Έχετε αφήσει ποτέ το ηλεκτρικό σας αυτοκίνητο (EV) παρκαρισμένο για μήνες χωρίς να το χρησιμοποιήσετε; Ίσως ταξιδέψατε για μεγάλο διάστημα, ίσως στραφήκατε σε άλλο αυτοκίνητο ή απλώς δεν υπήρχε λόγος μετακίνησης. Όποια κι αν είναι η αιτία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν «αγαπούν» την πολύμηνη ακινησία. Σε αντίθεση με τα συμβατικά οχήματα εσωτερικής καύσης, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα βασίζονται σε μπαταρίες και εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα που επηρεάζονται άμεσα από την παρατεταμένη αδράνεια.

Τι ακριβώς συμβαίνει, λοιπόν, όταν ένα ηλεκτρικό όχημα μένει αχρησιμοποίητο για μήνες και πώς μπορείτε να αποφύγετε τα προβλήματα; Ακολουθούν τα βασικά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν, αλλά και πρακτικές συμβουλές για να διατηρήσετε το EV σας σε άριστη κατάσταση.

Επιβαρύνεται η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από την ακινησία; 

Η μεγαλύτερη ανησυχία αφορά τη μπαταρία υψηλής τάσης. Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν σχεδιαστεί για τακτική χρήση. Όταν το όχημα παραμένει ακίνητο, η μπαταρία χάνει σταδιακά φόρτιση μέσω της φυσικής αυτοεκφόρτισης. Αν το επίπεδο πέσει υπερβολικά χαμηλά, υπάρχει κίνδυνος βαθιάς εκφόρτισης, κάτι που μπορεί να μειώσει τη διάρκεια ζωής της ή ακόμη και να προκαλέσει μόνιμη βλάβη. Για να το αποφύγετε, είναι καλό η φόρτιση να διατηρείται μεταξύ 20% και 80% όταν το αυτοκίνητο δεν χρησιμοποιείται. Η πλήρης αποφόρτιση πρέπει να αποφεύγεται, ενώ μια περιστασιακή σύνδεση στον φορτιστή βοηθά στη διατήρηση της μπαταρίας σε καλή κατάσταση.

Διαβάστε περισσότερα: Χειμώνας και ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Μύθοι & αλήθειες, τι πρέπει να γνωρίζετε

Πώς επηρεάζονται τα φρένα

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν αναγεννητική πέδηση, με αποτέλεσμα τα συμβατικά φρένα να καταπονούνται λιγότερο. Ωστόσο, η πολύμηνη ακινησία μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση υγρασίας στους δίσκους και εμφάνιση σκουριάς. Σε ακραίες περιπτώσεις, τα φρένα μπορεί να «κολλήσουν», επηρεάζοντας σοβαρά την ασφάλεια. Η περιοδική μετακίνηση του οχήματος, έστω και για λίγα μέτρα κάθε λίγες εβδομάδες, μειώνει τον κίνδυνο. Αν μετά από μεγάλο διάστημα ακινησίας εμφανιστούν θόρυβοι ή μειωμένη απόδοση πέδησης, ένας έλεγχος φρένων είναι απαραίτητος.

Διαβάστε περισσότερα: Χειμερινά ελαστικά & ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί

Οι επιδράσεις στην μπαταρία 12V

Πέρα από τη μεγάλη μπαταρία, τα EV διαθέτουν και μπαταρία 12V, η οποία τροφοδοτεί βασικές λειτουργίες όπως κλειδαριές, φώτα και σύστημα πολυμέσων. Αν το αυτοκίνητο μείνει ακίνητο για μεγάλο διάστημα, αυτή η μπαταρία μπορεί να αδειάσει, ακόμη κι αν η κύρια μπαταρία είναι σε καλή κατάσταση. Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να παρουσιαστούν προβλήματα στην εκκίνηση ή στο ξεκλείδωμα του οχήματος, απαιτώντας επαναφόρτιση ή αντικατάσταση.

Ελαστικά, συστήματα ψύξης και κλιματισμός

Το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων επιβαρύνει τα ελαστικά όταν το αυτοκίνητο παραμένει ακίνητο. Η συνεχής πίεση στο ίδιο σημείο μπορεί να προκαλέσει «επίπεδα σημεία», οδηγώντας σε κραδασμούς και μειωμένη άνεση κατά την οδήγηση. Η σωστή πίεση ελαστικών και η περιοδική μετακίνηση του οχήματος αποτελούν απλές αλλά αποτελεσματικές λύσεις.

Επιπλέον, το σύστημα ψύξης και ο κλιματισμός είναι κρίσιμα για τη θερμική διαχείριση της μπαταρίας. Μετά από μακρά ακινησία, μπορεί να εμφανιστούν διαρροές, μειωμένη απόδοση ή ασυνήθιστοι θόρυβοι, που απαιτούν τεχνικό έλεγχο. Μετά από μήνες αδράνειας, ένας πλήρης τεχνικός έλεγχος είναι πάντα καλή ιδέα. Ο έλεγχος της μπαταρίας, των φρένων, των ελαστικών και των ηλεκτρονικών συστημάτων εξασφαλίζει ότι το όχημα είναι ασφαλές και έτοιμο για καθημερινή χρήση.

Συμπερασματικά, η πολύμηνη ακινησία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα, όμως με σωστή προετοιμασία και βασική συντήρηση, τα περισσότερα από αυτά αποφεύγονται. Διατηρώντας τη φόρτιση της μπαταρίας, μετακινώντας το όχημα περιστασιακά και πραγματοποιώντας έναν προληπτικό έλεγχο, μπορείτε να εξασφαλίσετε ότι το EV σας θα παραμείνει αξιόπιστο και έτοιμο για τον δρόμο, ακόμη και μετά από μεγάλο διάστημα αχρησίας.

Διαβάστε ακόμη