Την ανάγκη για ταχύτερη υλοποίηση των έργων από τον ΔΕΣΦΑ και με μικρότερο κόστος κατασκευής τόνισαν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ επί της πρότασης του ΔΕΣΦΑ για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) της περιόδου 2024-2033. Στη δημόσια διαβούλευση συμμετείχαν η Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., η Διώρυγα Gas, η Motor Oil, η Enaon EDA, η Elpedison και η ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Η Ηλεκτροπαραγωγή Αλεξανδρούπολης Α.Ε., η οποία θα διαχειρίζεται τον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Αλεξανδρούπολη και ανήκει κατά 71% στη ΔΕΗ και κατά 29% στη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ανέφερε πως ενώ η έναρξη λειτουργίας του σταθμού ηλεκτροπαραγωγής, μέσω της σύνδεσής του με το ΕΣΦΑ, είχε προγραμματιστεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2023-2032 για τον Αύγουστο του 2026, στο υπό διαβούλευση Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2024-2033 έχει μετατοπιστεί για τον Απρίλιο του 2027. Η μονάδα, ωστόσο, αναμένεται να είναι έτοιμη τον Απρίλιο του 2026, ενώ στη συνέχεια πρόκειται να συμβληθεί άμεσα με εμπορική τράπεζα για τη χρηματοδότηση μέρους του κόστους εισαγωγής και προμήθειας φυσικού αερίου. Συνεπώς, η καθυστέρηση της έναρξης εμπορικής της λειτουργίας θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για το έργο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία ανέφερε, με αφορμή τη διαβούλευση, την ανάγκη να επανεξεταστούν οι ημερομηνίες έναρξης λειτουργίας του έργου, με σκοπό να ξεκινήσει η λειτουργία του τον Απρίλιο του 2026 (αντί του Απριλίου του 2027), διασφαλίζοντας παράλληλα και την επάρκεια δυναμικότητας, έτσι ώστε να μην εμφανιστεί πρόβλημα στη ροή φυσικού αερίου.

Οι παρατηρήσεις του ομίλου Motor Oil

Από τη μεριά της, η Διώρυγα Gas, θυγατρική της Motor Oil, εξέφρασε την άποψη πως «ο προτεινόμενος προϋπολογισμός του Σχεδίου Ανάπτυξης ανέρχεται σε 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ένα κόστος που αναμένεται να επωμιστούν οι Έλληνες καταναλωτές και δημιουργεί ένα μεγάλο μειονέκτημα για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού συστήματος για τους εξαγωγικούς σκοπούς του «Κάθετου Διαδρόμου». Μεγάλο μέρος αυτού αφορά την ενίσχυση της εξαγωγικής δυναμικότητας από το βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ». Η εταιρεία θεωρεί πως τα έργα αναβάθμισης των αγωγών φυσικού αερίου με τις γειτονικές χώρες της Ελλάδας είναι αρκετά ακριβά και η χώρα θα έπρεπε να ενισχυθεί με έναν τερματικό σταθμό LNG.

Γι’ αυτόν τον λόγο, η εταιρεία αναφέρει: «Ζητάμε ίση μεταχείριση και απρόσκοπτη πρόσβαση στο δίκτυο του ΕΣΦΑ. Σε αντίθεση με την υλοποίηση του συνόλου των υπέρμετρων έργων στο προτεινόμενο δεκαετές του ΔΕΣΦΑ, η χρηματοδότηση με 179 εκ. της Dioriga Gas θα εξασφαλίσει την υλοποίηση ενός FSRU τόσο για την εγχώρια όσο και για την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια. Με τον τρόπο αυτό, το συνολικό επενδυτικό κόστος για υποδομές φυσικού αερίου στα επόμενα έτη θα ανέλθει στα 0,88 δισ. ευρώ (0,7 δισ. ΔΕΣΦΑ και 0,17 δισ. Dioriga) και όχι τα 1,3 δισ. ευρώ του προτεινόμενου προϋπολογισμού του ΔΕΣΦΑ». Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα το ΥΠΕΝ ενέκρινε το εγχείρημα της Διώρυγα Gas για υλοποίηση πλωτού τερματικού σταθμού.

Ένα δεύτερο αίτημα της Διώρυγα Gas είναι η χρηματοδότηση εξαγωγικών έργων και η μείωση της συνολικής δαπάνης. Ειδικότερα, αναφέρει πως «η συνολική δαπάνη για το ελληνικό σύστημα πρέπει να μειωθεί από 1,3 δισ. ευρώ σε 0,6- 0,7 δισ. ευρώ, περιορίζοντας την επιβάρυνση των Ελλήνων καταναλωτών και την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στον «Κάθετο Διάδρομο». Το κόστος των εξαγωγικών έργων, όπως ο αγωγός Καρπερή – Κομοτηνή (316 εκ. ευρώ) και Νέα Μεσημβρία – Ευζώνων/Γευγελή (92 εκ. ευρώ), πρέπει να επιμεριστεί και στους διαχειριστές των γειτονικών χωρών. Παράλληλα, απαιτείται εξασφάλιση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, όπως τα 420 εκ. ευρώ που λαμβάνει η Βουλγαρία για τον «Κάθετο Διάδρομο». Τέλος, προτείνει το άνοιγμα σημείου εισόδου στους Κήπους και την αξιολόγηση επενδύσεων από ανεξάρτητο μελετητή.

Στο ίδιο μήκος κύματος, η Motor Oil ζήτησε, στο πλαίσιο της διαβούλευσης, να μειωθεί το συνολικό κόστος του Προγράμματος Ανάπτυξης από 1,3 δισ. ευρώ σε λιγότερο από 0,7 δισ. ευρώ με αφαίρεση, συγχρηματοδότηση ή/και εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων για τα έργα που αφορούν την εξαγωγική δυναμικότητα του ΕΣΦΑ και τον Κάθετο Διάδρομο. Επιπλέον, ζήτησε να εξασφαλιστεί η ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού και η διαφοροποίηση των πηγών εισαγωγής του ελληνικού συστήματος, με την επανένταξη της αδιάλειπτης λειτουργίας του σημείου εισόδου «Κήποι», να μειωθεί το κόστος των εξαγωγικών έργων για τους Έλληνες καταναλωτές, με ανακατανομή κόστους σε γειτονικές χώρες και με εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων, το ελληνικό σύστημα να εστιάσει κυρίως στην εσωτερική ενεργειακή ασφάλεια της Ελληνικής βιομηχανίας και των νοικοκυριών, καθώς και να εξεταστεί το προτεινόμενο πρόγραμμα από ανεξάρτητο μελετητή.

Όσον αφορά στην Enaon EDA, το γενικό πλαίσιο των σχολίων της τόνιζε την ανάγκη να τηρηθούν από τον ΔΕΣΦΑ τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει, προκειμένου να μην υπάρξουν καθυστερήσεις αναφορικά με τις δραστηριότητες διανομής φυσικού αερίου που παρέχει η εταιρεία σε διάφορες περιοχές της χώρας. Τα σχόλια της Elpedison και της ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν ήταν δημόσια διαθέσιμα.

Διαβάστε ακόμη