Ο κόσμος γίνεται όλο και πιο εξαρτημένος από την τεχνολογία και τον εξοπλισμό της Κίνας για την ενεργειακή μετάβαση, παρά τις συνεχείς εξαγγελίες, τις οδηγίες και τις άλλες πρωτοβουλίες σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Σύμφωνα με την χθεσινή Frankfurter Allgemeine, παρά τα αυξανόμενα εμπόδια στο εμπόριο, η ασιατική χώρα συνεχίζει να επεκτείνεται στο εξωτερικό. Την περασμένη χρονιά, οι παραδόσεις ανεμογεννητριών, μπαταριών και φωτοβολταϊκών από κινεζικές εταιρείες σε πελάτες στο εξωτερικό αυξήθηκαν κατά 20% σε όγκο. Αυτό δείχνει μια νέα ανάλυση της συμβουλευτικής εταιρείας WoodMackenzie, η οποία ειδικεύεται στον τομέα της ενέργειας.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αντιμετωπίζουν εμπορικά εμπόδια σε περισσότερες από 20 χώρες παγκοσμίως, σύμφωνα με τον XiaoyangLi, ειδικό για την Κίνα στην WoodMackenzie. Στις ΗΠΑ υπάρχουν ακόμη και δασμοί σχεδόν 700% σε ορισμένα είδη εξοπλισμού για την παραγωγή ηλιακής ενέργειας. Ωστόσο, η Κίνα κατάφερε να παρακάμψει αυτά τα εμπορικά εμπόδια, δημιουργώντας όλο και περισσότερα εργοστάσια στο εξωτερικό. Οι κατασκευαστές παράγουν τον εξοπλισμό για την ενεργειακή μετάβαση στις χώρες όπου πωλούν τα προϊόντα τους αντί στην πατρίδα τους, αποφεύγοντας έτσι τους υψηλούς εισαγωγικούς δασμούς.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της WoodMackenzie, μόνο το 2024, οι κινεζικές εταιρείες δημιούργησαν 35 νέες μονάδες παραγωγής στο εξωτερικό για αγαθά που είναι απαραίτητα για την ενεργειακή μετάβαση. Συνολικά, οι κατασκευαστές από την Κίνα διαθέτουν σήμερα 114 εργοστάσια για την παραγωγή ανεμογεννητριών, μπαταριών και ηλιακής τεχνολογίας.
Η επέκταση της κινεζικής βιομηχανίας ενεργειακής μετάβασης είναι «αξιοσημείωτα ανθεκτική», αναφέρουν οι ειδικοί της WoodMackenzie. Η χώρα κυριαρχεί κατά πολύ στην αγορά βιομηχανικών αγαθών για την παραγωγή και αποθήκευση πράσινης ενέργειας. Ιδιαίτερα έντονη ανάπτυξη παρουσίασαν οι διεθνείς δραστηριότητες των Κινέζων κατασκευαστών ανεμογεννητριών, οι οποίες, σύμφωνα με την ανάλυση, αυξήθηκαν κατά 72% σε όγκο το 2024. Οι διεθνείς πωλήσεις μπαταριών αυξήθηκαν κατά 28% και οι πωλήσεις ηλιακών συλλεκτών κατά 11%.
Και στην Ευρώπη, οι κατασκευαστές από την Άπω Ανατολή βρίσκονται σε πορεία επέκτασης. Για παράδειγμα, ο κινεζικός κατασκευαστής ανεμογεννητριών Sany ανακοίνωσε το περασμένο φθινόπωρο ότι σχεδιάζει να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής στην Ευρώπη. Σύμφωνα με δικές της δηλώσεις, η Sany εξετάζει και τη Γερμανία ως πιθανή τοποθεσία για ένα εργοστάσιο. Τα τελευταία χρόνια, υπήρξαν επίσης αναφορές ότι ο Κινέζος παραγωγός ηλιακών κυψελών Longi, ένας από τους μεγαλύτερους στον κόσμο, αναζητούσε μια μονάδα παραγωγής στη Γερμανία.
Ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, η CATL, ήδη παράγει μπαταρίες στο Arnstadt της Θουριγγίας σε ένα εργοστάσιο υψηλής τεχνολογίας. Επί του παρόντος, οι Κινέζοι κατασκευάζουν μια ακόμη, σημαντικά μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής μπαταριών στην Ουγγαρία. Η CATL είναι επίσης ένας σημαντικός προμηθευτής συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών BMW, Mercedes και Volkswagen.
Αντίθετα, η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών βρίσκεται ακόμα στην αρχή. Στις αρχές του έτους, η σουηδική startup Northvolt, που θεωρούνταν για καιρό ως ελπίδα για τον κλάδο, κήρυξε πτώχευση. Η VW σκοπεύει να ανοίξει το πρώτο της εργοστάσιο μπαταριών στο Salzgitter το φθινόπωρο. Ωστόσο, κορυφαίοι Γερμανοί προμηθευτές αυτοκινήτων, όπως η Bosch και η Continental, απέφυγαν το ρίσκο να εισέλθουν στην παραγωγή μπαταριών. Τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας είναι το πιο σημαντικό τεχνικό συστατικό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Η στρατηγική της Κίνας και οι διεθνείς σχέσεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει στόχο να γίνει πιο ανεξάρτητη στην ενεργειακή μετάβαση. Ο «Net-Zero Industry Act» της ΕΕ προβλέπει ότι μέχρι το 2030, η Ένωση θα μπορεί να καλύπτει το 40% των αναγκών της σε πράσινες τεχνολογίες.
Ωστόσο, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα, η ανάλυση της WoodMackenzie δείχνει επίσης ότι το επίκεντρο της κινεζικής ανάπτυξης σε προϊόντα ενεργειακής μετάβασης μετατοπίζεται από την Ευρώπη. Η ευρωπαϊκή αγορά έχει γίνει λιγότερο ελκυστική λόγω των σημαντικών εμποδίων εισόδου και του υψηλού κόστους κατασκευής, γράφουν οι ειδικοί. Αντ’ αυτού, οι βιομηχανικές εταιρείες από την Κίνα στοχεύουν όλο και περισσότερο σε αγορές στη Μέση Ανατολή, σε άλλες ασιατικές χώρες και στη Νότια Αμερική. Ως παραδείγματα, η WoodMackenzie αναφέρει τη Σαουδική Αραβία και το Ομάν, οι οποίες έχουν φιλόδοξα σχέδια επέκτασης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ένας σημαντικός πυλώνας για την επέκταση της Κίνας στην ενεργειακή μετάβαση είναι τα κράτη που έχουν προσχωρήσει στο κινεζικό έργο υποδομών του εξωτερικού, τον λεγόμενο «Νέο Δρόμο του Μεταξιού». Σε αυτό το πλαίσιο, η Κίνα επενδύει σε δεκάδες χώρες στην Ασία, την Αφρική και τη Νότια Αμερική σε νέους εμπορικούς δρόμους και υποδομές. Η WoodMackenzie προβλέπει ότι μέχρι το 2030, η Κίνα θα ελέγχει το 80% των ηλιακών πάρκων και της παραγωγής αιολικής ενέργειας στις κορυφαίες χώρες του «Νέου Δρόμου του Μεταξιού». Με αυτόν τον τρόπο, η χώρα χτίζει ένα «στρατηγικό φρούριο επιρροής», που της επιτρέπει να παρακάμπτει πλήρως τους δυτικούς εμπορικούς περιορισμούς.
Διαβάστε ακόμη