«Διακανονισμός Ευθύνης» είναι ο τίτλος μιας σύμβασης που συνήψε η Volkswagen AG με το επί μακρόν μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου της, Μάρτιν Βίντερκορν (Martin Winterkorn), στις 9 Ιουνίου 2021. Η πιο σημαντική πρόταση στη συμφωνία ήταν πως «ο Καθηγητής Δρ. Βίντερκορν αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταβάλει στη Volkswagen συνολικά 11,2 εκατομμύρια ευρώ». Αλλά ήταν αυτή η σύμβαση, και μια παρόμοια που συνήψε η εταιρεία με τον πρώην Διευθύνοντα Σύμβουλο της Audi, Rupert Stadler, νόμιμη; Το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο (BGH) εξέφρασε σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με αυτό τον Ιούλιο. Το ιστορικό της συμφωνίας ήταν το σκάνδαλο ντίζελ. Η Volkswagen εξαπατούσε πελάτες και ρυθμιστικές αρχές επί χρόνια σχετικά με την υποτιθέμενη φιλικότητα προς το περιβάλλον των κινητήρων ντίζελ της, σύμφωνα με την Handelsblatt. Η έρευνα κόστισε στην εταιρεία περισσότερα από 32 δισεκατομμύρια ευρώ.
Από την οπτική γωνία του Συνδέσμου για την Προστασία των Επενδυτών Κεφαλαίου (SdK), του οποίου η αγωγή εκδικάζεται τώρα ενώπιον του BGH, το ποσό στο οποίο συμφώνησε η Volkswagen με τον Martin Βίντερκορν ήταν πολύ χαμηλό. Τα 11,2 εκατομμύρια ευρώ ήταν μόνο το 0,04% της ζημίας που υπέστη η Volkswagen υπό την ηγεσία του Βίντερκορν στο σκάνδαλο ντίζελ. Το ίδιο ίσχυε και για τον Ρούπερτ Στάντλερ, παραπονέθηκε η SdK. Ο διευθυντής ήταν διευθύνων σύμβουλος της Audi για πολλά χρόνια. Η θυγατρική της VW είναι πλέον γνωστή ως ο πυρήνας του σκανδάλου ντίζελ. Η Volkswagen διαπραγματεύτηκε μια καταβολή αποζημίωσης 4,1 εκατομμυρίων ευρώ με την Stadler.
Χάθηκαν 15 δισεκατομμύρια ευρώ αξίας μέσα σε μία ημέρα
Αυτοί οι διακανονισμοί ήταν εις βάρος των μετόχων, επέκρινε το SdK. Η χειραγώγηση των εκπομπών έγινε γνωστή στις 18 Σεπτεμβρίου 2015. Εκείνη την εποχή, οι μετοχές της Volkswagen άξιζαν 167 ευρώ. Την επόμενη ημέρα διαπραγμάτευσης, η τιμή της μετοχής μειώθηκε κατά 19% – οι μέτοχοι έχασαν 15 δισεκατομμύρια ευρώ. Τις επόμενες εβδομάδες, η αξία μιας μετοχής της Volkswagen έπεσε σε λιγότερο από 100 ευρώ. Η έρευνα για την υπόθεση μετατράπηκε στη συνέχεια σε σκάνδαλο μέσα στο σκάνδαλο. Ο Βίντερκορν θεωρούνταν διευθυντής που όχι μόνο είχε το νου του στη συνολική εικόνα της εταιρείας, αλλά γνώριζε και τις πιο μικρές τεχνικές λεπτομέρειες. Η ιδέα ότι εκατομμύρια οχήματα είχαν παραδοθεί με σοβαρά ελαττώματα εν αγνοία του φαινόταν παράλογη.
Παρ’ όλα αυτά, αυτή ακριβώς ήταν η στάση που κράτησε ο Βίντερκορν . Παραιτήθηκε λίγες μέρες μετά το σκάνδαλο ντίζελ. «Το κάνω αυτό προς το συμφέρον της εταιρείας», δήλωσε ο Winterkorn στις 23 Σεπτεμβρίου 2015. Αλλά: Αυτό συνέβη «αν και δεν γνωρίζω καμία παράβαση».
