Με ταχείς ρυθμούς υλοποιεί η Metlen τον σχεδιασμό της για τη δημιουργία αμυντικού και τεχνολογικού hub στο Βόλο, εδραιώνοντας τη θέση της ως κρίσιμος κόμβος στο ευρωπαϊκό αμυντικό οικοσύστημα. Στο πλαίσιο αυτό, μια μεγάλη «ψηφίδα» στο επενδυτικό πλάνο που παρουσίασε ο επικεφαλής της εταιρείας Ευάγγελος Μυτιληναίος στο Capital Markets Day στο Λονδίνο για επενδύσεις 150-180 εκατ. ευρώ στον τομέα της άμυνας τα επόμενα χρόνια, συνιστά η Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) που ελήφθη για την κατασκευή του τέταρτου εργοστασίου στην Α’ Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙ.ΠΕ.) Βόλου, επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ που περιλαμβάνει την κατασκευή νέου κτιρίου βαρέως τύπου, την προμήθεια και εγκατάσταση μηχανουργικών μηχανημάτων και εξοπλισμού, υποδομές στήριξης και εξειδικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης.
Η λειτουργία του νέου εργοστασίου αναμένεται να ξεκινήσει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2027. Η εταιρεία έχει ήδη καταθέσει προς υπαγωγή στο Νόμο Στρατηγικών Επενδύσεων το επιχειρηματικό σχέδιο για το νέο συγκρότημα ολοκληρωμένων μερών αμυντικού εξοπλισμού που θα κατασκευάζει αμυντικά προϊόντα υψηλής τεχνολογίας.
Στην πλήρη ανάπτυξή του, το σχέδιο της Metlen για τον αμυντικό πυλώνα προβλέπει την λειτουργία πέντε διακριτών παραγωγικών μονάδων (με την κατασκευή τριών νέων μονάδων που θα έρθουν να πλαισιώσουν τις δυο υφιστάμενες) που θα συνιστούν ένα οικοσύστημα «ικανό να υλοποιεί ταυτόχρονα πολλαπλά προγράμματα κατασκευής και υποστήριξης βαρέων οπλικών συστημάτων», όπως υπογράμμισε ο κ. Μυτιληναίος. Οι δε προωθούμενες επενδύσεις αναμένεται να λειτουργήσουν ως «προωθητικός μοχλός» για την κερδοφορία των εν λόγω δραστηριοτήτων, καθώς το business plan κάνει λόγο για EBITDA της τάξης των 150 εκατ. ευρώ προς το τέλος της δεκαετίας, πολλαπλάσια σε σχέση με τα «αμυντικά EBITDA» της χρήσης του 2024.
Τη στρατηγική σημασία του εν λόγω σχεδίου για την αμυντική ασφάλεια και αυτονομία όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης είχε αναδείξει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του μέσα στο καλοκαίρι στην τρίτη μονάδα του αμυντικού συμπλέγματος στον Βόλο, που βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής με την έναρξη της λειτουργίας της να τοποθετείται στις αρχές του 2026.
Όπως είχε δηλώσει τότε ο κ. Μητσοτάκης, «Η Ελλάδα μπορεί -και πρέπει- να οικοδομήσει μια αμυντική βιομηχανία και η Metlen, έχοντας εμπειρία δεκαετιών σε υψηλής ποιότητας κατασκευές αμυντικής τεχνολογίας, είναι έτοιμη να συμβάλει ουσιαστικά σε αυτό το εθνικό σχέδιο». Πολλώ δε μάλλον σε μια περίοδο που η Ελλάδα ετοιμάζεται να εφαρμόσει το νέο αμυντικό δόγμα που προβλέπει τουλάχιστον 25% συμπαραγωγή σε κάθε μεγάλη αμυντική προμήθεια που θα δρομολογείται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ώστε να δρομολογηθούν επενδύσεις υψηλής προστιθέμενης αξίας στην Ελλάδα που θα προωθούν την μεταφορά τεχνογνωσίας και θα ενισχύουν την απασχόληση, αντί για την «απλή» αγορά αμυντικών συστημάτων από το εξωτερικό που ήταν μέχρι πρότινος ο κανόνας.
