Ενστάσεις όσον αφορά στο ισχύον πλαίσιο διαχείρισης του τερματικού LNG της Ρεβυθούσας εκφράζει η Motor Oil, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).

Όπως αναφέρει η εταιρεία στην επιστολή της, συμφωνεί με την γενική κατεύθυνση της αναθεώρησης «που περιλαμβάνει ρυθμίσεις που ενισχύουν τη λειτουργικότητα του Συστήματος και απλοποιούν τις διαδικασίες για τους Χρήστες». Αξιολογεί δε θετικά την πρόβλεψη για διευρυμένα περιθώρια δέσμευσης μεταφορικής ικανότητας και δηλώσεων/επαναδηλώσεων σε φυσικά σημεία, την πλήρη κατάργηση των διατάξεων που σχετίζονται με τον μηναίο προγραμματισμό LNG, την ελάφρυνση των χρεώσεων ακύρωσης και τροποποίησης των εκφορτώσεων, καθώς και άλλες παρεμβάσεις που συμβάλλουν στην βελτίωση της ευελιξίας του ΕΣΦΑ για τους Χρήστες.

Παρά τη θετική συνολική αποτίμηση των αλλαγών που προτείνονται από τον ΔΕΣΦΑ, ωστόσο, η Motor Oil εκτιμά ότι υπολείπονται κρίσιμες παρεμβάσεις για την περαιτέρω βελτιστοποίηση της λειτουργίας του Συστήματος προς όφελος των χρηστών, με τις παρατηρήσεις της να επικεντρώνονται στο πλαίσιο λειτουργίας της Ρεβυθούσας που «εξακολουθεί να εμφανίζει σημαντικούς περιορισμούς ως προς την ευελιξία κατά την εισαγωγή φορτίων και τη διαχείριση των αποθεμάτων LNG από τους Χρήστες».

Πιο συγκεκριμένα, οι ισχύουσες διατάξεις που διέπουν τον προγραμματισμό εκφορτώσεων -και δη εκείνων που δεν εντάσσονται στον ετήσιο προγραμματισμό- και την απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης παραμένουν ανελαστικές ως προς τη δυνατότητα ανακατανομής μεταξύ των Χρηστών. Αναφέρεται ενδεικτικά η επιβολή προκαθορισμένων σχημάτων αεριοποίησης 13 ή 18 ημερών για τις χρονοθυρίδες LNG χωρίς πρόβλεψη εναλλακτικών επιλογών, όπως η δυνατότητα επιμήκυνσής τους έως τις 30 ημέρες. Κάτι που σύμφωνα με την Motor Oil περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα των Χρηστών να προσαρμόσουν το ρυθμό αεριοποίησης στις πραγματικές τους ανάγκες κατανάλωσης και οδηγεί σε πρόσθετα κόστη όταν απαιτείται η αγορά συμπληρωματικής δυναμικότητας αεριοποίησης για το διάστημα που υπερβαίνει την προβλεπόμενη περίοδο εκφόρτωσης. Για την επίλυση του ζητήματος αυτού προτείνει την υιοθέτηση μηχανισμού ”Lending and Borrowing” στη βάση του οποίου οι χρήστες που συμμετέχουν στον ετήσιο προγραμματισμό LNG θα μπορούν να ανταλλάσσουν μεταξύ τους μη αξιοποιούμενο χώρο ή δυναμικότητα LNG και να λαμβάνουν από άλλο χρήστη χώρο ή δυναμικότητα ιδίου ύψους στην περίοδο που έχουν ανάγκη.

