Για χρόνια μετά τη διάσωση που έλαβε από την Ουάσινγκτον, η General Motors Co. αντιμετωπιζόταν από μέρος της κοινής γνώμης με ειρωνεία ως «Government Motors». Αν και η Ford Motor Co. δεν διαθέτει τα αντίστοιχα αρχικά, ο ίδιος χαρακτηρισμός θα μπορούσε εύκολα να αποδοθεί και στη δική της πρόσφατη στροφή γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα. Αργά το βράδυ της Δευτέρας, η Ford ανακοίνωσε μια ευρείας κλίμακας υποχώρηση από την ηλεκτροκίνηση, συνοδευόμενη από απομείωση αξίας ύψους 19,5 δισ. δολαρίων. Όπως υπογραμμίζει το Bloomberg με ανάλυσή του, πρόκειται για ένα τεράστιο πλήγμα με κάθε μέτρο σύγκρισης: υπερβαίνει τα συνολικά λειτουργικά κέρδη που ανακοίνωσε η εταιρεία τα τελευταία τρία χρόνια και ξεπερνά την αξία όλων των περιουσιακών στοιχείων που έχουν εγγραφεί στον ισολογισμό της για τη μονάδα Model e. Είναι επίσης πάνω από δέκα φορές μεγαλύτερο από την απομείωση που κατέγραψε η GM στο τρίτο τρίμηνο, ενώ περίπου το ένα τέταρτο του ποσού θα επιβαρύνει άμεσα τα ταμειακά διαθέσιμα. Με άλλα λόγια, η Ford «πέταξε και τον νεροχύτη έξω από το σπίτι».
Αλλαγή πορείας από τη Ford, αφήνει τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι διαλύει την κοινοπραξία παραγωγής μπαταριών με την SK On Co. Ltd., σταματά την παραγωγή του αμιγώς ηλεκτρικού F-150 Lightning και ακυρώνει την ανάπτυξη τριών νέων ηλεκτρικών μοντέλων. Αντί αυτών, στρέφεται δυναμικά σε υβριδικά συστήματα και σε ηλεκτρικά οχήματα με επέκταση αυτονομίας (EREVs), τα οποία διαθέτουν μικρό κινητήρα εσωτερικής καύσης που φορτίζει τη μπαταρία. Η επόμενη γενιά του Lightning θα βασιστεί σε αυτή τη λογική, με περισσότερες λεπτομέρειες να αναμένονται. Παράλληλα, η Ford θα επαναπροσανατολίσει δυναμικό παραγωγής μπαταριών σε Κεντάκι και Μίσιγκαν ώστε να εξυπηρετεί εφαρμογές αποθήκευσης ενέργειας για το ηλεκτρικό δίκτυο. Την ίδια στιγμή, συνεχίζει την προσπάθεια ανάπτυξης ενός μεσαίου ηλεκτρικού pickup, βασισμένου σε ριζικό επανασχεδιασμό οχήματος και γραμμής συναρμολόγησης από μια ειδική ομάδα στην Καλιφόρνια.
Ως αποτέλεσμα αυτών των κινήσεων, η Ford εκτιμά ότι έως το 2030 το 50% των πωλήσεών της θα αφορά ηλεκτρικά, υβριδικά και EREV οχήματα, ενώ η ζημιογόνα μέχρι σήμερα Model e αναμένεται να περάσει σε κερδοφορία το 2029. Ένα πρώτο δείγμα αυτής της πορείας ήταν και η ελαφρά αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για το επόμενο έτος.
Η νέα στρατηγική της εταιρείας
Η Ford παρουσιάζει τη στρατηγική αυτή ως «ακολούθηση του πελάτη» και σε έναν βαθμό αυτό ισχύει. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα έχουν αποδειχθεί δύσκολη υπόθεση στις ΗΠΑ, όπου κυριαρχούν τα pickup και τα μεγάλα SUV, ενώ το δίκτυο φόρτισης παραμένει αποσπασματικό. Τα υβριδικά και τα EREVs αποτελούν μια πιο ελκυστική ενδιάμεση λύση για όσους ενδιαφέρονται, αλλά διστάζουν.
Ωστόσο, το κόστος των σχεδόν 20 δισ. δολαρίων αποτυπώνει και την απότομη εναλλαγή της αμερικανικής πολιτικής για τα οχήματα και το κλίμα. Η Ford παρουσίασε το Lightning το 2021, σε μια περίοδο έντονων προσδοκιών για γενναία πράσινη νομοθεσία. Αυτή ήρθε το 2022 με τον Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού, μόνο για να αποδυναμωθεί σε μεγάλο βαθμό μετά την επιστροφή των Ρεπουμπλικανών στην εξουσία το 2025. Όλα αυτά συνέβησαν σε χρονικό διάστημα μικρότερο από έναν τυπικό κύκλο ανάπτυξης αυτοκινήτου. Παράλληλα, και η Ευρωπαϊκή Ένωση κινείται προς χαλάρωση της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, αν και όχι τόσο δραστικά όσο οι ΗΠΑ.
Η Ford αναπροσαρμόζει τη στρατηγική της στις νέες πολιτικές συνθήκες, καθώς τα περιβαλλοντικά οφέλη των EV δεν ανταμείβονται από την αγορά αλλά εξαρτώνται από κανονισμούς. Το γεγονός ότι η μετοχή της αντέδρασε ελάχιστα δείχνει πόσο προαναγγελμένες ήταν αυτές οι εξελίξεις. Η επιστροφή στα φορτηγά και στους κινητήρες καύσης, έστω και με μεγαλύτερες μπαταρίες, βοηθά να περιοριστούν οι ζημίες της Model e και να διασφαλιστεί το «ιερό» μέρισμα, που εισπράττουν και τα μέλη της οικογένειας Ford.
Σε στρατηγικό επίπεδο, όμως, τα πράγματα παραμένουν θολά. Η είσοδος στην αποθήκευση ενέργειας αξιοποιεί υπάρχουσες επενδύσεις, αλλά τι σημαίνει πραγματικά το εμπορικό σήμα Ford σε αυτή την αγορά; Παρά τις συνεχείς στροφές, η εταιρεία διατηρεί πολλά «σίδερα στη φωτιά», καθώς τίποτα γύρω από το μέλλον της αυτοκίνησης δεν είναι οριστικό. Και αυτό αποτελεί το υπαρξιακό ερώτημα όχι μόνο για τη Ford, αλλά για ολόκληρη τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Διαβάστε ακόμη
