Πιο αργά από όσο σχεδιάζει, μπορεί να τρέξει η κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου για ορισμένες εταιρείες. Αυτό είναι το εύρημα μιας έρευνας της Handelsblatt σχετικά με τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης σταθμών παραγωγής ενέργειας και τους προμηθευτές τους. Ως αποτέλεσμα, οι μικροί, αποκεντρωμένοι κινητήρες φυσικού αερίου θα μπορούσαν να αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία. Η Γερμανία αρχικά στόχευε στην κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου έως το 2030 για να αντισταθμίσει τη συνεχιζόμενη σταδιακή κατάργηση της παραγωγής ενέργειας από άνθρακα. Στη συμφωνία συνασπισμού της, η γερμανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της να προωθήσει την κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου, χωρητικότητας έως και 20 γιγαβάτ (GW) στη Γερμανία.

Τώρα, ο κυβερνητικός συνασπισμός σκοπεύει να καταλήξει σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιτρέποντας στη Γερμανία να υποβάλει αρχικά προσφορά για σταθμούς παραγωγής ενέργειας ισχύος έως και 12 GW. Ιδανικά, αυτοί θα μπορούσαν στη συνέχεια να κατασκευαστούν γρήγορα. Στην πράξη, όμως, οι εταιρείες που έχουν αναλάβει την υλοποίηση αυτών των σχεδίων αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις. Αρκετοί παράγοντες ήδη δείχνουν ότι η κατασκευή των σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο θα καθυστερήσει. Η Handelsblatt σκιαγραφεί τα προβλήματα – και πού η πιθανή λύση προσφέρει ακόμη και ένα πλεονέκτημα.

1. Οι εταιρείες εξακολουθούν να μην εμπιστεύονται τις πολιτικές αποφάσεις

Ο σχεδιασμός νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο στη Γερμανία έχει παρεμποδιστεί επανειλημμένα από πολιτικές διαμάχες τα τελευταία χρόνια. Αν και ο καγκελάριος Friedrich Merz (CDU) δήλωσε πρόσφατα μετά από συνάντηση των ηγετών του συνασπισμού ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είχε συμφωνήσει σε μια στρατηγική για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα έδινε σύντομα την έγκρισή της, η κατάσταση παραμένει αβέβαιη.

Ωστόσο, η συμφωνία συνασπισμού δεν υπερβαίνει κατά πολύ τα επιτεύγματα της προηγούμενης κυβέρνησης: Τον Φεβρουάριο του 2024, ο τότε καγκελάριος Όλαφ Σολτς (SPD) είχε ήδη συμφωνήσει σε μια στρατηγική για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με τον υπουργό Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ (FDP) και τον υπουργό Οικονομικών Ρόμπερτ Χάμπεκ (Πράσινοι). Τον Ιούλιο του 2024, η κυβέρνηση συνασπισμού ανακοίνωσε την πρόθεσή της να θέσει σε διαγωνισμό συνολικά 12,5 γιγαβάτ ισχύος σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο. Η εφαρμογή του αντίστοιχου νόμου απέτυχε λόγω της κατάρρευσης της κυβέρνησης συνασπισμού. Εκείνη την εποχή δεν είχε δοθεί ούτε η τελική επιβεβαίωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Χωρίς νομικά δεσμευτικούς κανονισμούς, οι εταιρείες δεν μπορούν απλώς να ξεκινήσουν την κατασκευή και να προχρηματοδοτήσουν τις σημαντικές επενδύσεις. Προσπαθούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο την κατάσταση.

Μια μεγάλη ενεργειακή εταιρεία δήλωσε ότι ήταν επιφυλακτική ως προς το εάν οι Βρυξέλλες θα ενέκριναν πράγματι τη συμφωνία που επιτεύχθηκε από τη νέα γερμανική κυβέρνηση. Ένας εκπρόσωπος της ενεργειακής εταιρείας του Αμβούργου δήλωσε επίσης ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν νέες πληροφορίες και επομένως δεν υπάρχει νομική βάση για την κατασκευή σχεδίων για σταθμούς παραγωγής ενέργειας.