Το εποπτικό συμβούλιο πήρε τον λόγο του Βίντερκορν κατά γράμμα. Χωρίς η Volkswagen να διεξάγει έστω και μια ώρα έρευνας για τα αίτια, ο πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου Hans Dieter Pötsch δήλωσε την ημέρα της παραίτησης του Βίντερκορν : «Τα μέλη της εκτελεστικής επιτροπής διαπιστώνουν ότι ο καθηγητής Δρ. Βίντερκορν δεν γνώριζε την χειραγώγηση των τιμών των εκπομπών». Πέρασαν χρόνια και το 2019, η εισαγγελία του Μπράουνσβαϊγκ απήγγειλε κατηγορίες εναντίον του Βίντερκορν – μεταξύ άλλων, για σοβαρή απάτη. Η δίκη είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις αρχές του 2021, ξεκίνησε το 2024 και ανεστάλη προσωρινά στις αρχές Ιουλίου 2025 λόγω των προβλημάτων υγείας του Βίντερκορν.
Τον Μάρτιο του 2021, η Volkswagen υπέβαλε αξιώσεις αποζημίωσης κατά των Βίντερκορν και Στάντλερ. Γρήγορα επιτεύχθηκε συμβιβασμός. Στις 22 Ιουλίου 2021, οι μέτοχοι της Volkswagen ενέκριναν την πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου και του Εποπτικού Συμβουλίου στην ετήσια γενική συνέλευση να ολοκληρωθεί ο συμβιβασμός με τους πρώην διευθυντές «γρήγορα, νομικά ασφαλής και οριστικά». Δεν προέκυψε τίποτα. Λίγες εβδομάδες αργότερα, η SdK υπέβαλε αγωγή στο Περιφερειακό Δικαστήριο του Ανόβερου για να αμφισβητήσει τους συμβιβασμούς.
Η λογική των εναγόντων είχε ως εξής: Το σκάνδαλο ντίζελ κόστισε στη Volkswagen 32 δισεκατομμύρια ευρώ. Γιατί να πληρώσει η Βίντερκορν μόνο ένα μικρό κλάσμα αυτού; Επιπλέον, είναι πιθανά περαιτέρω έξοδα. Συνεπώς, η απαλλαγή των Βίντερκορν και Stadler από την ευθύνη για νομικές ενέργειες θα ήταν πρόωρη. Το Περιφερειακό Δικαστήριο του Ανόβερου απέρριψε την αγωγή τον Οκτώβριο του 2022. Το SdK άσκησε έφεση – και έχασε τον Νοέμβριο του 2023 ενώπιον του Ανώτατου Περιφερειακού Δικαστηρίου του Celle. Οι συνήγοροι των μετόχων άσκησαν στη συνέχεια έφεση στην ανώτατη δικαστική αρχή της Γερμανίας: το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο.
Το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο αμφισβητεί τα κατώτερα δικαστήρια
Η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει εκεί. Στην προφορική ακρόαση στις 8 Ιουλίου 2025, οι ομοσπονδιακοί δικαστές δήλωσαν ότι είχαν αμφιβολίες για τις προηγούμενες αποφάσεις. Αμφισβήτησαν κατά πόσον τα κατώτερα δικαστήρια είχαν αντιμετωπίσει σωστά το κρίσιμο ζήτημα: την οικονομική κατάσταση των Βίντερκορν και Stadler. Στο πλαίσιο του διακανονισμού ευθύνης, η Volkswagen βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι Βίντερκορν και Stadler δεν θα μπορούσαν να αποζημιώσουν για τις ζημίες που υπέστησαν. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν εξηγεί τις πληρωμές που διευθέτησε η Volkswagen – 11,2 εκατομμύρια ευρώ από την Βίντερκορν και 4,1 εκατομμύρια ευρώ από την Stadler.
Πόσο θα ήταν κατάλληλο; Οι μισθοί του διοικητικού συμβουλίου είναι δημόσιοι. Ο Βίντερκορν κέρδισε συνολικά 56 εκατομμύρια ευρώ μόνο μεταξύ 2010 και 2014. Η αμοιβή του Stadler κατά τη διάρκεια της θητείας του ως μέλους του διοικητικού συμβουλίου ανήλθε επίσης σε ένα υψηλό διψήφιο ποσό εκατομμυρίων ευρώ.
