Σε ένα τοπίο που μεταβάλλεται διαρκώς στην αγορά ενέργειας, με τους παρόχους να προσφέρουν διαφορετικά τιμολόγια, η καταναλωτική συμπεριφορά παρουσιάζει σταδιακές μεταβολές. Αν και η προσαρμογή γίνεται με αργό ρυθμό, τα διαθέσιμα δεδομένα δείχνουν ότι περίπου το 30% των καταναλωτών εμφανίζεται πιο δεκτικό στο ενδεχόμενο αλλαγής παρόχου. Την ίδια στιγμή, παρατηρείται ότι μήνα με τον μήνα αυξάνεται η προτίμηση προς τα τιμολόγια με μπλε σήμανση, δηλαδή τα σταθερά, τα οποία κερδίζουν σταδιακά έδαφος στην αγορά.
Αφετηρία του νέου κύκλου μετακινήσεων πελατών μεταξύ των παρόχων αποτέλεσε η εφαρμογή των χρωματιστών τιμολογίων, τον Ιανουάριο του 2024. Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, η αλλαγή παρόχου δεν έχει αναδειχθεί σε κυρίαρχη επιλογή για τους περισσότερους καταναλωτές. Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά, «αυτή τη στιγμή διακρίνουμε δύο κατηγορίες πελατών: εκείνους που δεν αλλάζουν προμηθευτή και εκείνους που αλλάζουν πάροχο ή τιμολόγιο αρκετές φορές». Η δεύτερη αυτή ομάδα εκτιμάται πως αφορά περίπου το 30% του συνόλου, και περιλαμβάνει καταναλωτές που είναι πιο ενεργοί, απαντούν σε τηλεφωνικές προσφορές εταιρειών και παρακολουθούν πιο στενά τις εξελίξεις της αγοράς. Αντίθετα, η πλειοψηφία των καταναλωτών παραμένει επιφυλακτική, συχνά διστακτική και δύσπιστη απέναντι στις εναλλακτικές προτάσεις.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι πάροχοι ενέργειας επιδιώκουν να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του κοινού, επενδύοντας σε ευρύτερες υπηρεσίες και προϊόντα. Όπως έχει γράψει το energygame.gr, τα διαθέσιμα πακέτα πλέον δεν περιορίζονται στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά επεκτείνονται σε συνδυαστικές υπηρεσίες, όπως πακέτα ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου ή ακόμη και ηλεκτρικού ρεύματος και κινητής τηλεφωνίας, επιχειρώντας έτσι να ενισχύσουν τη σύνδεση με τον πελάτη και να διαφοροποιηθούν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Ο δυναμισμός των μπλε τιμολογίων
Τα στοιχεία δείχνουν πως σε αυτή την ανταγωνιστική διαδικασία διεκδίκησης πελατών, από τους παρόχους διαμορφώνεται και μια ξεκάθαρη τάση. Αρκετοί είναι οι πολίτες, που επιλέγουν την ασφάλεια ενός σταθερού τιμολογίου. Ο λόγος είναι ότι θέλουν να αποφύγουν την ανασφάλεια από τις διακυμάνσεις των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά. Από τα στοιχεία της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων φαίνεται πως για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τα οικιακά σταθερά τιμολόγια κερδίζουν έδαφος. Έτσι, τον Φεβρουάριο του 2025 τα σταθερά τιμολόγια ξεπέρασαν τα κυμαινόμενα, ως ποσοστό εκπροσώπησης, φτάνοντας το 16,69% από 14,72% τον Ιανουάριο. Τα κυμαινόμενα τιμολόγια, με την κίτρινη σήμανση αποτελούσαν το 14,32% από 15,02% τον Ιανουάριο. Πτώση σημείωσαν και τα πράσινα τιμολόγια, τα οποία διαμορφώθηκαν στο 68,99% από 70,26%. Άρα, βλέπουμε τα σταθερά να ανεβαίνουν στις προτιμήσεις των οικιακών πελατών, καταλαμβάνοντας 985.340 μετρητές. Η εικόνα είναι διαφορετική στα μη οικιακά τιμολόγια. Εκεί, τα πράσινα αποτελούν το 75,40%, τα κυμαινόμενα το 17,18% και τα σταθερά το 7,41%.
Σε κάθε περίπτωση βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή αλλαγών, με τις καταναλωτικές συμπεριφορές να αλλάζουν σταδιακά. Οι αλλαγές βρίσκονται και ευρωπαϊκό επίπεδο σε ό,τι αφορά το switching. Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα δημοσιεύτηκε από την Κομισιόν ένα κείμενο με κατευθύνσεις και στόχος είναι να ενσωματωθούν σταδιακά οι αλλαγές από τα κράτη μέλη από την επόμενη χρονιά. Μεταξύ των προτεινόμενων αλλαγών είναι πως πλέον τίθενται υποχρεώσεις τόσο για τον καινούργιο προμηθευτή, όσο και για τον προηγούμενο, αλλά και για τον διαχειριστή. Επίσης, περιγράφονται νέες αλλαγές, όπως ότι στους προμηθευτές θα επαφίεται η υποχρέωση των μετρήσεων, αντί να τις κάνουν οι διαχειριστές συστημάτων διανομής.