Ο χειμώνας αποτελούσε ανέκαθεν μια πρόκληση για κάθε είδους όχημα, ωστόσο στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) η πτώση της θερμοκρασίας έχει συγκεκριμένες και μετρήσιμες επιπτώσεις. Η βασική αλήθεια είναι γνωστή: όταν κάνει κρύο, η αυτονομία μειώνεται. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η καθημερινή συμβίωση με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο γίνεται προβληματική – ούτε ότι οι οδηγοί πρέπει να ανησυχούν ιδιαίτερα. Με την παγκόσμια διείσδυση των EV να φτάνει το 14,5%, το ενδιαφέρον για το πώς ανταποκρίνονται στις χαμηλές θερμοκρασίες βρίσκεται στο επίκεντρο.
Το πρώτο ερώτημα είναι αν ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να λειτουργήσει σωστά σε συνθήκες κάτω από το μηδέν. Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: φυσικά και μπορεί, σημειώνει η Automarin. Η Νορβηγία, ίσως η πλέον «ηλεκτρική» χώρα στον κόσμο, αποδεικνύει καθημερινά ότι το κρύο δεν αποτελεί εμπόδιο. Αν σε μια χώρα με πολικές θερμοκρασίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυριαρχούν με άνεση, τότε το σχετικά ήπιο ελληνικό κλίμα δεν έχει τίποτα να φοβηθεί.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πόσο μειώνεται η αυτονομία τους τον χειμώνα;
Η μείωση της αυτονομίας, ωστόσο, είναι πραγματική και εύκολα μετρήσιμη. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Renault, προσφέρουν ακόμη και online εργαλεία για τον υπολογισμό της αυτονομίας σε διαφορετικές θερμοκρασίες. Σε ιδανικές συνθήκες, ένα Zoe μπορεί να φτάσει τα 376 χιλιόμετρα με μία φόρτιση στους 20°C. Όταν όμως το θερμόμετρο κατέβει στους 5°C και χρησιμοποιηθεί η θέρμανση, η αυτονομία μειώνεται στα 300 χιλιόμετρα – περίπου 20% κάτω από το μέγιστο. Σε ακόμη πιο ψυχρά περιβάλλοντα, στους -5°C, ένα Zoe R135 μπορεί να κινηθεί περίπου για 244 χιλιόμετρα πριν χρειαστεί φόρτιση. Γενικά, όσο μεγαλύτερη η μπαταρία, τόσο μεγαλύτερο το ενδεχόμενο απώλειας ενέργειας λόγω ψύχους.
Ποια είναι όμως η αιτία αυτής της πτώσης; Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου λειτουργούν μέσω μετακίνησης ιόντων μεταξύ ανόδου και καθόδου. Το κρύο επιβραδύνει αυτή τη διαδικασία, περιορίζοντας την ενεργειακή απόδοση. Μικρότερη απόδοση σημαίνει μικρότερη αυτονομία. Παρ’ όλα αυτά, για τις καθημερινές ανάγκες των περισσότερων οδηγών, ακόμη και τα 200–250 χιλιόμετρα είναι υπεραρκετά, ειδικά αν υπάρχει δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι ή στη δουλειά.
Διαβάστε περισσότερα: Χειμερινά ελαστικά & ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί
Επηρεάζεται η ταχύτητα φόρτισης;
Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι μπορούν να προθερμανθούν όσο είναι συνδεδεμένα στην πρίζα. Έτσι ζεσταίνεται όχι μόνο η καμπίνα αλλά και η μπαταρία, βελτιώνοντας άμεσα την ενεργειακή της διαχείριση. Επιπλέον, η χρήση αντλίας θερμότητας – χαρακτηριστικό που διαθέτουν πολλά σύγχρονα EV – συμβάλλει σημαντικά στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για θέρμανση.
Το κρύο επηρεάζει και την ταχύτητα φόρτισης. Η Tesla έχει αναγνωρίσει πως οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν τη διαδικασία στους Superchargers της, ενώ αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται σε διάφορα δίκτυα ταχυφόρτισης. Ωστόσο, αυτό είναι περισσότερο μια μικρή ενόχληση παρά ουσιαστικό πρόβλημα.
Σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι γενικά πιο βαριά από τα συμβατικά, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την ευκολία με την οποία ανακτάται η πρόσφυση σε ολισθηρό δρόμο. Όμως τα βασικά μέτρα παραμένουν τα ίδια: προσεκτική οδήγηση, σωστά ελαστικά – κατά προτίμηση χειμερινά – και καλή συντήρηση. Τα χειμερινά ελαστικά, ιδιαίτερα, αποτελούν εξίσου κρίσιμο στοιχείο τόσο σε ηλεκτρικά όσο και σε συμβατικά αυτοκίνητα.
Διαβάστε περισσότερα: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Πώς θα έχετε καλύτερη αυτονομία και απόδοση τον χειμώνα
Όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδίδουν το ίδιο στο κρύο;
Μένει το ερώτημα: αποδίδουν όλα τα ηλεκτρικά το ίδιο στο κρύο; Οι δοκιμές δείχνουν μεγάλες διαφοροποιήσεις. Το Hyundai Ioniq Electric διατήρησε εντυπωσιακή απόδοση ακόμη και κοντά στο μηδέν, ξεπερνώντας τα 6,4 χλμ./kWh. Στον αντίποδα, μοντέλα όπως το MG4 EV ή το Subaru Soltera παρουσίασαν μεγαλύτερη πτώση, με την κατανάλωση να πέφτει αισθητά σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Τελικά, η χειμερινή χρήση ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν είναι ούτε δύσκολη ούτε προβληματική. Με βασική προετοιμασία – προθέρμανση, σωστό προγραμματισμό διαδρομής μέσω συστημάτων πλοήγησης, χρήση θερμαινόμενων καθισμάτων και οδήγηση σε λειτουργία Eco – οι οδηγοί μπορούν να απολαμβάνουν την ηλεκτροκίνηση χωρίς άγχος. Με λίγη προσαρμογή και κοινή λογική, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδεικνύονται απολύτως ικανά να ανταποκριθούν ακόμη και στις πιο κρύες μέρες του χρόνου.
Διαβάστε ακόμη
