Η είσοδος της αγοράς βιομεθανίου στο θεσμικό προσκήνιο συνοδεύεται από τη σαφή τοποθέτηση της Motor Oil, η οποία ζητά από τη ΡΑΑΕΥ να διασφαλίσει ότι οι κανόνες αποδοχής βιομεθανίου στο σύστημα δεν θα μεταφράζονται σε αποκλεισμούς μέσω τεχνικών προδιαγραφών ή γραφειοκρατικών φίλτρων. Στην παρέμβασή της στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, η εταιρεία —μέσω της θυγατρικής της MORE (MOH Renewable Energy)— καλεί τη Ρυθμιστική Αρχή να επαναξιολογήσει σημεία του Κώδικα ΕΣΦΑ, με στόχο να διασφαλιστεί στην πράξη η δυνατότητα έγχυσης βιομεθανίου από τις νέες μονάδες παραγωγής.
Συγκεκριμένα, η Motor Oil ζητά ρητά να αποσαφηνιστούν οι όροι που σχετίζονται με την «αποδοχή ή μη» του παραγόμενου βιομεθανίου στα σημεία εισόδου, ώστε να μην επιτρέπονται αόριστες ερμηνείες ή αυθαίρετες απορρίψεις. Η MORE προτείνει να προστεθεί σαφής υποχρέωση του Διαχειριστή να τεκμηριώνει επιστημονικά και τεχνικά κάθε περίπτωση άρνησης παραλαβής, να ενημερώνει εγκαίρως τους παραγωγούς και να μεριμνά ώστε να περιορίζεται στο ελάχιστο δυνατόν η επίπτωση στις εγκαταστάσεις τους.
Στο ίδιο πνεύμα, ζητεί να επανεξεταστούν τα ποιοτικά κριτήρια που καθορίζονται στο Παράρτημα του Κώδικα, κυρίως σε σχέση με τη θερμογόνο δύναμη και την ελάχιστη περιεκτικότητα μεθανίου. Η εταιρεία αναφέρει ότι η υπερβολικά αυστηρή απαίτηση για 95% περιεκτικότητα σε μεθάνιο θέτει εμπόδια στην ανάπτυξη των πρώτων έργων και προτείνει την καθιέρωση μεταβατικού πλαισίου, με αποδοχή ελάχιστων αποκλίσεων, κατ’ αντιστοιχία με τις παρεκκλίσεις που ισχύουν ήδη για το ΥΦΑ.
Σε ό,τι αφορά τις Μονάδες Ελέγχου και Μέτρησης (ΜΕΜ), η Motor Oil ζητά να καταστεί σαφές ότι το κόστος τους καλύπτεται από τον Διαχειριστή και εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή του βάση, σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου νόμου για το βιομεθάνιο (Ν. 5215/2025). Επιπλέον, εισηγείται να προστεθεί στο άρθρο 91Α ειδική πρόβλεψη για την περίπτωση όπου η μονάδα δεν μπορεί να συνδεθεί άμεσα με το ΕΣΦΑ, οπότε προβλέπεται σύμβαση μεταφοράς του βιομεθανίου μέσω CNG ή LNG και αποζημίωση του παραγωγού για το επιπλέον κόστος συμπίεσης ή υγροποίησης.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, η Motor Oil εκφράζει ανησυχία για την καθυστέρηση που ενδέχεται να προκαλέσει ο βραδύς ρυθμός ένταξης έργων στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ και ζητά τη διεύρυνση των περιθωρίων για υλοποίηση έργων μέσω της διαδικασίας των «Μικρών Έργων» χωρίς προηγούμενη αναθεώρηση του Προγράμματος.
Από την πλευρά της, η Αγρομεθάνιο Ελλάδος Α.Ε. καταθέτει αναλυτικές τεχνικές και ρυθμιστικές παρατηρήσεις, υποστηρίζοντας ότι ο νέος Κώδικας ΕΣΦΑ πρέπει να προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες της παραγωγής βιομεθανίου. Η εταιρεία προτείνει πλήρη ενσωμάτωση των διατάξεων του Ν. 5215/2025 στα άρθρα που αφορούν τις συνδέσεις και τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή, καθώς και ρητές προβλέψεις για τα έργα που αφορούν μικρές μονάδες σε αγροτικές περιοχές. Ζητά να προβλεφθεί ετήσια ένταξη τουλάχιστον δέκα έργων σύνδεσης και να αναθεωρηθούν τα ποιοτικά κριτήρια που θεωρεί ασύμμετρα αυστηρά σε σχέση με το ορυκτό φυσικό αέριο.
Τόσο η Motor Oil όσο και η Αγρομεθάνιο τονίζουν την ανάγκη σαφούς, λειτουργικού και μη αποτρεπτικού πλαισίου, ώστε η Ελλάδα να προλάβει τους στόχους του ΕΣΕΚ για παραγωγή 2,1 TWh βιομεθανίου έως το 2030.
Διαβάστε ακόμη