Τη σημασία της αποδοτικής αξιοποίησης των υπαρχουσών διασυνδέσεων μεταξύ Νοτιοανατολικής και υπόλοιπης Ευρώπης, χωρίς ωστόσο να τοποθετηθεί ευθέως στο λεγόμενο «αυστριακό ζήτημα», δηλαδή τις παρεκκλίσεις που έπαιρνε συνεχώς η Αυστρία από τον κανόνα της αξιοποίησης του 70% στη μεταφορική ικανότητα των διεθνών της διασυνδέσεων ανέδειξε η Κομισιόν απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φαραντούρη για τις στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρισμού της ΕΕ.

Η ερώτηση του κ. Φαραντούρη αφορούσε στις δυσλειτουργίες που καταγράφηκαν το καλοκαίρι του 2024, όταν περιορισμοί στη ροή ενέργειας από τα σημεία διασύνδεσης της Αυστρίας με την Ουγγαρία επιδείνωσαν το φαινόμενο της «ενεργειακής σπανιότητας» και συνέβαλαν στην άνοδο των χονδρεμπορικών τιμών στον «άξονα» Ουγγαρίας-Ρουμανίας-Βουλγαρίας και Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα έθεσαν στην Κομισιόν με επιστολή τους οι βιομηχανικές ενώσεις Ελλάδας (ΕΒΙΚΕΝ), Βουλγαρίας (BFIEC) και Ρουμανίας (ACER), καταγγέλλοντας ότι η Αυστρία κάνει κατάχρηση του καθεστώτος εξαιρέσεων από τους κανόνες διασυνοριακού εμπορίου, αφήνοντας εκτεθειμένες τις αγορές νότια των συνόρων της. Συγκεκριμένα, η Αυστρία απολαμβάνει εδώ και έξι χρόνια εξαίρεση από την υποχρέωση εφαρμογής του Κανονισμού 2019/943 (άρθρο 16/8) για την κοινή αγορά ενέργειας, που επιβάλλει τη διάθεση τουλάχιστον του 70% της μεταφορικής ικανότητας των διασυνδέσεων για διασυνοριακές συναλλαγές. Η Βιέννη επικαλείται λόγους διασφάλισης της σταθερότητας του εθνικού της δικτύου και από το 2020 ζητά και λαμβάνει ετησίως σχετική εξαίρεση από την Κομισιόν.

Την αξία τήρησης του κανόνα του 70% επεσήμανε και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), παρουσιάζοντας σχετική προσομοίωση σε task force στις 5 Σεπτεμβρίου στην Κοπεγχάγη. Σύμφωνα με αυτή, αν υπήρχε η απαραίτητη διαθεσιμότητα διασυνδέσεων, η περσινή κρίση θα είχε διαφορετική εξέλιξη: στην Ελλάδα, για παράδειγμα, η απογευματινή τιμή το καλοκαίρι διαμορφώθηκε στα 313 €/MWh, ενώ με την εφαρμογή του 70% θα είχε περιοριστεί στα 272 €/MWh.

Η Επιτροπή, από την πλευρά της, απέφυγε να πάρει θέση επί της ουσίας και περιορίστηκε να υπενθυμίσει το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις παρεκκλίσεις. Υπογράμμισε ότι οι παρεκκλίσεις βάσει του άρθρου 16(9) του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 έχουν κατ’ εξαίρεση χαρακτήρα, εγκρίνονται μόνο υπό αυστηρές προϋποθέσεις και πρέπει να περιορίζονται σε ό,τι είναι αναγκαίο για την επιχειρησιακή ασφάλεια, χωρίς διακρίσεις μεταξύ εσωτερικών και διασυνοριακών ανταλλαγών. Επίσης χορηγούνται για διάστημα ενός έτους ώστε να επανεξετάζονται τα προβλήματα ασφαλείας, με την εθνική ρυθμιστική αρχή να έχει την τελική αρμοδιότητα.

Διαβάστε ακόμη