Ακόμα ένας γύρος επαφών είναι σε εξέλιξη για το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας και Κύπρου (GSI). Τα ερωτήματα παραμένουν στο τραπέζι, καθώς οι εκκρεμότητες, τεχνικές και οικονομικές, δεν έχουν επιλυθεί και παραμένει άγνωστο εάν θα δοθούν απαντήσεις. Ως στόχος τίθεται επομένως, υπό την πίεση πλέον που ασκείται από την Κομισιόν, να υπάρξει απεμπλοκή. Ενδεικτικό της πίεσης που υπάρχει από πλευράς Ε.Ε. είναι πως την άλλη βδομάδα θα πραγματοποιηθεί νέα σύσκεψη για το έργο με την Κομισιόν.
Σε αυτό το πλαίσιο, τηλεδιάσκεψη είχαν χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σταύρος Παπασταύρου, ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Γιώργος Παπαναστασίου και ο Επίτροπος Ενέργειας της Κομισιόν Νταν Γιόργκενσεν. Πριν την τηλεδιάσκεψη, ο Επίτροπος Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν υπογράμμισε πως «το έργο είναι μεγάλης σημασίας για την ΕΕ και παραμένει έτσι. Εργάζομαι προσωπικά και είμαι αφοσιωμένος σε αυτό, όπως και η Πρόεδρος». Με αυτό τον τρόπο ο Επίτροπος άφησε να εννοηθεί πως σε περίπτωση παράτασης του αδιεξόδου το θέμα θα φτάσει στην πρόεδρο της Κομισιόν. Σημειώνεται πως οι πρόσφατες δηλώσεις της Προέδρου της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για τις «Ενεργειακές Λεωφόρους» δείχνουν το πόσο σημαντικό θεωρείται το έργο του GSI.
Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) τόνιζαν μετά την τηλεδιάσκεψη πως «κατά τη διάρκεια της συζήτησης (σ.σ. χθεσινής) έλαβε χώρα συνολική αποτίμηση όλων των παραμέτρων υλοποίησης του έργου, ενώ επιβεβαιώθηκε η βούληση όλων των μερών να συνεχίσουν σε πνεύμα ενότητας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης τη συνεργασία τους προς αυτήν την κατεύθυνση». Σημειώνεται, ακόμη, πως οι δύο υπουργοί εξέπεμψαν σήμα ότι το έργο θα προχωρήσει, σε συνέχεια της συνάντησης που είχαν πριν λίγες ημέρες στην Αθήνα.
Μήνυμα στήριξης Μητσοτάκη προς το GSI
Σαφές μήνυμα για τη στήριξη του έργου έστειλε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος μιλώντας χθες στη Βουλή υπογράμμισε τη σπουδαιότητα που έχει το GSI και σημείωσε πως σε συνεννόηση με τον πρόεδρο της Κύπρου, έχει χαραχθεί οδικός χάρτης για να ξεπεραστούν τα εμπόδια. Δεν παρέλειψε, έτσι να αναφέρει πως «τους τελευταίους μήνες τέθηκαν από κυπριακής πλευράς ζητήματα τα οποία αφορούν την οικονομοτεχνική βιωσιμότητα του έργου».
Σημειώνεται πως τις τελευταίες ημέρες υπήρξε ακόμη ένας γύρος δηλώσεων από την πλευρά του υπουργού Οικονομικών της Κύπρου κ. Κεραυνού ο οποίος μάλιστα άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο παραίτησής του. «Δεν είμαι ενάντια σε κανένα έργο που θα φέρει ωφελήματα στην κυπριακή οικονομία. Δεν μπορεί ένα άτομο να προκαλεί πρόβλημα στην Κυβέρνηση και είμαι έτοιμος να διευκολύνω την Κυβέρνηση. Ως υπουργός Οικονομικών πρέπει να κοιτάζω τα οικονομικά και να λέω τη γνώμη μου», ανέφερε σύμφωνα με δημοσίευμα του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων. Πάντως, διπλωματικές πηγές στην Αθήνα, ξεκαθάριζαν τις τελευταίες ώρες πως η σχέση Αθήνας και Λευκωσίας είναι αρραγής.
Τι ζητάει η Αθήνα
Με φόντο αυτά τα δεδομένα, σήμερα το πρωί θα πραγματοποιηθεί τηλεδιάσκεψη μεταξύ ΡΑΑΕΥ, ΡΑΕΚ και του ΑΔΜΗΕ, υπό τον υφυπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκο Τσάφο. Εκτιμάται πως στη σημερινή σύσκεψη θα τεθεί το ζήτημα της αναγνώρισης από την ΡΑΕΚ του συνόλου των δαπανών που έχει πραγματοποιήσει. Πριν λίγες ημέρες ο Νίκος Τσάφος, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, διευκρίνισε ότι όταν ο ΑΔΜΗΕ ανέλαβε το έργο το 2023, ανέλαβε ένα συμβόλαιο με τη Nexans και έχει κάνει πληρωμές περίπου στα 300 εκατ. ευρώ, μέχρι στιγμής. Υπενθυμίζεται πως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Κύπρου (ΡΑΕΚ) είχε κάνει τον περασμένο Ιούλιο μισό βήμα αναγνωρίζοντας από το σύνολο των εξόδων που έχει κάνει ο ΑΔΜΗΕ μόνο 82 εκατ. ευρώ, ποσό για το οποίο έχει προσκομίσει τιμολόγια ο ΑΔΜΗΕ στη ΡΑΕΚ, σύμφωνα με την κυπριακή πλευρά. Έκτοτε, η ΡΑΕΚ δεν προχώρησε στον καθορισμό των χρεώσεων για τους Κύπριους καταναλωτές, στο πλαίσιο της ανάκτησης των 25 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί πως την προηγούμενη βδομάδα δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ στην Κύπρο οι αποφάσεις 302 και 303 του 2025, της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου, με τις οποίες η ΡΑΕΚ μεταβιβάζει στον ΑΔΜΗΕ την Άδεια Ιδιοκτήτη Γραμμής Διασύνδεσης και την Άδεια Διαχειριστή Γραμμής Διασύνδεσης για το καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου (GSI), οι οποίες μέχρι σήμερα ανήκαν στον προηγούμενο φορέα υλοποίησης, τη EuroAsia Interconnector. Το συγκεκριμένο θέμα ήταν ένα από τα «αγκάθια» προς επίλυση. Υπάρχει, όμως και το ζήτημα με τις λεγόμενες σταλίες πλοίων και πιο συγκεκριμένα του κόστους που προέκυψε την περίοδο που ήταν αδρανή τα ερευνητικά σκάφη. Τα παραπάνω συνθέτουν το σκηνικό του ζητήματος που απασχολεί την επικαιρότητα αρκετούς μήνες.
Τέλος, ενδιαφέρον στοιχείο αποτελεί η στάση της Nexans και της αλλαγής ηγεσίας στη γαλλική εταιρεία, η οποία έχει στραμμένο το βλέμμα της στις εξελίξεις. Η Nexans την ερχόμενη εβδομάδα θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να προχωρήσει και στις εκτιμήσεις της για την πορεία των υπό εξέλιξη έργων.
Διαβάστε ακόμη