισιόδοξη ανάγνωση των εξελίξεων που έρχονται στον απόηχο της P-TEC (που σηματοδότησε το δυναμικό comeback των Αμερικανών στα ενεργειακά πράγματα της ευρύτερης περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της ανατολικής Μεσογείου) και της παράλληλης ενεργοποίησης εκ νέου του σχήματος 3+1 Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και ΗΠΑ, κάνει λόγο για προσπάθεια υπέρβασης των αδιεξόδων που ταλανίζουν εδώ και καιρό το σκέλος Ελλάδας-Κύπρου, βυθίζοντάς το σε μια «θάλασσα» αβεβαιότητας. Υπέρβαση που επιχειρείται μέσω ενός restart δια του οποίου Αθήνα και Λευκωσία -που επιχειρούν να ευθυγραμμιστούν εκ νέου μετά τις αρρυθμίες και τα αντικρουόμενα μηνύματα του τελευταίου διαστήματος- επιδιώκουν να προσελκύσουν ισχυρούς ξένους επενδυτές στο έργο.
Αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος της αμερικανικής DFC για το GSI και στο βάθος Ισραήλ
Πηγές με γνώση των διεργασιών κάνουν λόγο για αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος της κρατικής αναπτυξιακής τράπεζας των ΗΠΑ από την κρατική αναπτυξιακή τράπεζα των ΗΠΑ Development Finance Corporation (DFC). Πρόκειται για έναν φορέα που όχι μόνο είναι….παλιός γνώριμος του έργου (καθώς είχε εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον μέσω Letter of Intent την άνοιξη του 2024 που «πάγωσε» στη συνέχεια), αλλά και θεωρείται σημαντική συνιστώσα του ευρύτερου σχεδιασμού των ΗΠΑ για χρηματοδοτική στήριξη των μεγάλων projects που θεωρούνται κρίσιμες για την προώθηση των αμερικανικών συμφερόντων στην περιοχή, από τους αγωγούς και τα Τερματικά που θα στηρίξουν την επιδιωκόμενη «πλημμυρίδα» αμερικανικού LNG έως λιμάνια και εμπορευματικά κέντρα.
Σε αυτή τη μεγάλη εικόνα εντάσσεται και ο GSI που σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Ενέργειας του Ισραήλ Ελί Κοέν αποτελεί μέρος του οράματος Τραμπ για τον μεγάλο διάδρομο ενέργειας και υποδομών IMEC που ξεκινά από την Ινδία, διέρχεται από το Ισραήλ και καταλήγει στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας και μπορεί να αποτελέσει αξιόπιστη εναλλακτική τόσο στους δρόμους της ενέργειας που περνούν από τη Ρωσία και το Ιράν, όσο και στο κινεζικής έμπνευσης One Belt, One Road. Σε αυτό το κάδρο οι ίδιες πηγές αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο εκδήλωσης ενδιαφέροντος και από το Ισραήλ, κάτι που ενδεχομένως να συνδέεται και με την πρόσφατη πρόταση δια στόματος κ. Κοέν να δοθεί προτεραιότητα στο σκέλος Κύπρου-Ισραήλ.
Διαβάστε ακόμη