Για λόγους σύγκρισης αναφέρεται πως η Volkswagen λέγεται ότι δαπάνησε 100 εκατομμύρια ευρώ μόνο για μια γνωμοδότηση εμπειρογνώμονα σχετικά με την ευθύνη των διευθυντών. Και οι συνταξιοδοτικές δεσμεύσεις για τους Βίντερκορν και Stadler είναι επίσης υψηλότερες από τα ποσά που οι δύο έπρεπε να πληρώσουν ως αποζημίωση για το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της εταιρείας.
Ένα «πραγματικό πρόβλημα» για τη Volkswagen
Από την οπτική γωνία των εκπροσώπων των μετόχων, η Volkswagen παρέλειψε επίσης να ενημερώσει τους μετόχους στην Ετήσια Γενική Συνέλευση του 2021 σχετικά με τις συνέπειες ενός λεγόμενου διακανονισμού κάλυψης με τους ασφαλιστές αστικής ευθύνης των διευθυντών. Οι ασφαλιστές κατέβαλαν 270 εκατομμύρια ευρώ στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ο διακανονισμός σήμαινε επίσης ότι η Volkswagen παραιτήθηκε από αξιώσεις έναντι έως και 170 νυν και πρώην μελών των εκτελεστικών οργάνων του ομίλου VW. Αυτό μπορεί να μην ήταν σαφές στους μετόχους – σε κάθε περίπτωση, η πιθανή παραίτηση δεν αναφέρθηκε στην πρόσκληση για την Ετήσια Γενική Συνέλευση του 2021. Το περιεχόμενο της ημερήσιας διάταξης ήταν προφανώς «ελλιπές», δήλωσαν οι δικαστές του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου στις 8 Ιουλίου. Βλέπουν «ένα πραγματικό πρόβλημα» από αυτή την άποψη.
Μειώνει η Volkswagen το κόστος μόνο για τους μέσους εισοδηματίες;
Εάν οι ομοσπονδιακοί δικαστές αποφανθούν κατά της Volkswagen, οι διακανονισμοί που επιτεύχθηκαν με τους Βίντερκορν και Stadler το 2021 θα ακυρωθούν. Ένα σκάνδαλο που η Volkswagen εξετάζει εδώ και καιρό θα επανεμφανιστεί. Πάνω απ’ όλα, ο Hans Dieter Pötsch θα ήταν πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου, ο οποίος, ακόμη και δέκα χρόνια μετά την έκρηξη του σκανδάλου, δεν έχει κάνει ακόμα την έρευνά του. Επιπλέον, το περιβάλλον είναι τοξικό. Η Volkswagen βρίσκεται υπό οικονομική πίεση και δισεκατομμύρια περικόπτονται. Κανείς στο Βόλφσμπουργκ δεν θέλει να συζητήσει σήμερα γιατί εκατομμύρια θα πρέπει να χάνονται από τους υψηλόμισθους, όταν κάθε ευρώ μετράει και αλλού.
Οι δικηγόροι της Volkswagen φαίνεται να έχουν αναγνωρίσει τον κίνδυνο. Μετά την προφορική ακρόαση, η νομική ομάδα της εταιρείας προσπάθησε να αναβάλει την ημερομηνία ανακοίνωσης της απόφασης του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου. Η ιδέα τους έχει ως εξής: Η Volkswagen θα συγκαλούσε έκτακτη γενική συνέλευση. Εκεί, οι μέτοχοι θα μπορούσαν να υιοθετήσουν νέες αποφάσεις που θα αντιμετώπιζαν τις επικρίσεις που διατυπώθηκαν στην προφορική ακρόαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου.
Αλλά το σχέδιο απέτυχε. Οι δικαστές του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου ενημέρωσαν τους δικηγόρους της Volkswagen με απόφαση της 28ης Ιουλίου ότι η διαδικασία βρισκόταν σε εξέλιξη και η VW είχε χάσει την ευκαιρία να διορθώσει την κατάσταση. Η ετυμηγορία θα ανακοινωθεί την Τρίτη, όπως έχει προγραμματιστεί. Η Volkswagen παραμένει επιφυλακτική. Ένας εκπρόσωπος της εταιρείας απάντησε σε ερώτηση: «Φυσικά, προετοιμαζόμαστε για διάφορα σενάρια».
Διαβάστε ακόμη