Ένας άλλος σημαντικός προμηθευτής ενέργειας ελπίζει ότι η συμφωνία της ομοσπονδιακής κυβέρνησης θα οδηγήσει σε συγκεκριμένες προσφορές για νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίες αναμένεται να προκηρυχθούν προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026. Ωστόσο, χωρίς περισσότερες λεπτομέρειες, η κατασκευή των σταθμών παραγωγής ενέργειας δεν μπορεί ακόμη να ξεκινήσει.

Η Siemens Energy, κορυφαίος κατασκευαστής αεριοστροβίλων, δήλωσε ότι βρίσκεται σε συζητήσεις με εξέχοντες προμηθευτές ενέργειας στη Γερμανία τους τελευταίους μήνες σχετικά με το πώς θα διασφαλιστεί η αξιόπιστη προμήθεια αεριοστροβίλων μόλις η γερμανική κυβέρνηση οριστικοποιήσει τη στρατηγική της για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας. «Διατηρούμε την ισχύ σε εφεδρεία σε περίπτωση που η κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο στη Γερμανία γίνει πραγματικότητα», δήλωσε εκπρόσωπος.

Όλα εξαρτώνται από την ύπαρξη μιας στρατηγικής για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας που έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία υπερβαίνει τις απλές ανακοινώσεις. «Μόνο όταν γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες – ειδικά το χρονοδιάγραμμα – της στρατηγικής για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας, θα είναι σαφές ποιες ακριβώς θα είναι οι τεχνικές απαιτήσεις», δήλωσε ο Dennis Rendschmidt της Γερμανικής Ομοσπονδίας Μηχανικών (VDMA).

2. Τα εξαρτήματα των σταθμών παραγωγής ενέργειας θα μπορούσαν να γίνουν σπάνια

Για ορισμένους φορείς εκμετάλλευσης σταθμών παραγωγής ενέργειας, η μακρά αναμονή για αξιόπιστες πληροφορίες από την κυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει πρόβλημα. Οι εταιρείες ενέργειας χρειάζονται νέες τουρμπίνες για τους νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο. Ωστόσο, οι κατασκευαστές λειτουργούν με πλήρη ισχύ – άλλωστε, νέοι σταθμοί παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο κατασκευάζονται όχι μόνο στη Γερμανία. «Η επιχείρηση αεριοστροβίλων γνωρίζει άνθηση παγκοσμίως», λέει η Siemens Energy. Η GE Vernova δηλώνει ότι η πιο συνηθισμένη σειρά ανεμογεννητριών της «ουσιαστικά έχει εξαντληθεί μέχρι το 2028».

Η Siemens Energy και η GE Vernova, μαζί με την Mitsubishi Power, συγκαταλέγονται στους κορυφαίους κατασκευαστές αεριοστροβίλων στον κόσμο.

Πηγές του κλάδου αναφέρουν ότι οι γερμανικές εταιρείες έχουν σχετικά καθυστερήσει στην παραγγελία στροβίλων. Αυτό θα μπορούσε να τις καταστήσει εμπόδιο στην κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας.

Ετήσια Στοιχεία

Η Siemens Energy προβλέπει αύξηση – οι μετοχές αυξάνονται περισσότερο από δέκα τοις εκατό
Μεγάλες εταιρείες έχουν ήδη δεσμεύσει κάποια χωρητικότητα στροβίλων:

Η RWE δήλωσε ότι έχει ήδη εξασφαλίσει στροβίλους συνολικής χωρητικότητας περίπου 2,4 GW από τους κατασκευαστές Ansaldo Energia και GE Vernova.

Η Uniper συμφώνησε με τη Siemens Energy να αγοράσει στροβίλους για περίπου δύο GW σε νέους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο, σε περίπτωση που πετύχει στη δημοπρασία. Αυτοί οι σταθμοί έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν έως το 2030 και το 2031.

Μια άλλη μεγάλη εταιρεία δήλωσε στην Handelsblatt ότι έχει ήδη συμφωνίες προμήθειας στροβίλων με έναν Γερμανό κατασκευαστή για τους προγραμματισμένους σταθμούς παραγωγής ενέργειας.

Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει πάντα για τους μικρότερους φορείς εκμετάλλευσης σταθμών παραγωγής ενέργειας. Για παράδειγμα, ένας εκπρόσωπος των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής Mainz-Wiesbaden δήλωσε στην Handelsblatt ότι σχεδιάζουν να υποβάλουν προσφορά για 500 μεγαβάτ ισχύος σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, αλλά δεν έχουν ακόμη εξασφαλίσει ανεμογεννήτριες λόγω έλλειψης νομικού πλαισίου.

