Βασικές εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμα σε σχέση με την αγορά αποθήκευσης CO2. Παρά το γεγονός πως το ρυθμιστικό πλαίσιο ήταν ένα από τα προαπαιτούμενα για να ανοίξει η αγορά και να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα, φαίνεται τελικά πως έχει δοθεί μια παράταση μέχρι την κατάθεσή του.
Η παρατεταμένη στασιμότητα έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στην αγορά, ιδίως ενόψει της έναρξης του Market Test για τον Πρίνο, που – όπως όλα δείχνουν – θα προχωρήσει το φθινόπωρο. Ο προβληματισμός εστιάζεται στην ανάγκη αποσαφήνισης του ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής κανονιστική βάση για τη λειτουργία της αγοράς αποθήκευσης CO₂.
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο νόμου που είχε παρουσιαστεί στις αρχές του έτους από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας είχε προκαλέσει επιφυλάξεις στους εμπλεκόμενους φορείς. Οι αντιδράσεις επικεντρώνονταν στη μεθοδολογία διαμόρφωσης των τιμολογήσεων, καθώς και στην πρόβλεψη πως η μισή αποθηκευτική δυναμικότητα θα καθορίζεται μέσω συμβάσεων, ενώ η υπόλοιπη θα ρυθμίζεται με υπουργικές αποφάσεις. Το νομοσχέδιο είχε χαρακτηριστεί γραφειοκρατικό και ανέθετε σε υπουργικές αποφάσεις την επίλυση σειράς κρίσιμων θεμάτων. Έκτοτε, δεν υπήρξε νέο κείμενο και οι διαβουλεύσεις ουσιαστικά «πάγωσαν».
Το πρώτο εξάμηνο του 2026 οι επενδυτικές αποφάσεις
Σε ό,τι αφορά την επένδυση της Energean στον Πρίνο, το επενδυτικό ενδιαφέρον θεωρείται δεδομένο – εξάλλου, έχουν ήδη υπογραφεί 15 μνημόνια συνεργασίας (MoU). Το ζητούμενο ωστόσο είναι η επίλυση σειράς εκκρεμοτήτων που εξακολουθούν να καθυστερούν την πρόοδο του έργου. Ένα από τα βασικά ζητήματα είναι η έγκριση, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την πρώτη φάση υλοποίησης. Παράλληλα, απαιτείται η έκδοση άδειας αποθήκευσης, για την οποία – υπενθυμίζεται – έχει ήδη αποσταλεί από τα μέσα Απριλίου ένα προσχέδιο από την ΕΔΕΥΕΠ προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τρίτο και κρίσιμο βήμα αποτελεί η έκδοση άδειας λειτουργίας έως το καλοκαίρι του 2026, προκειμένου να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμάται – σύμφωνα με πηγές της αγοράς – ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026 θα ληφθούν και οι τελικές επενδυτικές αποφάσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέραν του έργου στον Πρίνο, σε φάση σχεδιασμού βρίσκεται και το έργο Apollo CO₂ του ΔΕΣΦΑ, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου αγωγών για τη συλλογή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από βιομηχανικές εγκαταστάσεις στη Νότια Ελλάδα – με επίκεντρο την Αττική – και με μελλοντική επέκταση προς τη Βοιωτία. Από την αρχή θα προβλέπεται η δυνατότητα μεταφοράς έως και 10 εκατομμυρίων τόνων CO₂ ετησίως, σε περίπτωση που ενταχθούν και επιπλέον παραγωγοί εκπομπών (emitters).
Παράλληλα, στο πλαίσιο του έργου εντάσσεται και η εγκατάσταση μονάδας υγροποίησης CO₂, με πρόβλεψη για συνεργασίες με τον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας. Η εγκατάσταση θα αποτελείται από ένα χερσαίο και ένα υπεράκτιο τμήμα τύπου FLSU, το οποίο θα εξυπηρετεί τόσο την προσωρινή αποθήκευση όσο και την εφεδρική υγροποίηση του διοξειδίου του άνθρακα.
Διαβάστε ακόμη