Η ΔΕΗ τελικά δεν αποδείχθηκε απλώς ένα «πρόσχημα» της κυβέρνησης για τη μείωση του κόστους στις τηλεπικοινωνίες. Αντιθέτως, εισήλθε αποφασιστικά στην τηλεπικοινωνιακή αγορά με πρόθεση να παραμείνει ενεργός παίκτης. Εφόσον δεν προχωρήσει σε κάποια εξαγορά από τους ήδη καθιερωμένους παρόχους, η ΔΕΗ θα αποτελέσει τον τέταρτο βασικό παίκτη στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα. Η παρουσία της ΔΕΗ θα είναι διπλή: τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά. Στον τομέα της χονδρικής, δηλαδή στην παροχή υπηρεσιών σε άλλους παρόχους, τον ρόλο αυτό θα αναλάβει η 100% θυγατρική της, FiberGrid. Στη λιανική αγορά, που απευθύνεται σε ιδιώτες και επιχειρήσεις, η ίδια η ΔΕΗ θα παρέχει υπηρεσίες μέσω του προϊόντος «ΔΕΗ Fiber». Αν και η συγκεκριμένη υπηρεσία δεν περιλαμβάνει σταθερή τηλεφωνία, προσφέρει υπερσύγχρονο internet μέσω οπτικής ίνας (FTTH) σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, ανατρέποντας τα μέχρι τώρα δεδομένα της αγοράς.
Οι τιμές που προσφέρει κυμαίνονται από 25% έως και 61% χαμηλότερα σε σχέση με εκείνες των ανταγωνιστών. Αν και συχνά οι τιμές καταλόγου στις τηλεπικοινωνίες αποκλίνουν από τις πραγματικές, οι προσφορές της ΔΕΗ παραμένουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικές και πρωτοφανώς χαμηλές για την ελληνική αγορά. Αξιοσημείωτο είναι πως η ΔΕΗ διαθέτει χαμηλότερες χρεώσεις ακόμη και σε σύγκριση με παρόχους που προσφέρουν χαμηλότερες ταχύτητες. Για παράδειγμα, οι τιμές για συνδέσεις FTTH 100/50 Mbps ξεκινούν από 28 ευρώ (Vodafone) και φτάνουν τα 32 ευρώ (Cosmote), ενώ η ΔΕΗ παρέχει αντίστοιχες ή και ανώτερες υπηρεσίες σε χαμηλότερο κόστος. Με βάση όλα τα παραπάνω, δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως η είσοδος της ΔΕΗ στην αγορά αποτελεί έναν «σεισμικό» παράγοντα, έναν «βράχο που ταράζει τα ήρεμα νερά» των ελληνικών τηλεπικοινωνιών.
Η άδεια της Tellas
Και δεν είναι μόνον οι χαμηλότερες χρεώσεις. Για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών, υπάρχει ανταγωνισμός στις υποδομές σταθερών επικοινωνιών. Θεωρητικά υπήρχε και πριν μεταξύ ΟΤΕ, Vodafone και Nova, αλλά είναι προφανές ότι τα επισκίαζε όλα ο ΟΤΕ. Πάνω από το 80% των οπτικών ινών που αξιοποιούνται σήμερα είναι ιδιοκτησίας ΟΤΕ. Η απουσία ανταγωνισμού στις υποδομές ήταν μια ιστορική επιλογή που έγινε από τον ΟΤΕ, να μην επενδύσει σε καλωδιακά δίκτυα. Τα δίκτυα αυτά ήταν εκείνα που πίσω στη δεκαετίες του ’90 και του ’00 εκτόξευσαν τον ανταγωνισμό στις τηλεπικοινωνίες και κυρίως στην ευρυζωνικότητα. Όχι τυχαία επομένως η ΔΕΗ επισημαίνει την μεγάλη υστέρηση της χώρας μας στα ευρυζωνικά δίκτυα, ειδικά στα δίκτυα οπτικών ινών.
Έτσι για πρώτη φορά ο καταναλωτής στην Ελλάδα θα επιλέγει εκτός από την υπηρεσία και το δίκτυο και όχι μόνον την υπηρεσία όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Το δίκτυο οπτικών ινών της ΔΕΗ μάλιστα υπερέχει σε σχέση με τα δίκτυα των άλλων τηλεπικοινωνιακών παρόχων, καθώς κάθε οπτική ίνα που ξεκινά από την τοπική καμπίνα θα φτάνει στην κατοικία/επιχείρηση του χρήστη. Δεν ισχύει το ίδιο στην περίπτωση του ΟΤΕ, αφού την ίδια οπτική ίνα που φτάνει στην καμπίνα, αξιοποιούν όλα τα διαμερίσματα μιας πολυκατοικίας. Από την άλλη πλευρά, το δίκτυο της ΔΕΗ προς το παρόν έχει το μειονέκτημα ότι δεν προσφέρει σταθερή τηλεφωνία. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν είναι δύσκολο να αναπτυχθεί καθώς η εταιρεία διαθέτει σχετική άδεια από το 2000.
Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ του 2000 είχε αναπτύξει την εταιρεία σταθερής τηλεφωνίας Tellas, την οποία το 2007 πούλησε στην τότε Wind και σημερινή Nova. Η άδεια επομένως υπάρχει και μπορεί ν’ αξιοποιηθεί εκ νέου. Επίσης η εταιρεία διαθέτει αριθμούς από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), πάλι από το 2000.
Τα επόμενα βήματα
Πάντως, καθώς η τηλεφωνία μεταφέρεται στο κινητό, μπορεί και να μην έχει νόημα να επενδύσει κάποιος στην τηλεφωνία σταθερού τηλεφώνου. Σήμερα υπάρχουν πολλά σταθερά τηλέφωνα σε σπίτια και επιχειρήσεις, αλλά η κίνησή τους, δηλαδή ο χρόνος ομιλίας τους, μειώνεται συνεχώς. Τα επόμενα βήματα της ΔΕΗ θα είναι σίγουρα η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου παρόχου τηλεπικοινωνιών. Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορούν ότι μόνον η είσοδος στην λιανική, αλλά και η εξαγορά της Κωτσόβολος. Η ΔΕΗ πολύ σύντομα θα έλθει στην αγορά με ενοποιημένα προϊόντα ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Από ένα τέτοιο συνδυαστικό προϊόν δεν μπορεί να λείπει η κινητή τηλεφωνία. Και μπορεί ο πρόεδρος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, να υποστήριξε ότι η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται για την κινητή τηλεφωνία, αλλά θεωρείται απίθανο να εισέλθει κάποιος στην λιανική αγορά των τηλεπικοινωνιών χωρίς ένα τέτοιο προϊόν. Εξάλλου επι πολλούς μήνες στελέχη της ΔΕΗ υποστήριζαν ότι, με τη FiberGrid στόχος ήταν μόνον η χονδρική και ότι δεν ενδιέφερε η λιανική.
Στην αγορά κινητής τηλεφωνίας η ΔΕΗ, μόνον δύο τρόπους έχει: την απόκτηση φάσματος που σήμερα δεν διαθέτει από την ΕΕΤΤ και την ανάπτυξη δικτύου ή με εξαγορά ενός από τους τρεις παίκτες που έχουν δραστηριότητες στην κινητή τηλεφωνία.
Διαβάστε ακόμη