Επί θύραις βρίσκεται το θεσμικό πλαίσιο για την αδειοδότηση, ανάπτυξη και λειτουργία έργων δέσμευσης και ανάπτυξης άνθρακα (CCS) που είναι προαπαιτούμενο για να «τρέξουν» σειρά projects που έχουν εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και βρίσκονται σε φάση ωρίμανσης, από την αποθήκη του Πρίνου που «τρέχει» η EnEarth (Energean), ως τα έργα δέσμευσης άνθρακα των τσιμεντοβιομηχανιών Hρακλής (Olympus CCS) και ΤΙΤΑΝ (έργο Ήφαιστος) και το έργο Iris της Motor Oil.

Αν και το εν λόγω πλαίσιο αναμενόταν να παρουσιαστεί προς τα τέλη του έτους, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία για να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στον επόμενο μήνα, ώστε στη συνέχεια να πάρει το δρόμο προς τη Βουλή. Η βασική φιλοσοφία που το διατρέχει είναι η επιτάχυνση και η απλοποίηση των διαδικασιών, με το βλέμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να στρέφεται πρωτίστως στις σφιχτές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης (από το οποίο έχει επιδοτηθεί η αποθήκη του Πρίνου) και των άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ, όπως το Ταμείο Καινοτομίας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το προτεινόμενο πλαίσιο ενσωματώνει τρεις βασικές αλλαγές σε σχέση με το προσχέδιο που είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ και το οποίο είχε ξεσηκώσει αντιδράσεις από παίκτες της αγοράς CCS  που το είχαν χαρακτηρίσει υπέρμετρα βαρύ και γραφειοκρατικό,

Πρώτον, μειώνονται στο μέτρο του εφικτού τα απαιτούμενα βήματα σε όλα τα στάδια των έργων (κατανομή χωρητικότητας, τιμολόγηση, καταβολή εγγυήσεων), με δραστική μείωση των κανονιστικών πράξεων (εξουσιοδοτικές διατάξεις, ΥΑ, ΚΥΑ κλπ.) σε σχέση με την αρχική εκδοχή και με εμπλοκή λιγότερων φορέων.

Δεύτερον, αλλάζει η «ποσόστωση»  50%-50%  που προβλεπόταν αρχικά αναφορικά με την δυναμικότητα αποθήκευσης στον Πρίνο που θα διατίθεται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών στις οποίες θα συμμετέχουν οι emitters (τσιμεντοβιομηχανίες, διυλιστήρια κ.α.) για να δεσμεύσουν capacity και την δυναμικότητα που θα διατίθεται με Υπουργική Απόφαση. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για αύξηση της δυναμικότητας που θα κατανέμεται μέσω διαγωνισμών σε ποσοστό άνω του 50%, κάτι που επίσης ζητούσε η αγορά.

Τρίτον, θεσπίζονται σαφή χρονοδιαγράμματα σε κάθε επιμέρους βήμα και διαδικασία, με στόχο να μην χαθούν ευρωπαϊκοί πόροι. Υπενθυμίζεται ότι η αποθήκη του Πρίνου, έργο προϋπολογισμού 1,2 δις. ευρώ έχει «κλειδώσει» επιδότηση ύψους 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (που προβλέπεται να αταβληθεί σε έξι δόσεις που συναρτώνται με την εκπλήρωση συγκεκριμένων οροσήμων, με τελευταίο εξ αυτών τη χορήγηση άδειας λειτουργίας έως τον Ιούνιο του 2026) και άλλα 120 εκατ. ευρώ από το Connecting Europe Facility που αφορά στη δεύτερη φάση ανάπτυξης του project,  για την αναβάθμιση της δυναμικότητας αποθήκευσης CO2 της υποδομής από το 1 εκατ. τόνους (που είναι η πρώτη φάση) σε 3 εκατ. τόνους.

Στο «κάδρο» της επιτάχυνσης μέσω του νέου θεσμικού πλαισίου αναμένεται να μπουν και τα τρία projects που συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ, δηλαδή την μονάδα αποθήκευσης CO2 στο εργοστάσιο της Ηρακλής στο Μηλάκι Αλιβερίου (επένδυση 400 εκατ ευρώ, για δέσμευση 1 εκατ τόνων άνθρακα), το έργο «Ήφαιστος» της του Τιτάνα στο Καμάρι Βοιωτίας (επένδυση 584 εκατ ευρώ για 1,5 εκατ τόνους), και το IRIS της Motοr Oil στους Αγ. Θεοδώρους (211 εκατ. ευρώ για 500.000 τόνους). Σημειώνεται τέλος ότι το project «Apollo CO2» του ΔΕΣΦΑ προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ που αφορά στη  μεταφορά μέσω αγωγών του δεσμευμένου CO2 από τους emitters σε ειδική μονάδα υγροποίησης στη Ρεβυθούσα, απ’ όπου και θα μεταφορτώνεται σε πλοία με προορισμό τον Πρίνo προσβλέπει να συμπεριληφθεί στο νέο κατάλογο των έργων που θα ενταχθούν στο Ταμείο Καινοτομίας  που αναμένεται να ανακοινωθεί τον Οκτώβριο.

Διαβάστε ακόμη