3. Δεν είναι πιθανό να πετύχουν όλοι στους διαγωνισμούς
Η γερμανική κυβέρνηση σχεδιάζει να υποβάλει προσφορά για συνολικά οκτώ γιγαβάτ σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, με δυνατότητα παραγωγής υδρογόνου, το 2026. Σχεδιάζονται επίσης δύο επιπλέον γιγαβάτ λεγόμενης χωρητικότητας που μπορεί να αποσταλεί στο δίκτυο οποιαδήποτε στιγμή, ανάλογα με τις ανάγκες. Αυτό θα μπορούσε επίσης να περιλαμβάνει σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο, αλλά εναλλακτικά, για παράδειγμα, εγκαταστάσεις αποθήκευσης σε μπαταρίες.

Άλλες δύο γιγαβάτ σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με δυνατότητα παραγωγής υδρογόνου πρόκειται να υποβληθούν σε διαγωνισμό λίγο αργότερα, με ημερομηνία-στόχο για την πλήρη μετατροπή σε υδρογόνο. Το υδρογόνο που παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι κλιματικά ουδέτερο.

Πολλές εταιρείες επικεντρώνονται κυρίως στις προσφορές που έχουν προγραμματιστεί για το 2026. Εδώ, οι προγραμματισμένες δυναμικότητες των φορέων εκμετάλλευσης των σταθμών παραγωγής ενέργειας, οι οποίοι αποκάλυψαν τα σχέδιά τους σε απάντηση σε έρευνα της Handelsblatt, ανέρχονται ήδη σε ελαφρώς λιγότερα από δέκα γιγαβάτ, ποσό που σχεδόν θα αντιστοιχούσε στις προσφερόμενες ποσότητες.

Ωστόσο, είναι πιθανό να προσφερθεί πρόσθετη χωρητικότητα από τις εταιρείες EnBW και Trianel, οι οποίες εξετάζουν το ενδεχόμενο συμμετοχής σε δημοπρασίες σταθμών παραγωγής ενέργειας, αλλά δεν είναι πρόθυμες να σχολιάσουν τα σχέδιά τους. Άλλοι, μικρότεροι φορείς εκμετάλλευσης σταθμών παραγωγής ενέργειας θα μπορούσαν επίσης να υποβάλουν προσφορές για χωρητικότητα.

Με βάση τη συμφωνία συνασπισμού, πολλοί φορείς εκμετάλλευσης σταθμών παραγωγής ενέργειας είχαν ήδη προβλέψει προσφορές έως και 20 γιγαβάτ. Σε περίπτωση που χρειαστούν περισσότερα από τα αρχικά προγραμματισμένα 12 γιγαβάτ στο μέλλον – όπως αναμένουν οι ειδικοί – οι καθυστερήσεις θα είναι σχεδόν αναπόφευκτες.

4. Μια Μεγάλη Ευκαιρία για Μικρούς Σταθμούς

Ενώ η πολιτική συζήτηση στο Βερολίνο επικεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό σε μεγάλους σταθμούς παραγωγής ενέργειας με καύση φυσικού αερίου, οι κατασκευαστές μικρότερων κινητήρων φυσικού αερίου τοποθετούνται. Το πλεονέκτημά τους: Είναι άμεσα διαθέσιμοι και εγκαθίστανται γρήγορα.

Επιπλέον, αυτοί οι σταθμοί μπορούν ήδη να λειτουργούν εξ ολοκλήρου με υδρογόνο. Στους κατασκευαστές περιλαμβάνονται εταιρείες όπως η Everllence (MAN Energy Solutions έως τον Ιούνιο του 2025), η 2G Energy, η Innio Jenbacher και η Wärtsilä.

Και τα δύο συστήματα καίνε αέριο για να παράγουν ενέργεια για πρόωση. Η διαφορά: Σε έναν αεριοστρόβιλο, το αέριο ρέει απευθείας μέσα από τον στρόβιλο, θέτοντάς τον σε κίνηση – η ενέργεια μετατρέπεται σε περιστροφή. Σε έναν αεριοκινητήρα, το αέριο κινεί έμβολα και έναν στροφαλοφόρο άξονα. Και στις δύο περιπτώσεις, κινείται μια γεννήτρια, παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια.