Αναφερόμενος ειδικά στο hub του Βόλου, ο κ. Μητσοτάκης είχε σημειώσει ότι «Εδώ κατασκευάζεται ένα σημαντικό κομμάτι όλων των σύγχρονων Leopard με πολύ εξελιγμένη τεχνογνωσία, κατασκευάζονται οι βάσεις εκτόξευσης των πυραύλων Patriot, κατασκευάζονται θυρίδες για τορπίλες για τις φρεγάτες Belharra».
Η τέταρτη μονάδα για την οποία ελήφθη η Τελική Επενδυτική Απόφαση και η πέμπτη μονάδα που αποτελεί το τελευταίο μεγάλο κομμάτι του «παζλ» συνδέονται με τις συμφωνίες που συνήψε πρόσφατα η Metlen με τους διεθνείς αμυντικούς κολοσσούς Iveco και KNDS. Υπενθυμίζεται ότι το Μνημόνιο Αποκλειστικής Συνεργασίας που υπέγραψαν η Metlen και η Iveco Defence Vehicles (IDV) αφορά στην την από κοινού συμμετοχή τους στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας για την ανανέωση του στόλου στρατιωτικών φορτηγών – θωρακισμένων και μη – των τριών Κλάδων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, η δε συμφωνία με την KNDS France (KNDS) αφορά στην παραγωγή του VBCI Philoctetes, του πλέον σύγχρονου γαλλικού 8×8 τεθωρακισμένου οχήματος μάχης πεζικού, με τη Metlen να αναλαμβάνει την κατασκευή της θωράκισης καθώς και την παραγωγή και συναρμολόγηση στην Ελλάδα του οχήματος. Στόχος είναι η κάλυψη της επιχειρησιακής ανάγκης του Ελληνικού Στρατού και των ενόπλων δυνάμεων άλλων ευρωπαϊκών κρατών για μεγάλο αριθμό των εν λόγω οχημάτων μάχης.
Το όλο σχέδιο υπογραμμίζει την βούληση της Metlen να μπει δυναμικά στα προγράμματα για τον επανεξοπλισμό της ΕΕ, με την περαιτέρω καθετοποίηση σε τομείς που αφορούν τόσο μηχανικά μέρη, όσο και μεγάλα τμήματα στην αλυσίδα κατασκευής για τεθωρακισμένα οχήματα, πλοία, υποβρύχια, φορτηγά και αντιαεροπορικά συστήματα.
Οι επενδύσεις της εταιρείας συνάδουν με τον πανευρωπαϊκό σχεδιασμό για αύξηση της αμυντικής αυτονομίας, όπως εντάσσεται στο πρόγραμμα ReARM Europe που προβλέπει ανάληψη επενδύσεων 800 δισ. ευρώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Metlen αξιοποιεί την εμπειρία της στη μεταλλουργία και στα έργα μεγάλης κλίμακας (αλουμίνιο, χαλυβουργία, ενεργειακές εγκαταστάσεις) για να δημιουργήσει ένα καθετοποιημένο cluster παραγωγής αμυντικού υλικού.
Οι πέντε μονάδες στο Βόλο μπορούν να λειτουργούν παράλληλα και να εξυπηρετούν διαφορετικά προγράμματα. Αυτό σημαίνει ότι ένα εργοστάσιο μπορεί να παράγει σώματα τεθωρακισμένων, ένα δεύτερο να κατασκευάζει συστήματα κινητικότητας ή θωράκισης και τα άλλα να εστιάζουν σε υποσυστήματα (μεταλλικά τμήματα, συγκολλήσεις υψηλής αντοχής, ειδικά κράματα).
Διαβάστε ακόμη