Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) υπέβαλε επίσημη τοποθέτηση στη Δημόσια Διαβούλευση σχετικά με το σχέδιο νόμου με τίτλο «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Α.Ε. (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)». Στην επιστολή που απέστειλε προς τον Υφυπουργό παρά τον Πρωθυπουργό, κ. Π. Μαρινάκη, ο ΕΣΠΕΝ αναγνωρίζει ότι η νομοθετική πρωτοβουλία αποτελεί σημαντική ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Ταυτόχρονα, ωστόσο, τονίζει ότι εισάγονται αδικαιολόγητες προβλέψεις επιβολής προστίμων στους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας όσον αφορά τη διαδικασία υποβολής εκθέσεων και τη διαχείριση του ανταποδοτικού τέλους ΕΡΤ.

Ο Σύνδεσμος εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση σε τρία βασικά σημεία:

  • Στην εμπλοκή των Προμηθευτών στην είσπραξη του τέλους ΕΡΤ, η οποία δεν σχετίζεται με την κύρια δραστηριότητά τους.
  • Στην επιβολή οποιουδήποτε είδους προστίμου για τη διαδικασία αυτή.
  • Στο ύψος των προβλεπόμενων κυρώσεων, το οποίο θεωρείται δυσανάλογο και χωρίς δικαιολογία.

Παράλληλα, ο ΕΣΠΕΝ υπενθυμίζει ότι οι ευρωπαϊκές κατευθύνσεις — όπως αυτές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της ACER/CEER — κινούνται προς την κατάργηση μη ενεργειακών χρεώσεων από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και τη μεταφορά τους σε εναλλακτικά σχήματα χρηματοδότησης, όπως ο κρατικός προϋπολογισμός.

Ο Σύνδεσμος ζητά να καθοριστεί σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την πλήρη κατάργηση της είσπραξης του ανταποδοτικού τέλους μέσω των λογαριασμών ρεύματος, υπογραμμίζοντας ότι η εισαγωγή νέων προστίμων θα έθετε σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των Προμηθευτών και θα επιβάρυνε άδικα την αγορά ενέργειας στο σύνολό της.

Με την τοποθέτηση αυτή, ο ΕΣΠΕΝ επιδιώκει να διασφαλίσει ότι ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου της ΕΡΤ θα γίνει χωρίς επιπλέον οικονομικά βάρη για τους Προμηθευτές και με σεβασμό στις διεθνείς και ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Η επιστολή του ΕΣΠΕΝ

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή του ΕΣΠΕΝ:

«Αξιότιμε κύριε Υφυπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, ο Σύνδεσμός μας επιθυμεί να τοποθετηθεί στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός νομικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης Ανώνυμης Εταιρείας (Ε.Ρ.Τ. Α.Ε.)». Η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία συνιστά ουσιαστική ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό του ισχύοντος πλαισίου και την αποσαφήνιση κρίσιμων ζητημάτων, που αφορούν τόσο τον ρόλο και τη λειτουργία της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης όσο και τον μηχανισμό χρηματοδότησής της, κατά τρόπο που θα διασφαλίζει τη δίκαιη και βιώσιμη κατανομή των σχετικών υποχρεώσεων.

Ωστόσο, με έκπληξη ο Σύνδεσμός μας διαπιστώνει ότι το σχέδιο νόμου θεσπίζει αναιτίως, αδικαιολογήτως, και κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας μία σειρά προστίμων στους Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αναφορικά με τη διαδικασία υποβολής εκθέσεων και απόδοσης του ανταποδοτικού τέλους ΕΡΤ. Με την παρούσα, ο Σύνδεσμός μας εκφράζει την κάθετη και πλήρη αντίθεσή του (α) στην οιαδήποτε εμπλοκή των Προμηθευτών κατά την είσπραξη του τέλους ΕΡΤ (β) στην επιβολή των οιωνδήποτε προστίμων και (γ) στο ύψος των προβλεπόμενων προστίμων.

(α) Πλήρης απεμπλοκή των Προμηθευτών από την είσπραξη του τέλους ΕΡΤ:

