Τους δυο όρους που βάζει στο τραπέζι η Ελλάδα για να επιτευχθεί βιώσιμη απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο κατά τρόπο που να μην προκαλέσει σοκ τιμών (με δεδομένη την μεγάλη ακόμα παρουσία του στο μείγμα των εισαγωγών της χώρας μας) ανέλυσε ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Τσάφος κατά την παρέμβασή του στο 8ο Συνέδριο Υποδομών ITC. Όπως σημείωσε ο ίδιος, στο κάδρο της πλήρους απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο γενικά έως το τέλος του 2027 που προωθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (και του μηδενισμού των εισαγωγών ρωσικού LNG έως το τέλος του 2026 που προτάθηκε την περασμένη εβδομάδα), η Ελλάδα θέτει δυο ζητήματα, έχοντας ως αφετηρία την εκτίμηση της Αθήνας ότι η «απώλεια» του ρωσικού αερίου έχει αρνητικές επιπτώσεις στις τιμές του καυσίμου, που μετακυλίονται και στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας. «Επομένως, μία οπτική της χώρας μας αφορά το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις που θα έχει η απώλεια στις τιμές. Είμαστε ένα από τα κράτη που υπενθυμίζει στα ευρωπαϊκά fora πως πρέπει να έχουμε μία πολιτική στο ρωσικό αέριο, η οποία να διασφαλίζει την οικονομική βιωσιμότητα και την ενεργειακή ασφάλεια όσον αφορά τις τιμές», δήλωσε ο κ Τσάφος.
Το δεύτερο θέμα που θέτει η Ελλάδα είναι να υπάρξουν δικλείδες ασφαλείας που να αποτρέπουν την παράκαμψη του «φρένου» στις εισαγωγές ρωσικού αερίου, δια της βάφτισής του ως «Turkish Blend» καθώς φτάνει στη Βουλγαρία από την Τουρκία μέσω του αγωγού TurkStream και μέσω Σιδηρόκαστρου εισέρχεται στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου. Όπως εξήγησε ο κ Τσάφος, καθώς το αγώγιμο αέριο στην περιοχή εισάγεται από την Τουρκία, θα πρέπει να διασφαλιστεί πως η απαγόρευση δεν θα μείνει «κενό γράμμα». Με άλλα λόγια, το ρωσικό αέριο να «αναβαπτίζεται» στην Τουρκία και από εκεί να ρέει ανεμπόδιστο στην Ευρώπη. «Βρισκόμαστε σε συνεχή διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που έχει βάλει κάποιες δικλείδες ασφαλείας. Θεωρούμε ότι μπορούμε να έχουμε και άλλες, ώστε η απαγόρευση να είναι πραγματική και όχι ονομαστική», υπογράμμισε. Σε κάθε περίπτωση, ο υφυπουργός ΠΕΝ τόνισε ότι η εξάλειψη του ρωσικού αερίου από τις εισαγωγές είναι προδιαγεγραμμένη και αυτό που τίθεται επί τάπητος είναι ο χρονισμός, καθώς υπάρχουν διαφορετικά χρονοδιαγράμματα για τις ροές ρωσικού LNG (που δεν αφορούν τόσο τη χώρα μας, καθώς έχουν μηδενιστεί εδώ και πολλούς μήνες) και τις ροές ρωσικού αερίου αγωγών, που αναλογούν σε μερίδιο άνω του 40% στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του ΔΕΣΦΑ.
Το διακύβευμα της μείωσης κόστους για τον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου
Αναφερόμενος στον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου (στον απόηχο της τελευταίας δημοπρασίας για το προϊόν Route 1 για μεταφορά φυσικού αερίου από Ελλάδα προς Ουκρανία όπου η δέσμευση δυναμικότητας ήταν μηδενική), ο κ. Τσάφος σημείωσε πως η συγκεκριμένη όδευση στην ουσία έχει ήδη ενεργοποιηθεί και το Route 1 εντάσσεται στην προσπάθεια που καταβάλλεται να βρεθούν τρόποι να μειωθούν τα τέλη διέλευσης. Όπως έχει γράψει το energygame.gr οι Διαχειριστές Ελλάδας και Βουλγαρίας προχώρησαν σε έκπτωση 25%, ενώ στο σύνορο Μολδαβίας-Ουκρανίας προσφέρεται έκπτωση 46%, ωστόσο η στάση της Ρουμανίας που αναφορικά με τα τέλη διαμετακόμισης εγείρει προβλήματα, που αποτυπώνονται και στο περιορισμένο εμπορικό ενδιαφέρον για το Route 1. «Το προϊόν αυτό αποτελεί κομμάτι του παζλ του Κάθετου Διαδρόμου, δεν έχουμε βρει ακόμα τη λύση», είπε ο κ. Τσάφος. Αναφερόμενος δε στο FSRU της Αλεξανδρούπολης (που σε λίγες ημέρες θα είναι πλήρως «ετοιμοπόλεμο» με την άρση και των τελευταίων λειτουργικών περιορισμών την 1η Οκτωβρίου) είπε ότι έχει σημαντική διαθέσιμη δυναμικότητα για να διοχετεύσει αέριο μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB. «Το δικό μας κομμάτι είναι να αναπτύξουμε τις αναγκαίες υποδομές. Τη χρήση τους όμως θα την ορίσει η αγορά και οι περιφερειακές εξελίξεις», σημείωσε ο κ. Τσάφος. Από τις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης εξάλλου συναρτάται και η προοπτική ανάπτυξης νέων τερματικών LNG που θα προστεθούν στις δύο υφιστάμενες πύλες εισόδου (Ρεβυθούσα, Αλεξανδρούπολη). Να σημειωθεί ότι σε πρόσφατη συνέντευξή της στο Argus Media η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι υποστήριξε ότι υπάρχει «χώρος» για ακόμα ένα τερματικό LNG στην Ελλάδα.
Ο κ. Τσάφος σημείωσε ότι γίνονται μεν εισαγωγές αερίου στο ελληνικό σύστημα που καταλήγουν σε τρίτες χώρες, υπάρχει όμως αβεβαιότητα για τις ποσότητες. Είναι ενδεικτικό ότι τα δυο υφιστάμενα τερματικά έχουν συνολική δυναμικότητα εισαγωγών 12 bcm, όταν η εγχώρια κατανάλωση κινείται στα 7 bcm. Επομένως δεν είναι ξεκάθαρος ο ορίζοντας για τα νέα επενδυτικά πρότζεκτ που θα αύξαναν ακόμα περισσότερο το capacity για εισαγωγές, ενώ υπάρχει ισχυρή αβεβαιότητα για την ένταση της ζήτησης από το εξωτερικό, ενώ το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα προδιαγράφει μείωση της εγχώριας κατανάλωσης τα επόμενα χρόνια, πρόβλεψη πάντως που δεν υιοθετούν οι Διαχειριστές των δικτύων αερίου.
Διαβάστε ακόμη