Ο CEO της Tesla και της SpaceX Έλον Μασκ, αλλά και πρόσφατα ιδιοκτήτης του κοινωνικού δικτύου X (πρώην Twitter), δήλωσε τη Δευτέρα ότι επιδιώκει να αυξήσει τον έλεγχό του στο 25% από 13% στην επιχείρησή του για τα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο δισεκατομμυριούχος Μασκ δήλωσε σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X, πρώην γνωστή ως Twitter, ότι αν δεν αποκτήσει μετοχές της πολυτιμότερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο που να είναι «αρκετές για να έχω επιρροή, αλλά όχι τόσες πολλές ώστε να μην μπορώ να ανατραπώ», στην Tesla, θα προτιμούσε να κατασκευάζει προϊόντα εκτός του κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων.

Ο ίδιος έχει από καιρό διαφημίσει το μερικώς αυτοματοποιημένο λογισμικό «Full Self-Driving» της Tesla και τα πρωτότυπα ανθρωποειδή ρομπότ της, αλλά η κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων παράγει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από την αυτοκινητοβιομηχανία της.

Ο Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, κατέχει σήμερα περίπου το 13% των μετοχών της Tesla, αφού πούλησε μετοχές δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, εν μέρει για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση της αγοράς του Twitter ύψους 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σε μια ξεχωριστή ανάρτηση στο X, δήλωσε ότι θα ήταν εντάξει με μια δομή μετοχών διπλής κατηγορίας για να επιτύχει τον στόχο του να αποκτήσει τον έλεγχο του 25% της ψήφου, αλλά του είπαν ότι αυτό ήταν αδύνατο μετά την αρχική δημόσια προσφορά της Tesla.

«Είναι περίεργο ότι μια τρελή δομή μετοχών πολλαπλών τάξεων όπως αυτή της Meta, η οποία δίνει τον έλεγχο στις επόμενες 20+ γενιές των Zuckerbergs, είναι εντάξει πριν από την IPO, αλλά ακόμη και μια λογική διπλή τάξη δεν επιτρέπεται μετά την IPO», είπε, αναφερόμενος στον ιδρυτή της μητρικής εταιρείας Facebook, Μαρκ Ζούκερμπεργκ.

Οι εταιρείες με δομές διπλής κατηγορίας έχουν δύο ή περισσότερα είδη μετοχών με διαφορετικά δικαιώματα ψήφου – συνήθως ένα με μεγαλύτερα δικαιώματα ψήφου για τους ιδρυτές ή τους πρώτους επενδυτές και ένα άλλο για τους άλλους μετόχους με μικρότερη δύναμη ψήφου.

Η Tesla δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα σχολιασμού.

Οι διαμάχες Μασκ στο ΔΣ

Ο Μασκ αντιμετωπίζει επί του παρόντος αγωγή για το πακέτο αποζημίωσής του. Ο μέτοχος της Tesla Richard Tornetta μήνυσε τον Μασκ και το διοικητικό συμβούλιο το 2018 και ελπίζει να αποδείξει ότι ο συνιδρυτής χρησιμοποίησε την κυριαρχία του στο διοικητικό συμβούλιο της Tesla για να λάβει ένα υπερμεγέθες πακέτο αποζημίωσης που δεν απαιτούσε να εργάζεται στην εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων με πλήρη απασχόληση.

Ο Μασκ δήλωσε στο X ότι δεν υπάρχει «διαμάχη» με το διοικητικό συμβούλιο σχετικά με το νέο πακέτο αποζημίωσής του και δήλωσε ότι η εκκρεμούσα ετυμηγορία καθυστερεί τις συζητήσεις.