Όπως είναι γνωστό, η είσπραξη του τέλους ΕΡΤ ουδόλως σχετίζεται με τη δραστηριότητα των Προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας. Παρόλα ταύτα, οι Προμηθευτές υποχρεούνται εκ του νόμου να πράξουν αυτό που θα όφειλε να πράττει η ίδια η ΕΡΤ A.E. ή άλλος φορέας του δημοσίου, ήτοι την είσπραξη από τους καταναλωτές του τέλους για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης. Η επιβολή αυτής της υποχρέωσης συνιστά παρέκκλιση από την ευρωπαϊκή κατεύθυνση1, δεδομένου ότι στη συντριπτική πλειονότητα των Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης η σχετική είσπραξη πραγματοποιείται με άμεση καταβολή του τέλους στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση από τους πολίτες. Μάλιστα, στη χώρα μας το διαχειριστικό κόστος είναι πολύ μεγαλύτερο του προβλεπόμενου ανταλλάγματος, και σε κάθε περίπτωση προβλέπεται ήδη διαδικασία για την είσπραξη των ανεξόφλητων οφειλών του τέλους ΕΡΤ μέσω του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ), από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΑΑΔΕ. Για τον λόγο αυτό, θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να τεθεί σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την απαλοιφή αυτών των χρεώσεων από τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι δεν θα πρέπει να επιβαρύνονται με υποχρεώσεις που δεν σχετίζονται με την παροχή του συγκεκριμένου αγαθού.

(β) Μη επιβολή του οιουδήποτε προστίμου στους Προμηθευτές:

Από τα ανωτέρω είναι προφανές ότι ο Σύνδεσμός μας αντιτίθεται πλήρως και στην επιβολή οιουδήποτε προστίμου στους Προμηθευτές σχετιζόμενο με την είσπραξη του τέλους ΕΡΤ, που για πρώτη φορά σκοπείται να θεσπιστεί μέσω του σχεδίου νόμου.

Εκτός των ανωτέρω, η επιβολή του οιουδήποτε προστίμου στους Προμηθευτές είναι αδικαιολόγητη και κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας για τους ακόλουθους λόγους:

  • Σε περίπτωση μη έγκαιρης απόδοσης των εισπραχθέντων ποσών του ανταποδοτικού τέλους, προβλέπονται ήδη αστικές και ποινικές κυρώσεις σύμφωνα και με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου (παρ. 11, περ. γ).
  • Η επιβολή κυρώσεων με πρόστιμα τέτοιου χαρακτήρα δεν προβλέπεται σε καμία άλλη συναλλαγή με φορείς του Δημοσίου ή με ρυθμιζόμενες οντότητες, όπως οι Διαχειριστές.
  • Το διαχειριστικό κόστος που επωμίζονται οι Προμηθευτές για την εν λόγω υποχρέωση, είναι πολλαπλάσιο του προβλεπόμενου ανταλλάγματος, τόσο στο ισχύον πλαίσιο όσο και στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, καθιστώντας την πρόβλεψη επιβολής προστίμων, ιδίως του ύψους που προτείνεται, ακόμη πιο δυσανάλογη και αδικαιολόγητη.
  • Τυχόν καθυστερήσεις στην υποβολή της μηνιαίας εκκαθάρισης ή της έκθεσης ορκωτού λογιστή, ενδέχεται να οφείλονται σε τεχνικούς ή άλλους παράγοντες εκτός του ελέγχου των Προμηθευτών. Ιδίως ως προς τη διενέργεια ελέγχου από ορκωτούς λογιστές, δεν είναι δυνατόν οι Προμηθευτές να υπέχουν ευθύνη, συνοδευόμενη από κυρώσεις, για μια υποχρέωση που δεν συνδέεται με την υπηρεσία είσπραξης και απόδοσης του τέλους και επιβλήθηκε για λόγους που αφορούν αποκλειστικά την ΕΡΤ Α.Ε.

(γ) Αυτονόητη η αντίθεση του Συνδέσμου μας στο ύψος των προβλεπόμενων προστίμων:

Τέλος, από τα ανωτέρω είναι αυτονόητο ότι ο Σύνδεσμός μας αντιτίθεται πλήρως και στο ύψος των προβλεπόμενων προστίμων, το οποίο είναι εμφανώς κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας, και σε πλήρη αναντιστοιχία σε σχέση με κυρώσεις που προβλέπονται σε άλλες συναλλαγές με φορείς του Δημοσίου ή με ρυθμιζόμενες οντότητες, όπως οι Διαχειριστές.

Επί μέρους παρατηρήσεις

Μέχρι την οριστική κατάργηση της είσπραξης του ανταποδοτικού τέλους μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, θα θέλαμε να επισημάνουμε τα ακόλουθα όσον αφορά τον ρόλο των Προμηθευτών ως «εισπρακτικών μηχανισμών», ρόλος ο οποίος ωστόσο, όπως σημειώνεται ανωτέρω, ουδόλως σχετίζεται με την κύρια δραστηριότητά τους.