Μια άλλη ένσταση που διατυπώνεται αφορά στην περιορισμένη δυνατότητα κατανομής φορτίων LNG σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα κατανάλωσης, η οποία δυσχεραίνει τον προγραμματισμό των χρηστών και οδηγεί σε χαμηλά επίπεδα αξιοποίησης την υποδομή της Ρεβυθούσας. Η Motor Oil εκτιμά ότι η κατάσταση αυτή δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς η πλειονότητα της ετήσιας χαμηλού κόστους δυναμικότητας δεσμεύεται από περιορισμένο αριθμό χρηστών που διατηρούν πλήρη ευελιξία στην εκφόρτωση ή ακύρωση φορτίων, πλην όμως τελικά υποαξιοποιούν τη δεσμευμένη δυναμικότητα λόγω απόκλισης μεταξύ δεσμεύσεων και πραγματικών αναγκών. «Παράλληλα, οι λοιποί χρήστες διαθέτουν περιορισμένες δυνατότητες συμμετοχής στον προγραμματισμό εκφορτώσεων, καθώς η απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης ή αποθήκευσης έχει ήδη δεσμευτεί ανεξαρτήτως τελικής χρήσης, γεγονός που καθιστά αδύνατη την κάλυψη έκτακτης ζήτησης, φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί επανειλημμένα κατά τη χειμερινή περίοδο. Ενδεικτικά, κατά το διάστημα 1 Ιανουαρίου 2022-30 Ιουνίου 2025, το 81% της τεχνικής δυναμικότητας της Ρεβυθούσας είχε δεσμευθεί, ενώ η πραγματική αεριοποίηση ανήλθε μόλις στο 36%, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο Διαχειριστής εισπράττει από τους Χρήστες δυο με τρεις φορές μεγαλύτερα έσοδα σε σχέση με την πραγματική χρήση της υποδομής».

Περαιτέρω, σύμφωνα πάντα με τη Motor Oil, «η έλλειψη λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς για την εκχώρηση, τροποποίηση ή επιμερισμό δυναμικοτήτων μεταξύ των χρηστών που συμμετέχουν σε φορτία εντός του ιδίου μήνα επιβαρύνει υπέρμετρα τη λειτουργική διαχείριση του φορτίου. Στην πράξη, οι εισαγωγείς δεσμεύονται να αεριοποιούν τα φορτία τους εντός 13 ή 18 ημερών, με ρυθμό δηλαδή που υπερβαίνει τις πραγματικές τους δυνατότητες κατανάλωσης. Ωστόσο, στην πλειονότητά τους απομειώνουν τα φορτία τους σε περίοδο 30 ή και περισσότερων ημερών, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με επιπλέον χρεώσεις αεριοποίησης που τελικά υπερκαλύπτουν το φυσικό μέγεθος του φορτίου. Η εν λόγω δυσλειτουργία, σε συνδυασμό με λοιπά λειτουργικά κόστη της Ρεβυθούσας όπως το τιμολόγιο ισοσκελισμού και οι αποθηκευτικοί χώροι, οδηγεί σε μεγάλη αύξηση του τελικού κόστους LNG σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις.

Τούτων λεχθέντων, η Motor Oil θεωρεί αναγκαία την εξέταση και υιοθέτηση μηχανισμών που θα ενισχύουν την ευελιξία των χρηστών και την διαχείριση των χρονοθυρίδων LNG στη Ρεβυθούσα, με στόχο την υιοθέτηση ενός κανονιστικού πλαισίου συμβατού με τις ανάγκες της αγοράς. Προς την κατεύθυνση αυτή, προτείνει στη ΡΑΕΕΥ να εξετάσει την απλοποίηση και τροποποίηση του Κώδικα ειδικά ως προς το κεφάλαιο που αφορά την εγκατάσταση LNG, με πρόβλεψη για δυνατότητα επιμήκυνσης της περιόδου εκφόρτωσης και για τη θεσμοθέτηση λειτουργικής δευτερογενούς αγοράς. Εκτιμά δε ότι «οι παρεμβάσεις αυτές θα διασφαλίσουν την ισότιμη πρόσβαση των χρηστών και θα συμβάλλουν ουσιωδώς στη μείωση του κόστους χρήσης με τελικό στόχο τη συγκράτηση των τιμών ενέργειας».

Η Motor Oil αναπτύσσει Πλωτό Τερματικό Σταθμό Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους, για τον οποίο εκκρεμεί η λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης. Σημειώνεται τέλος ότι στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ συμμετείχαν πέραν της Motor Oil η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η Elpedison που ζήτησαν να μη δημοσιευθεί το περιεχόμενο των επιστολών τους καθώς και δυο ακόμα φορείς που δεν αποκάλυψαν την ταυτότητά τους, ούτε και τις παρατηρήσεις τους.

Διαβάστε ακόμη