Άδεια εγκατάστασης υβριδικού σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Αστυπάλαια έλαβε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, θυγατρική του ομίλου ΔΕΗ. Ο υβριδικός σταθμός, εγγυημένης ισχύος 3 MW, θα αποτελείται από ένα φωτοβολταϊκό σταθμό εγκατεστημένης ισχύος 3,531 MW και σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες. Ο υβριδικός σταθμός θα εγκατασταθεί στις περιοχές Μαρμάρι και Παλιόμυλος.
Το υβριδικό έργο ΑΠΕ στην Αστυπάλαια αποτελεί κομβικό μέρος του σχεδίου μετατροπής της “πεταλούδας των Δωδεκανήσων” σε πρότυπο νησί για την πράσινη μετάβαση στην Ελλάδα, μέσω της καινοτόμου συνεργασίας του ελληνικού κράτους με τον όμιλο Volkswagen. Στόχος του έργου είναι η πλήρης μετατροπή του νησιού σε πράσινο και έξυπνο οικοσύστημα κινητικότητας, με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις ψηφιακές υπηρεσίες μετακίνησης. Στο πλαίσιο αυτό, το νησί διαθέτει πλέον στόλο ηλεκτρικών οχημάτων, υπηρεσίες κοινής χρήσης (car-sharing), φορτιστές και ένα υβριδικό ενεργειακό σύστημα που σταδιακά μειώνει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Το έργο της Αστυπάλαιας θεωρείται πιλοτικό μοντέλο για την πράσινη μετάβαση σε μικρές νησιωτικές κοινότητες της Ευρώπης.
Πιο αναλυτικά, η μετάβαση της Αστυπάλαιας στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος αφορά την παραγωγή ενέργειας, με την εγκατάσταση συστημάτων ΑΠΕ, αντικαθιστώντας τις παλαιές γεννήτριες ντίζελ που ήταν επιβλαβείς για το περιβάλλον. Ο δεύτερος πυλώνας εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση, με την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων από ηλεκτρικά, την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και την παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις για την ανανέωση των στόλων τους. Πάνω από 100 ηλεκτρικά οχήματα έχουν ήδη φτάσει στο νησί για ιδιωτική χρήση. Επίσης, τα οχήματα των δημόσιων υπηρεσιών, όπως της Αστυνομίας, του Λιμενικού, της Πολιτικής Αεροπορίας και του Δήμου, έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτρικά, ενώ στο νησί βρίσκεται πλέον και το πρώτο ηλεκτρικό ασθενοφόρο. Παράλληλα, λειτουργεί και υπηρεσία δημόσιας συγκοινωνίας με ηλεκτρικά μικρά λεωφορεία (βαν), ενώ η μόνη εξαίρεση στην ηλεκτροκίνηση αφορά τα μεγάλα φορτηγά και τα μηχανήματα έργου. Ο τρίτος πυλώνας είναι η έξυπνη κινητικότητα, με τη δημιουργία υπηρεσιών μετακίνησης κατά παραγγελία μέσω της εφαρμογής astyMOVE, που επιτρέπει στους χρήστες να καλούν ηλεκτρικά οχήματα για τις μετακινήσεις τους. Τέλος, ο τέταρτος πυλώνας αφορά τον προγραμματισμό δοκιμών αυτόνομων οχημάτων, με στόχο τη μελλοντική χρήση οχημάτων χωρίς οδηγό. Οι πρώτες δοκιμές αναμένονται να ξεκινήσουν το 2028.
Διαβάστε ακόμη