Παράγραφος 3

  • Θα πρέπει να διασφαλιστεί η παροχή πρόσβασης στους Προμηθευτές σε επικαιροποιημένο μητρώο των φορέων των περ. (α), (β), (γ) και (στ), οι οποίοι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής του ανταποδοτικού τέλους.
  • Το όριο αξίας σε ευρώ της περ. (ε) κρίνεται ασαφές, καθώς οι λογαριασμοί ενέργειας περιλαμβάνουν πλήθος ανταγωνιστικών και ρυθμιζόμενων χρεώσεων που εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες (πάγιες χρεώσεις βάσει ημερών, πάγιες χρεώσεις βάσει ισχύος, αναλογικές χρεώσεις βάσει κατανάλωσης, φόροι κατανάλωσης κ.ά.). Συνεπώς, κάθε υφιστάμενη ή νέα χρέωση που εισάγεται μελλοντικά θα πρέπει να διευκρινίζεται εάν περιλαμβάνεται στο όριο αυτό, το οποίο πιθανόν να απαιτεί και περιοδικές αναπροσαρμογές βάσει των εκάστοτε τιμών της αγοράς. Για λόγους απλοποίησης και περιορισμού της διαχειριστικής πολυπλοκότητας κατά την επιβολή ή μη του τέλους κρίνεται σκόπιμο το όριο να εκφράζεται σε kWh (π.χ. 50 kWh μηνιαίως), δηλαδή να οριστεί ως όριο κατανάλωσης και όχι αξίας.

Παράγραφος 5

  • Θα πρέπει να προβλεφθεί μεταβατική περίοδος ως προς την ημερομηνία έναρξης υποβολής της μηνιαίας αναφοράς των μηνών του έτους 2025 μετά τη θέση του νόμου σε ισχύ, με σαφή καθορισμό του πρώτου «μήνα αναφοράς».
  • Στην περ. (γ) κρίνεται σκόπιμο να διευκρινιστεί ότι τα στοιχεία αφορούν τον συνολικό αριθμό παροχών που εξόφλησαν τους λογαριασμούς τους.
  • Το χρονικό περιθώριο των δέκα (10) ημερών μετά την υποβολή της μηνιαίας εκκαθάρισης, για την απόδοση του ανταποδοτικού τέλους του μήνα αναφοράς, θεωρείται αυστηρό. Ως εκ τούτου, κρίνεται σκόπιμη η παράτασή του, τουλάχιστον για ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα ενός (1) έτους.

Παράγραφος 6

  • Οι προβλέψεις των περ. (α) και (β) για τη συμπερίληψη πλήθους στοιχείων στην ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση, αυξάνουν υπέρμετρα τον όγκο δεδομένων και την πολυπλοκότητα. Δεδομένου ότι ο πλήρης και αναλυτικός έλεγχος διενεργείται ετησίως από ορκωτούς ελεγκτές, η ετήσια εκκαθαριστική κατάσταση θα πρέπει να περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα στοιχεία.
  • Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τυχόν αναντιστοιχία μεταξύ των ΑΦΜ που τηρούν οι Προμηθευτές και οι Διαχειριστές, και των ΑΦΜ που καταγράφει η ΑΑΔΕ για τις παροχές ηλεκτρικής ενέργειας (π.χ. λόγω μη ενημέρωσης σε περιπτώσεις διαδοχών, παλαιών συμβάσεων κ.ά.), η οποία ενδέχεται να προκύπτει παρά τις προσήκουσες ενέργειες όλων των εμπλεκόμενων μερών για την επικαιροποίηση των σχετικών στοιχείων, προκαλεί σημαντικά ζητήματα τόσο στην είσπραξη του ανταποδοτικού τέλους όσο και στη διαχείριση των σχετικών ληξιπρόθεσμων ποσών.
  • Για τους Πελάτες Καθολικής Υπηρεσίας, δεδομένου ότι δεν προηγείται σύναψη σύμβασης με τον εκάστοτε Προμηθευτή αλλά η μετάπτωσή τους γίνεται αυτόματα βάσει του ισχύοντος πλαισίου, τα σχετικά στοιχεία της περ. (α) είναι συχνά ελλιπή ή λανθασμένα.
  • Καθότι οι διαδικασίες διαχείρισης του ανταποδοτικού τέλους περιλαμβάνουν την ανταλλαγή πλήθους δεδομένων και καταστάσεων, κρίνεται απαραίτητο να υλοποιηθεί από την ΕΡΤ Α.Ε. ή την Πολιτεία, σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα, για την βελτίωση της αποδοτικότητας των σχετικών διαδικασιών και την αποφυγή τυχόν σφαλμάτων.
  • Τα χρονοδιαγράμματα υποβολής των μηνιαίων και ετήσιων εκκαθαρίσεων θεωρούνται ιδιαιτέρως αυστηρά. Συνεπώς, κρίνεται σκόπιμη η παράταση των σχετικών προθεσμιών, τουλάχιστον για ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα ενός (1) έτους.
  • Κατ’ αναλογία των προβλέψεων της παρ. 14, στο πλαίσιο της «ετήσιας ειδικής εκκαθαριστικής κατάστασης» θα πρέπει εφεξής να παρέχεται στους Προμηθευτές η δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν προς διαγραφή ληξιπρόθεσμα ποσά που αφορούν παρελθόντα έτη, τα οποία δεν έχουν εισπραχθεί και για τα οποία είτε δεν έχει επέλθει ρύθμιση μεταξύ των Προμηθευτών και των υπόχρεων προσώπων είτε η σχετική ρύθμιση έχει απολεσθεί με ευθύνη του υπόχρεου προσώπου, ανεξαρτήτως της διακοπής ή μη από τον Προμηθευτή της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας. Επιπλέον, για ποσά που είχαν ρυθμιστεί στο παρελθόν και κατέστησαν τελικώς ληξιπρόθεσμα, διευκρινίζεται ότι η ειδική εκκαθαριστική κατάσταση δύναται να περιλαμβάνει μόνο τα ληξιπρόθεσμα υπόλοιπα, ανεξαρτήτως του χρόνου ενσωμάτωσής τους σε λογαριασμούς κατανάλωσης.

