«Απαιτείται πληθώρα στοιχείων, αρκετά από τα οποία δεν είναι δημόσια προσβάσιμα αλλά αφορούν σε εμπιστευτικά στοιχεία της αγοράς χρειάζεται για τον υπολογισμό του μικτού περιθωρίου κέρδους των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας» ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, Δ. Φούρλαρης απαντώντας σε ερώτηση της της Νέας Αριστεράς.

Το δημοσίευμα που επικαλείται η ερώτηση αναφέρει ότι ο μέσος όρος του μικτού περιθωρίου κέρδους για τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας έχει φτάσει στο 24,40% για τον μήνα Μάρτιο του 2024 από το 13,49% που ήταν τον Νοέμβριο του 2023 και το 7,92% τον Δεκέμβριου του 2023, πριν δηλαδή εφαρμοστούν τα χρωματιστά τιμολόγια.

Αναλυτικά η ερώτηση εδώ

Όπως είπε ο κ. Φούρλαρης για να υπολογιστεί το μικτό περιθώριο κέρδους ενός προμηθευτή, πρέπει να εκτιμηθεί:

α) το κόστος του για την αγορά της ενέργειας από την χονδρεμπορική αγορά, το οποίο διαφέρει για κάθε προμηθευτή και εξαρτάται από τον βαθμό συμμετοχής τους σε καθεμία από τις επιμέρους αγορές αλλά και τη συμμετοχή του σε διμερή συμβόλαια για αντιστάθμιση κινδύνου.

β) το συνολικό του χαρτοφυλάκιο στη λιανική αγορά, περιλαμβανομένης της εκπροσώπησης μετρητών υψηλής και μέσης τάσης, αλλά και συνυπολογίζοντας όλα τα είδη τιμολογίων της χαμηλής τάσης (σταθερά, κυμαινόμενα) και το πλήθος των μετρητών / την ποσότητα ενέργειας σε καθένα από αυτά,

γ) άλλες παραμέτρους όπως ιδίως τον συντελεστή απωλειών του δικτύου μέσης και χαμηλής τάσης, που επιβαρύνει τον προμηθευτή με επιπλέον κόστη της τάξης του 13-15%,

δ) λειτουργικά κόστη της δραστηριότητας της προμήθειας και τυχόν επισφάλειες (απλήρωτους λογαριασμούς) που πρέπει να συνυπολογίσει.

Συνεπώς, η ΡΑΑΕΥ θεωρεί ότι η δημοσιοποίηση μη τεκμηριωμένων στοιχείων περιθωρίου κέρδους είναι επισφαλής και παραπλανητική. Σε κάθε περίπτωση, η κερδοφορία ενός κλάδου δεν μπορεί να κριθεί στη βάση σύγκριση ενός μόνο μήνα, ιδίως όταν πρόκειται για μεταβατική περίοδο δομικών μετασχηματισμών της αγοράς. Αρκεί να ληφθούν υπόψη και μόνο τα επιπλέον κόστη στα οποία έπρεπε να προβούν οι προμηθευτές για την ενημέρωση των πελατών τους και την αλλαγή της εμπορικής και διαφημιστικής τους πολιτικής.

Εν κατακλείδι, η Αρχή θεωρεί ότι η θέσπιση των Σημάνσεων Διαφάνειας στα προϊόντα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας έχει βελτιώσει τη διαφάνεια των όρων προμήθειας των τιμολογίων και έχει ενισχύσει τον ανταγωνισμό, όπως φαίνεται και από τον μεγάλο αριθμό προϊόντων που προσφέρονται, συμπιέζοντας τα περιθώρια κέρδους των προμηθευτών.

Η γνώση του ύψους των τιμών κάθε μήνα καθώς και του είδους της σύμβασης ενδυναμώνει αποδεδειγμένα τους Καταναλωτές και συμβάλλει στην ενίσχυση της διαφάνειας και του ανταγωνισμού μεταξύ των Προμηθευτών σε θέματα τιμολόγησης και παροχής καινοτόμων προϊόντων ενέργειας, σημειώνει ο κ. Φούρλαρης.

Ο ίδιος τόνισε επίσης ότι οι τιμές της χονδρεμπορικής Αγοράς παρουσιάζουν σημαντική μεταβλητότητα και η τιμή κάθε ημέρας είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων, όπως ιδίως το μείγμα καυσίμου (για παράδειγμα, ημέρες με υψηλή παραγωγή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας τείνουν να έχουν χαμηλότερη τιμή Αγοράς Επόμενης Ημέρας), το επίπεδο της ζήτησης και το επίπεδο διαμόρφωσης των τιμών επηρεάζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από την σύγκλιση των αγορών (market coupling). Καθορίζονται επίσης από την οριακή/ ακριβότερη μονάδα που απαιτείται για να καλύψει τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, που είναι συνήθως οι μονάδες φυσικού αερίου, ως οι πλέον ευέλικτοι πόροι του Συστήματος.

Καταληκτικά η μείωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που παρατηρείται δεν είναι αποτέλεσμα του τρόπου λειτουργίας της αγοράς, αλλά της συνδυαστικής επίπτωσης των ως άνω παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της εξαιρετικής υποχώρησης των τιμών φυσικού αερίου διεθνώς.