Η καναδική κυβέρνηση εξετάζει σοβαρά την ανάπτυξη του απομακρυσμένου λιμανιού Τσέρτσιλ στον κόλπο Χάντσον, ως πύλη για εξαγωγές φυσικού αερίου, ποτάσας, ελαιοκράμβης και άλλων εμπορευμάτων, στο πλαίσιο της προσπάθειας της χώρας να μειώσει την εξάρτησή της από τις ΗΠΑ. Ο Υπουργός Ενέργειας, Τιμ Χότζσον, εκφράζει την αισιοδοξία του για το δυναμικό μετατροπής του λιμανιού σε στρατηγικό κόμβο εξαγωγών, ανοίγοντας νέους εμπορικούς διαδρόμους προς την Ευρώπη και πέρα από αυτήν.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το λιμάνι Τσέρτσιλ, που βρίσκεται σε παρόμοιο γεωγραφικό πλάτος με το Όσλο, έχει ιστορικά χρησιμοποιηθεί για εξαγωγές σιτηρών από τη δεκαετία του 1930 και είναι το μοναδικό βαθύ λιμάνι της Βόρειας Αμερικής με απευθείας πρόσβαση τόσο στον Αρκτικό Ωκεανό όσο και σε σιδηροδρομική σύνδεση προς τον νότο. Αν και οι χειμερινές παγοκαλύψεις περιόριζαν παραδοσιακά τη χρήση του, ο Χότζσον πιστεύει ότι με τη νέα γενιά παγοθραυστικών, η ναυσιπλοΐα μπορεί να επεκταθεί για το μεγαλύτερο μέρος του έτους.
Πρωθυπουργοί των δυτικών επαρχιών Αλμπέρτα και Σασκάτσουαν, που είναι σημαντικοί εξαγωγείς ενέργειας και αγροτικών προϊόντων, στηρίζουν ένθερμα την πρόταση. Ο δρόμος μέσω του κόλπου Χάντσον θεωρείται η πιο σύντομη διαδρομή προς την Ευρώπη για προϊόντα από τον δυτικό Καναδά. Ο Χότζσον τονίζει ότι, με τις κατάλληλες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και σιδηρόδρομους, το Τσέρτσιλ μπορεί να γίνει οικονομικά βιώσιμο.
Η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μαρκ Κάρνεϊ, στο πλαίσιο της αντίδρασης στον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ, επιδιώκει τη μείωση του ποσοστού εξαγωγών προς τις ΗΠΑ (που ανήλθε στο 75% το περασμένο έτος), επιταχύνοντας εγκρίσεις στρατηγικών έργων υποδομής. Ο Χότζσον, πρώην τραπεζίτης και συνεργάτης του Κάρνεϊ, είναι υπεύθυνος για τη μετατροπή αυτών των σχεδίων σε υλοποιήσιμες επενδύσεις.
Το σχέδιο για κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου
Ένα από τα προτεινόμενα έργα περιλαμβάνει την κατασκευή οδού δίπλα σε αγωγό φυσικού αερίου, που θα ενισχύσει την πρόσβαση των ιθαγενών κοινοτήτων στον βορρά, μειώνοντας το κόστος ζωής και βελτιώνοντας την οικονομική τους προοπτική. Η στήριξη του πρωθυπουργού της Μανιτόμπα, Γουάμπ Κινιού (ο οποίος είναι και ο ίδιος ιθαγενής), θεωρείται καθοριστική για την πρόοδο του εγχειρήματος.
Ωστόσο, υπάρχουν και σκεπτικιστές. Η Χέδερ Έξνερ-Πιρό, ειδική στην ανάπτυξη του βορρά, εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με τη βιωσιμότητα του Τσέρτσιλ, επικαλούμενη εμπόδια όπως το υψηλό κόστος, οι ασφαλιστικοί περιορισμοί και η περιβαλλοντική ευαισθησία των περιοχών με τίτλους γης των Ινουίτ. Πιστεύει ότι οι υφιστάμενοι λιμένες στην ανατολική ή δυτική ακτή προσφέρουν καλύτερες αποδόσεις επένδυσης.
Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια έχουν σημειωθεί πρόοδοι. Το 2018, το λιμάνι και ο σιδηρόδρομος αγοράστηκαν από την Arctic Gateway Group, έναν οργανισμό που ανήκει σε 41 ιθαγενείς κοινότητες. Έχουν γίνει επενδύσεις στις αποθηκευτικές υποδομές, με στόχο την αποστολή 20.000 τόνων συμπυκνώματος ψευδαργύρου και πιθανών αποστολών σιτηρών πριν την επιστροφή των πάγων. Ο διευθύνων σύμβουλος της Arctic Gateway, Κρις Έιβερι, επιβεβαιώνει την ετοιμότητα των υποδομών και υποστηρίζει ότι, με τη χρήση παγοθραυστικών, είναι εφικτή η ναυσιπλοΐα για έξι μήνες τον χρόνο.
Εν μέσω διεθνούς εμπορικής αναδιάταξης και φιλοδοξιών για παγκόσμια ενεργειακή επιρροή, το Τσέρτσιλ επανέρχεται στο προσκήνιο ως πιθανός στρατηγικός κόμβος για το μέλλον του Καναδά.
Διαβάστε ακόμη