Η ΔΕΗ ξεκίνησε επίσημα την εμπορική λειτουργία του δικτύου οπτικών ινών της. Ήδη από τα μέσα Ιουνίου, έχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες 1.000 συνδέσεις πελατών στο δίκτυο, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες, περίπου 3.000 ακόμη βρίσκονται σε λίστα αναμονής για να αποκτήσουν πρόσβαση στο ΔΕΗ Fiber. Οι πρώτοι αυτοί συνδρομητές είναι κυρίως ιδιώτες, κάτοικοι διαφόρων δήμων της Αττικής, ενώ προς το παρόν η εταιρεία δεν έχει εντάξει πελάτες χονδρικής στο δίκτυό της. Μέχρι στιγμής, μεγάλοι πάροχοι όπως ο ΟΤΕ, η Vodafone και η Nova δεν έχουν προχωρήσει σε συμφωνίες για παροχή υπηρεσιών FTTH (Fiber to the Home) που βασίζονται στις υποδομές οπτικών ινών της θυγατρικής της ΔΕΗ, FiberGrid.
Στελέχη της αγοράς ωστόσο εκτιμούν πως, όσο ενισχύεται η παρουσία της ΔΕΗ στον τομέα της λιανικής και αυξάνεται η διείσδυσή της σε οικιακούς χρήστες, τόσο πιθανότερη γίνεται η είσοδος και των πελατών χονδρικής. Το δίκτυο οπτικών ινών της εταιρείας, έπειτα από εκτεταμένες δοκιμές, φαίνεται να λειτουργεί απρόσκοπτα. Σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, η εναέρια μέθοδος διασύνδεσης εξελίσσεται ομαλά και γρήγορα, γεγονός που συμβάλλει στη μείωση τόσο του κόστους όσο και του χρόνου σύνδεσης για τον τελικό χρήστη.
Με βάση τα παραπάνω, αναμένεται ότι η ανάπτυξη των συνδέσεων στο δίκτυο ΔΕΗ Fiber θα επιταχυνθεί σημαντικά το προσεχές διάστημα. Επίσης μέχρι τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου, η ΔΕΗ θα εισέλθει και στην αγορά σταθερής τηλεφωνίας. Η εταιρεία έχει υπογράψει συμφωνίες διασύνδεσης με όλους τους παρόχους (ΟΤΕ, Nova, Vodafone κ.λπ.) με στόχο τον τερματισμό φωνής στα δίκτυά τους.
Η κίνηση αυτή της ΔΕΗ, αποσκοπεί να δώσει και σταθερά τηλέφωνα στην Ελληνική αγορά. Θα στοχεύσει στην αγορά των «-ήντα» η οποία εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να κάνει χρήση του σταθερού τηλεφώνου. Εξάλλου, σε μια κοινωνία που ηλικιώνεται όλο και περισσότερο, δεν μπορεί να στοχεύεις μόνο στην αγορά των πολιτών ηλικίας 15-45 ετών που χρησιμοποιούν αποκλειστικά το κινητό στις επικοινωνίες τους. Επιπλέον σε αυτό, η παροχή τηλεφωνικών υπηρεσιών είναι κρίσιμης σημασίας για εταιρικούς πελάτες.
Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου τηλεπικοινωνιών, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΔΕΗ Γιώργος Στάσης στην πρόσφατη συνδιάσκεψη με τους αναλυτές, το δίκτυο της ΔΕΗ ήδη έχει φτάσει σε 1,2 εκατ. νοικοκυριά στην Ελλάδα και στόχος είναι μέχρι τέλος του έτους να φτάσει σε 1,7 εκατ. νοικοκυριά. Μάλιστα οι επενδύσεις προς την κατεύθυνση αυτή, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις, μόνο στο α’ εξάμηνο του έτους έφτασαν τα 46 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ αναπτύσσει δίκτυο οπτικών ινών αποκλειστικά στα αστικά κέντρα στοχεύοντας σε απόσπαση μεριδίου από τους υφιστάμενους παίκτες της αγοράς. Εξάλλου δεν υπάρχει πλέον χώρος για επέκταση της αγοράς, με την έννοια ότι to 95% των χρηστών τηλεφωνικών συνδέσεων, διαθέτει πλέον ευρυζωνική πρόσβαση. Με άλλα λόγια η ΔΕΗ έχει «χτιστεί» με τέτοιο τρόπο ώστε να διεκδικήσει κομμάτι των ήδη υπαρχόντων χρηστών τους οποίους θ’ αποκτά σταδιακά, μετά τη λήξη των συμβολαίων τους με τρίτους παρόχους.
Ο ανταγωνισμός
Οι κινήσεις αυτές αναμφίβολα έχουν δώσει άλλο τόνο στην αγορά των τηλεπικοινωνιών και ειδικά στον κλάδο της σταθερής. Οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ «τρέχουν» περισσότερο απ’ ότι στο παρελθόν για ν’ αναπτύξουν δίκτυα FTTH, ενώ επιπλέον παγώνουν και όποιες ανατιμήσεις είχανε κατά νου.