Ενέργεια

Οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο μπορεί να είναι πολύ αργά για τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα το 2030

Οι στρόβιλοι της GE Vernova ή της Siemens Energy είναι εξαιρετικά πολύπλοκα συστήματα. Οι μεγαλύτερες μηχανές τους έχουν χωρητικότητα σχεδόν 600 μεγαβάτ (MW) ή σχεδόν 0,6 GW. Υποθέτοντας ότι οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο με συνολική χωρητικότητα οκτώ GW θα υποβληθούν σε διαγωνισμό το 2026, αυτή η ζήτηση θα μπορούσε θεωρητικά να καλυφθεί από 15 μεγάλους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο η διαθεσιμότητα αεριοστροβίλων στην παγκόσμια αγορά που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις. Οι διαδικασίες σχεδιασμού και έγκρισης που απαιτούνται για την κατασκευή ενός μεγάλου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής συχνά παρατείνονται για χρόνια.

Οι κινητήρες αερίου είναι ήδη ικανοί για υδρογόνο

Εδώ είναι που οι κινητήρες αερίου μπαίνουν στο παιχνίδι ως εναλλακτική λύση. Ο Ingbert Liebing, Διευθύνων Σύμβουλος του Συνδέσμου Δημοτικών Επιχειρήσεων (VKU), λέει: «Το χρονικό πλαίσιο είναι περιορισμένο. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εξεταστούν όλες οι πιθανές λύσεις. Μικρότεροι κινητήρες αερίου είναι διαθέσιμοι πιο γρήγορα και μπορούν ήδη να λειτουργούν με υδρογόνο». Αυτό δεν ισχύει ακόμη για πολλούς αεριοστροβίλους.

Η VKU εκπροσωπεί τις δημοτικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας. Οι δημοτικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας χρησιμοποιούν κινητήρες αερίου σε σταθμούς συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας (CHP) εδώ και δεκαετίες. Η CHP συνδυάζει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με την αξιοποίηση της απορριπτόμενης θερμότητας που παράγεται κατά τη διαδικασία. Αυτή η απορριπτόμενη θερμότητα χρησιμοποιείται για δίκτυα τηλεθέρμανσης. Επομένως, οι μονάδες είναι εξαιρετικά αποδοτικές, επιτυγχάνοντας αξιοποίηση καυσίμου άνω του 90%.

Οι μονάδες παραδίδονται σε δοχεία και είναι άμεσα διαθέσιμες, με ισχύ που ξεκινά από κάτω από ένα μεγαβάτ. Μπορούν να επεκταθούν αρθρωτά ανάλογα με τις ανάγκες – ακόμη και μέχρι το τριψήφιο εύρος μεγαβάτ. Πηγές της βιομηχανίας αναφέρουν ότι οι Γερμανοί κατασκευαστές θα μπορούσαν να παρέχουν έξι γιγαβάτ χωρητικότητας σταθμών παραγωγής ενέργειας ετησίως.

Από την οπτική γωνία των κατασκευαστών σταθμών παραγωγής ενέργειας, είναι ζωτικής σημασίας οι όροι υποβολής προσφορών της στρατηγικής για τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας να λαμβάνουν υπόψη τους μικρούς σταθμούς: «Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς για σταθμούς παραγωγής ενέργειας πρέπει να είναι δυνατή για σταθμούς με ισχύ δύο MW ή περισσότερο, έτσι ώστε να λαμβάνονται υπόψη και οι μικρότεροι προμηθευτές ενέργειας και οι δημοτικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας με γρήγορες διαδικασίες λήψης αποφάσεων», λέει ο Pablo Hofelich, Διευθύνων Σύμβουλος της 2G Energy. Ο Hofelich επισημαίνει τους πολύ σύντομους χρόνους υλοποίησης: Από τον σχεδιασμό έως τη θέση σε λειτουργία, περνούν μεταξύ έξι και δώδεκα μηνών.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της VKU, Liebing, υποστηρίζει την άδεια συμμετοχής σε διαγωνισμούς ακόμη και για σταθμούς με ισχύ μόνο ενός MW. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της VKU επισημαίνει το διπλό όφελος των μικρών σταθμών: «Συμβάλλουν στη στρατηγική των σταθμών παραγωγής ενέργειας και ταυτόχρονα συμβάλλουν στην ενεργειακή μετάβαση».

Διαβάστε ακόμη