Τρία υπερδεξαμενόπλοια που είχαν παραμείνει ακινητοποιημένα διέπλευσαν την Τρίτη τα Στενά του Ορμούζ, ενώ επτά άδεια δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), που συνδέονται με το Κατάρ, εισήλθαν στην περιοχή τις τελευταίες εβδομάδες, σε μια πρώτη ένδειξη ότι οι μεταφορές φυσικού αερίου από τον Περσικό Κόλπο ενδέχεται να επανέρχονται σταδιακά σε κανονικούς ρυθμούς, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων τα οποία μετέδωσε το Reuters.

Παράλληλα, δεξαμενόπλοια που συνδέονται με το Ιράν συνέχισαν να διέρχονται από τη στρατηγικής σημασίας θαλάσσια οδό, με την κυκλοφορία να αυξάνεται τη Δευτέρα, καθώς προχωρούσαν οι συνομιλίες μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν.

Ο πρώτος γύρος των συνομιλιών, που ξεκίνησε την Κυριακή, ολοκληρώθηκε μία ημέρα αργότερα, με τις δύο πλευρές να συμφωνούν σε έναν οδικό χάρτη με στόχο την επίτευξη μόνιμης συμφωνίας εντός 60 ημερών. Παράλληλα, οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν παράταση έως τις 21 Αυγούστου της εξαίρεσης από τις κυρώσεις, περιορίζοντας τις ανησυχίες για την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου και LNG και ασκώντας πτωτικές πιέσεις στις τιμές.

Περισσότερα φορτία αναμένεται να πέρασουν τα Στενά του Ορμούζ

Αναλυτές εκτιμούν ότι περισσότερα φορτία αργού πετρελαίου που είχαν παραμείνει εγκλωβισμένα στον Κόλπο από την έναρξη του πολέμου αναμένεται πλέον να αναχωρήσουν, ενώ ολοένα και περισσότερα δεξαμενόπλοια που τελούσαν υπό κυρώσεις διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ για να φορτώσουν και να εξάγουν ιρανικό πετρέλαιο, μετά τη χαλάρωση των αμερικανικών περιορισμών.

Δύο υπερδεξαμενόπλοια τύπου VLCC που διαχειρίζεται η Trafigura, μεταφέροντας από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου το καθένα, εξήλθαν από τα Στενά την Τρίτη. Το πρώτο, το Dubai Energy, είχε ναυλωθεί από την κρατική ενεργειακή εταιρεία της Ταϊβάν CPC, ενώ το δεύτερο, το Legio X Equestris, από την TotalEnergies, σύμφωνα με στοιχεία των LSEG και Kpler.

Ένα ακόμη δεξαμενόπλοιο τύπου VLCC, το Universal Glory, που είχε ναυλωθεί από τη νοτιοκορεατική εταιρεία διύλισης GS Caltex, εγκατέλειψε επίσης τα Στενά μεταφέροντας δύο εκατομμύρια βαρέλια σαουδαραβικού αργού πετρελαίου.

Την ίδια στιγμή, δύο δεξαμενόπλοια τύπου Suezmax που τελούν υπό κυρώσεις, τα Sobar και Sarak, κατευθύνονταν προς τα Στενά. Κάθε ένα από αυτά έχει δυνατότητα μεταφοράς έως και ενός εκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου.

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανέφερε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι τη Δευτέρα διήλθαν από τα Στενά του Ορμούζ 19 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, ωστόσο το Reuters δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιώσει ανεξάρτητα τον συγκεκριμένο αριθμό.

Επανεκκινούν σταδιακά οι μεταφορές LNG από το Κατάρ

Σύμφωνα με στοιχεία των Vortexa και Kpler, επτά άδεια δεξαμενόπλοια LNG που ελέγχονται από την QatarEnergy κινήθηκαν δυτικά προς τον Περσικό Κόλπο μεταξύ 11 και 22 Ιουνίου, προκειμένου να επαναφορτώσουν. Πρόκειται για τις πρώτες τέτοιες μετακινήσεις από τις αεροπορικές επιθέσεις των ΗΠΑ και του Ισραήλ κατά του Ιράν στις 28 Φεβρουαρίου.

Τα τρία πρώτα πλοία — Al Hamla, Al Areesh και Al Khuwair — πραγματοποίησαν τη διέλευσή τους με απενεργοποιημένο το αυτόματο σύστημα εντοπισμού θέσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler, είχαν θεαθεί για τελευταία φορά εκτός των Στενών στα μέσα Ιουνίου και επανεμφανίστηκαν στα συστήματα παρακολούθησης μεταξύ 19 και 23 Ιουνίου. Τα υπόλοιπα τέσσερα πλοία — Wadi Al Sail, Mekaines, Al Sadd και Mesaimeer — εισήλθαν τη Δευτέρα στα Στενά ακολουθώντας τη διαδρομή που διέρχεται από τα ιρανικά χωρικά ύδατα.

Όπως δήλωσε ο αναλυτής της Commonwealth Bank of Australia, Βίβεκ Νταρ, πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό άδειων πλοίων LNG που διέρχεται από τα Στενά του Ορμούζ από την έναρξη του πολέμου. «Και άλλα πλοία LNG κατευθύνονται προς το Κατάρ. Τα στοιχεία παρακολούθησης ενισχύουν τις εκτιμήσεις ότι η QatarEnergy θα τηρήσει το χρονοδιάγραμμα αύξησης της παραγωγής της», ανέφερε.

Τη Δευτέρα σημειώθηκε έκρηξη σε μονάδα επεξεργασίας φυσικού αερίου στο βιομηχανικό συγκρότημα Ras Laffan, ωστόσο ο υπουργός Ενέργειας του Κατάρ διαβεβαίωσε ότι οι εγκαταστάσεις LNG της χώρας δεν επηρεάστηκαν.

Παράλληλα, το πλοίο Al Ghashamiya, που σύμφωνα με την Kpler είχε θεαθεί για τελευταία φορά εντός των Στενών στις 9 Ιουνίου μεταφέροντας φορτίο από το Ras Laffan, επανεμφανίστηκε εκτός της περιοχής στις 22 Ιουνίου.

Ωστόσο, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι η ευρεία επιστροφή των καταριανών πλοίων και των πλοίων της ADNOC προς τον Περσικό Κόλπο δεν έχει ακόμη πραγματοποιηθεί, γεγονός που υποδηλώνει μια προσεκτική και σταδιακή στρατηγική επανεκκίνησης των μεταφορών.

Παράλληλα, τα θαλάσσια ναρκοπέδια εξακολουθούν να αποτελούν σοβαρή απειλή, σύμφωνα με το Κοινό Κέντρο Ναυτικών Πληροφοριών υπό την ηγεσία των ΗΠΑ, εμποδίζοντας τα πλοία να χρησιμοποιήσουν την κύρια ναυτιλιακή διαδρομή που λειτουργούσε πριν από την έναρξη του πολέμου.

Παρά τη σταδιακή αύξηση της κίνησης, οι διελεύσεις από τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν πολύ χαμηλότερες σε σχέση με τα προπολεμικά επίπεδα, όταν καταγράφονταν περίπου 125 διελεύσεις πλοίων ημερησίως.

Διαβάστε ακόμη