Παράγραφος 7

  • Η διαγραφή ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων που αφορούν εισπράξεις υπέρ τρίτων (όπως υπέρ της ΕΡΤ Α.Ε.), σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, αποτελεί προϋπόθεση για τη δικαστική διεκδίκηση ίδιων απαιτήσεων (π.χ. χρεώσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας) από τους Προμηθευτές. Συνεπώς, η πρόβλεψη για διαγραφή απαιτήσεων ανταποδοτικού τέλους αποκλειστικά και μόνον σε ετήσια βάση είναι ανεφάρμοστη, καθώς περιορίζει αδικαιολόγητα την εμπορική ελευθερία των Προμηθευτών στη διαχείριση των δικών τους απαιτήσεων. Σε κάθε περίπτωση, η δικαστική διεκδίκηση δεν περιλαμβάνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχουν διαγραφεί, ενώ σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο η εν λόγω διαγραφή δεν απαιτεί την έκθεση ορκωτού λογιστή. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να προβλέπεται η δυνατότητα διαγραφής στο πλαίσιο της μηνιαίας εκκαθάρισης, ενώ η ετήσια έκθεση των ορκωτών θα ελέγχει και θα «επικυρώνει» τις μηνιαίες διαγραφές που έλαβαν χώρα κατά το αντίστοιχο έτος.

Παράγραφος 9

  • Η είσπραξη του τέλους ΕΡΤ ουδόλως σχετίζεται με τη δραστηριότητα των Προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και δεν θα έπρεπε να επιβάλλεται σε αυτούς ως υποχρέωση, πολλώ δε μάλλον κατά τρόπο που να υπεισέρχεται στην κατανομή και την προτεραιοποίηση των οφειλόμενων ποσών στο πλαίσιο διακανονισμών.

Παράγραφος 13

  • Όπως εκτέθηκε αναλυτικά ανωτέρω, ο Σύνδεσμός μας είναι αντίθετος με την επιβολή οιουδήποτε προστίμου. Πέραν τούτου, θα πρέπει να προηγείται σύσταση από την ΕΡΤ και διάστημα συμμόρφωσης των Προμηθευτών για την εκ του νόμου υποχρέωσή τους πριν τη γνωστοποίηση της μη εμπρόθεσμης ή/και μη εκπλήρωσης της υποχρέωσής τους στην αρμόδια διοικητική αρχή, η οποία προτείνουμε να είναι η ΡΑΑΕΥ.

Παράγραφος 14

  • Θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν η υποχρέωση της περ. (β) αναφορικά με την υποβολή χωριστών στοιχείων των ειδικών εκκαθαριστικών καταστάσεων προηγούμενων ετών, συνδέεται με τη δυνατότητα των Προμηθευτών να διαγράψουν τα ποσά των αντίστοιχων ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων. Σε διαφορετική περίπτωση, η νέα διαδικασία που προβλέπεται στο σχέδιο νόμου θα πρέπει να αφορά το τρέχον έτος 2025 και εφεξής και όχι τα παρελθόντα έτη, καθότι για τα έτη έως και το 2023 έχει ήδη ολοκληρωθεί το σύνολο της διαδικασίας, ενώ για το έτος 2024 αναμένεται μόνον η τελική έκθεση των ορκωτών λογιστών επί των στοιχείων που έχουν λάβει από τους Προμηθευτές βάσει του ισχύοντος πλαισίου.

Με εκτίμηση,

Μίλτος Ασλάνογλου Γενικός Διευθυντής».

Διαβάστε ακόμη