Παράγοντες των τηλεπικοινωνιών αναφέρουν ότι οι χρεώσεις στην σταθερή έχουν παγώσει εδώ και πολλούς μήνες, και οι όποιες ανατιμήσεις του πληθωρισμού στον κλάδο των επικοινωνιών προέρχονται κατά κανόνα από την κινητή τηλεφωνία. Σημειώνεται ότι από τις αρχές του 2024, ο πληθωρισμός στην κατηγορία των επικοινωνιών, φέρει θετικό πρόσημο συμβάλλοντας έστω και οριακά 1% έως 2% στον γενικό πληθωρισμό.
Η διοίκηση του ΟΤΕ θεωρεί ότι η επέλαση της ΔΕΗ δεν μπορεί να τον απειλήσει και ότι είναι διαχειρίσιμη η πρόκληση που επιφέρει. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΤΕ Κώστας Νεμπής στην τελευταία συνδιάσκεψη με τους αναλυτές, η ανάπτυξη δικτύου της ΔΕΗ εκεί που έχει επενδύσει ο ΟΤΕ (overbuild) ανέρχεται μόλις στο 10% και ότι οι επιπτώσεις μέχρι σήμερα είναι αμελητέες.
Το πιο σημαντικό, όπως ανέφερε ο κ. Νεμπής είναι ότι ο ΟΤΕ παρέχει ένα ιδιαίτερα ευρύ πακέτο υπηρεσιών (σταθερή, κινητή, Internet, συνδρομητική τηλεόραση και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας) που δεν μπορεί να ανταγωνιστεί η ΔΕΗ. Προσθέτει δε ότι σχεδόν το 70% των πελατών του αξιοποιεί συνδυαστικές υπηρεσίες (Magenta One) ενώ τα πλεονεκτήματα που έχουν οι πελάτες του, είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που προσφέρει το μειωμένο κόστος μιας ευρυζωνικής σύνδεσης της ΔΕΗ. Με άλλα λόγια οι εκπτώσεις που λαμβάνουν οι πελάτες του ΟΤΕ στις παρεχόμενες υπηρεσίες, είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες που θα προσφέρει η μειωμένη τιμή της ευρυζωνικής σύνδεσης της ΔΕΗ.
Το πιο σημαντικό για τον ΟΤΕ είναι ότι διαθέτει το πιο αξιόπιστο και πιο εκτεταμένο δίκτυο τηλεπικοινωνιών. Το χάλκινο δίκτυό του εκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, ενώ το δίκτυο οπτικών ινών είναι σαφώς πιο εκτεταμένο από εκείνο της ΔΕΗ. Σήμερα η εταιρεία έχει σχεδόν 500.000 ενεργούς πελάτες FTTH (μόλις 1.000 η ΔΕΗ) ενώ το δίκτυό της φτάνει σε 1,9 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις (1,2 εκατ. η ΔΕΗ) και μέχρι τέλος του έτους θα ξεπεράσει τα 2,1 εκατ. νοικοκυριά (1,7 εκατ. η ΔΕΗ).
Στόχος τόσο του ΟΤΕ όσο και της ΔΕΗ είναι, μέχρι το 2027 τα δίκτυα FTTH να φτάσουν σε 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δηλαδή στο 70% του χάλκινου δικτύου του.
Ο ρόλος της κινητής
Ο ΟΤΕ, όπως και οι ανταγωνιστές του Vodafone και Nova, διαθέτουν ένα επιπλέον στρατηγικό πλεονέκτημα σε σύγκριση με τη ΔΕΗ. Έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στους πελάτες τους πρόσβαση σταθερής τηλεφωνίας μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας, αξιοποιώντας την τεχνολογία Fixed Wireless Access (FWA). Μέσω αυτής της επιλογής, οι υφιστάμενοι πάροχοι είναι σε θέση να παρέχουν ευρυζωνικές υπηρεσίες σε περιοχές όπου η ΔΕΗ δεν σχεδιάζει να επενδύσει, ενώ παράλληλα μπορούν να ανταγωνιστούν υπηρεσίες δορυφορικού ίντερνετ όπως το Starlink. Ο ΟΤΕ έχει ήδη ανακοινώσει ότι εξυπηρετεί περίπου 20.000 πελάτες μέσω FWA.
Ανάλογες πρωτοβουλίες σχεδιάζουν και οι μικρότεροι πάροχοι, όπως η Vodafone και η Nova. Είναι ωστόσο σαφές ότι, εάν η ΔΕΗ επιθυμεί να εξελιχθεί σε πραγματικό αντίπαλο του ΟΤΕ και των άλλων δύο εταιρειών, θα πρέπει να επεκταθεί και στον τομέα της κινητής τηλεφωνίας, αποκτώντας σχετικές άδειες και φάσμα συχνοτήτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί είτε με την απευθείας απόκτηση αδειών κινητής – διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη λόγω της επικείμενης ανανέωσης των αδειών που είχαν εκδοθεί το 2012 – είτε μέσω στενής συνεργασίας με έναν από τους υφιστάμενους παρόχους που ήδη διαθέτουν τέτοιες άδειες.
Διαβάστε ακόμη