Τα πρατήρια καυσίμων σταδιακά αλλάζουν πρόσωπο. Από απλά σημεία ανεφοδιασμού, μεταμορφώνονται σε πολυλειτουργικούς «κόμβους κινητικότητας», προσαρμοσμένους στις ανάγκες μιας νέας εποχής: της ενεργειακής μετάβασης, της ψηφιακής καθημερινότητας και των απαιτήσεων ενός καταναλωτή που κινείται με ταχύτητες διαφορετικές από το χθες. Δεν πρόκειται απλώς για τεχνική αναβάθμιση, αλλά για ριζική επανατοποθέτηση του ρόλου τους στον χάρτη των μετακινήσεων και της ενέργειας. Σύμφωνα με πληροφορίες του energygame.gr μέσα σε αυτό το σκηνικό μετάλλαξης, όπου η αυτοματοποίηση και η ψηφιοποίηση επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς, η Ελλάδα ετοιμάζεται να δοκιμάσει το επόμενο βήμα: την πιλοτική εφαρμογή αυτόματων αντλιών καυσίμων, χωρίς προσωπικό. Ένα μοντέλο που ήδη κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη και τώρα χτυπά την πόρτα της εγχώριας αγοράς.

Ειδικότερα, πηγές αναφέρουν πως οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών εξετάζουν την τμηματική τοποθέτηση αυτόματων αντλιών σε υφιστάμενα πρατήρια, σε πρώτη φάση ως συμπληρωματική λειτουργία και όχι ως ολική αντικατάσταση του σημερινού μοντέλου εξυπηρέτησης. Δεν πρόκειται δηλαδή για μια μαζική εφαρμογή που θα αλλάξει μονομιάς τον χαρακτήρα των πρατηρίων, αλλά για μια στοχευμένη παρέμβαση που έρχεται να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες: την ταχύτερη εξυπηρέτηση οδηγών εκτός ωραρίου, την αποσυμφόρηση σε περιόδους αιχμής και, κυρίως, τη δυνατότητα αυτοεξυπηρέτησης σε ένα κοινό όλο και πιο εξοικειωμένο με τις ψηφιακές συναλλαγές. Πληροφορίες λένε πως το μοντέλο των αυτόματων αντλιών αναμένεται να δοκιμαστεί πιλοτικά σε πρατήριο εκτός Αττικής.

Πρόκειται για μία ενέργεια που έρχεται να πλαισιώσει τον ευρύτερο μετασχηματισμό των πρατηρίων καυσίμων, τα οποία εγκαταλείπουν σταδιακά τον παραδοσιακό τους ρόλο και επανασυστήνονται ως πολύπλευροι κόμβοι καθημερινότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αλυσίδα πρατηρίων Shell, που μετασχηματίζει ριζικά την παρουσία της στην ελληνική αγορά, υιοθετώντας ένα πολυκαναλικό μοντέλο εξυπηρέτησης που συνδυάζει ενέργεια, εμπειρία και αγορές. Η Coral, εταιρεία του Ομίλου Motor Oil που διαχειρίζεται το σήμα Shell στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες, εφαρμόζει ένα στρατηγικό σχέδιο όπου το πρατήριο παύει να είναι απλώς σημείο ανεφοδιασμού και αναδεικνύεται σε προορισμό με προστιθέμενη αξία.

Η μετάβαση αυτή αποτυπώνεται και στο επιχειρηματικό μοντέλο, με τις συμπληρωματικές δραστηριότητες να αποκτούν αυτοτελή εμπορική σημασία και να εξελίσσονται σε διακριτή πηγή εσόδων. Από τον καφέ και τα έτοιμα τρόφιμα μέχρι τα mini markets, τα πλυντήρια, τα φαρμακεία, τις υπηρεσίες φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και τις ψηφιακές πλατφόρμες επιβράβευσης, διαμορφώνεται ένα νέο τοπίο όπου το πρατήριο μετατρέπεται σε σημείο στάσης και ταυτόχρονα παραμονής. Coral και Avin ήδη υλοποιoούν τη στρατηγική αυτή, αξιοποιώντας υφιστάμενες υποδομές, ενισχύοντας τις συνεργασίες τους και προχωρώντας σε εξαγορές και νέα σχήματα, σε μία πορεία που καθιστά σαφές ότι το «καύσιμο» πλέον αφορά εξίσου τον κινητήρα και την εμπειρία του καταναλωτή.

Στο ίδιο μονοπάτι του μετασχηματισμού βαδίζουν τα πρατήρια ελίν, ΕΚΟ και BP προσαρμόζοντας τη στρατηγική της στα δεδομένα της ενεργειακής μετάβασης και της πολυεπίπεδης εξυπηρέτησης. Τα πρατήρια της εταιρείας επαναπροσδιορίζονται ως σύγχρονοι κόμβοι πολλαπλών υπηρεσιών, όπου η παραδοσιακή πώληση καυσίμου συνυπάρχει με ένα ολοκληρωμένο πλέγμα λύσεων για τον σύγχρονο οδηγό και καταναλωτή. Ήδη, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ Blue, η ελίν έχει ξεκινήσει την εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυό της, ενώ πολλά πρατήρια έχουν συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με τις Clever Point και BoxNow για την παραλαβή και παράδοση δεμάτων.

Η στροφή αυτή ενισχύεται από την άνοδο της ηλεκτροκίνησης, η οποία δημιουργεί νέες ανάγκες και ευκαιρίες. Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν περισσότερο χρόνο στο σημείο φόρτισης, γεγονός που καθιστά την ανάπτυξη παράπλευρων υπηρεσιών απολύτως κρίσιμη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Coral και η Αvin σε συνεργασία με την εταιρεία nrg, επεκτείνουν το δίκτυο υποδομών φόρτισης και επενδύουν στην αναβάθμιση της συνολικής εμπειρίας του πελάτη. Η έννοια του «refresh» αφορά πλέον τόσο το όχημα όσο και τον ίδιο τον οδηγό, σε ένα περιβάλλον όπου η εξυπηρέτηση, η φιλοξενία και η πολυκαναλική προσέγγιση διαμορφώνουν τον νέο χαρακτήρα των πρατηρίων.

Διαβάστε ακόμη