Καθώς η Ευρώπη απομακρύνεται οριστικά από το ρωσικό φυσικό αέριο, η Πολωνία στοχεύει να γίνει το κύριο σημείο εισόδου του παγκόσμιου LNG στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, μια αλλαγή που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τις ροές καυσίμων σε ολόκληρη την περιοχή και να προσφέρει στους γείτονές της μια πιο σταθερή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις εισαγωγές μέσω αγωγών.

Η χώρα αξιοποιεί τη δυναμική που δημιούργησε μετά τη μείωση των παραδόσεων από τη Gazprom PJSC το 2022, όταν η έγκαιρη διαφοροποίηση της Πολωνίας την άφησε καλύτερα προετοιμασμένη από πολλές άλλες χώρες. Τώρα, με την Ευρώπη να σχεδιάζει την πλήρη αποχώρηση από τις ρωσικές προμήθειες το 2027, η Πολωνία εξετάζει τη δημιουργία νέας υποδομής υγροποιημένου φυσικού αερίου για να μετατραπεί από μια αυτόνομη εξαίρεση σε μια περιφερειακή πύλη.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, ο διαχειριστής του δικτύου αγωγών της, Gaz-System SA, θα αποφασίσει έως το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους εάν θα κατασκευάσει έναν ακόμη πλωτό τερματικό σταθμό εισαγωγής LNG στη Βαλτική Θάλασσα, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Slawomir Hinc σε πρόσφατη συνέντευξή του, αναφέροντας «μια εμφανή αύξηση του ενδιαφέροντος για το LNG, τόσο στην Πολωνία όσο και σε άλλες χώρες της περιοχής μας».

Η ανατολικοευρωπαϊκή χώρα λειτουργεί ήδη έναν τερματικό σταθμό χωρητικότητας 8,3 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων στο λιμάνι της Βαλτικής Swinoujscie και κατασκευάζει έναν πλωτό τερματικό σταθμό χωρητικότητας 6,1 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ο οποίος αναμένεται να είναι έτοιμος το 2028. Και οι δύο τερματικοί σταθμοί έχουν ήδη κλείσει από την κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου Orlen SA, ενώ ο στόχος για τον επιπλέον τερματικό σταθμό που εξετάζεται είναι να προσελκύσει και άλλους αγοραστές, επίσης από το εξωτερικό.

Με διάφορες βασικές διαδρομές εφοδιασμού η θέση της Πολωνίας

Ενώ η Κροατία, η Ελλάδα και η Λιθουανία έχουν επίσης αρχίσει να εδραιώνουν τη θέση τους στον τομέα του LNG στην περιοχή, η κεντρική θέση της Πολωνίας στο ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου θα συνδεθεί με διάφορες βασικές διαδρομές εφοδιασμού. Για παράδειγμα, θα επιτρέψει την αποθήκευση καυσίμων που εισάγονται από τις ΗΠΑ σε τεράστιες υπόγειες αποθήκες στην Ουκρανία ή την προώθησή τους σε γειτονικές χώρες χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα, όπως η Τσεχική Δημοκρατία, η Σλοβακία ή η Ουγγαρία.

«Η Πολωνία έχει ορισμένα διαρθρωτικά πλεονεκτήματα – το σημαντικότερο από τα οποία είναι η πρόσβαση στη θάλασσα», δήλωσε ο Mykhailo Svyshcho, αναλυτής της ExPro Consulting στο Κίεβο. «Για δεκαετίες, σχεδόν ολόκληρη η περιοχή εξαρτιόταν από το ρωσικό αέριο που μεταφερόταν μέσω αγωγών και κατέβαλε πολύ περιορισμένες προσπάθειες για διαφοροποίηση. Αντίθετα, η Πολωνία συνέχισε να αναπτύσσει τη δική της υποδομή, και αυτή η έγκαιρη έναρξη της δίνει τώρα μια πολύ ισχυρότερη θέση».

Η χώρα ήδη στέλνει αμερικανικό LNG στην Ουκρανία, και η Orlen έχει δηλώσει ότι είναι έτοιμη να αυξήσει τη διαμετακόμιση σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα το επόμενο έτος από 600 εκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2025. Η Ουκρανία εισάγει επίσης LNG μέσω της Λιθουανίας, με το καύσιμο να διέρχεται από το πολωνικό έδαφος – μια μακρύτερη, πιο δαπανηρή διαδρομή που θα μπορούσε να απλοποιηθεί εάν υπήρχε διαθέσιμη πρόσθετη χωρητικότητα εισαγωγής πιο κοντά.

Επίσης, γίνονται συζητήσεις με τη Σλοβακία, η οποία αναζητά εναλλακτικές λύσεις για το ρωσικό φυσικό αέριο.

Σε μια μελέτη σκοπιμότητας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα, ο διαχειριστής Gaz-System ανέφερε ότι 14 φορείς εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη χρήση του ενδεχόμενου νέου τερματικού σταθμού, με τις μέγιστες ανάγκες να υπερβαίνουν σχεδόν τετραπλάσια την προβλεπόμενη χωρητικότητα. Η έρευνα έδειξε ότι σχεδόν το ήμισυ του φυσικού αερίου θα μπορούσε να εξαχθεί και ότι ο τερματικός σταθμός θα πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί το 2029 ή το 2030 για να καλύψει τη ζήτηση.

Η Gaz-System βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με πιθανούς χρήστες για να καταλήξει σε μια φόρμουλα που θα κάνει τον τερματικό σταθμό πιο ελκυστικό.

Αυτό μπορεί να είναι ένα κρίσιμο βήμα για την υλοποίηση των φιλοδοξιών της Πολωνίας στον τομέα του LNG. Αν και η μετατροπή της χώρας σε βασικό σημείο της διαδρομής διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι θετική για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, ο Matt Drinkwater, επικεφαλής του τμήματος ευρωπαϊκού φυσικού αερίου της Energy Aspects Ltd., αναφέρει ότι προς το παρόν τα οφέλη για τους εμπόρους είναι περιορισμένα.

Διαβάστε ακόμη