Η Ευρωπαϊκή Ένωση (EE) εξετάζει το ενδεχόμενο να αναβάλει κατά πέντε χρόνια την εφαρμογή της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, μετά από έντονες πιέσεις από ορισμένες από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Bloomberg, η Κομισιόν αναμένεται να ανακοινώσει την επόμενη εβδομάδα αλλαγές στους κανόνες της με στόχο τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα. Αρκετές κυβερνήσεις και αυτοκινητοβιομηχανίες, από την Ιταλία έως την Πολωνία, υποστηρίζουν ότι η προγραμματισμένη μετάβαση από την τρέχουσα τεχνολογία είναι υπερβολικά επιθετική και ενέχει τον κίνδυνο να καταστρέψει έναν από τους βασικούς κλάδους της περιοχής.
Η στρατηγική της Επιτροπής είναι να επιτρέψει την πενταετή παράταση της χρήσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2040 σε υβριδικά οχήματα με δυνατότητα φόρτισης από το δίκτυο και οχήματα με εκτεταμένη αυτονομία. Αυτό θα βασιστεί στην προϋπόθεση ότι θα λειτουργούν με προηγμένα βιοκαύσιμα και τα λεγόμενα «ηλεκτρονικά καύσιμα» – τα οποία παράγονται με τη χρήση συλλεγμένου CO2 και ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας – καθώς και με τη χρήση πράσινου χάλυβα στην κατασκευή τους.
Ένας τέτοιος σχεδιασμός θα επιτρέψει στην ΕΕ να συνεχίσει να στοχεύει σε μηδενικές εκπομπές για τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα έως το 2035, ανάλογα με τις ακριβείς παραμέτρους της πρότασης, ανέφεραν οι πηγές. Θα αντιμετωπίσει επίσης τις ανησυχίες αρκετών χωρών που παράγουν αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, οι οποίες ζήτησαν να χρησιμοποιηθούν καθαρές τεχνολογίες εκτός από τα καθαρά ηλεκτρικά οχήματα μετά την ημερομηνία αυτή.
Οι συζητήσεις συνεχίζονται εντός της Επιτροπής και οι λεπτομέρειες ενδέχεται να αλλάξουν, προειδοποίησαν οι πηγές. Η Επιτροπή έχει ως πολιτική να μην σχολιάζει τα σχέδια κανονισμών.
Ποιες ανησυχίες γεννιούνται
Ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα κερδίσουν περισσότερο χρόνο για να μεταβούν σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, θα υπάρξουν ανησυχίες μεταξύ των περιβαλλοντικών ομάδων ότι οι αλλαγές δημιουργούν νέα κενά που υπονομεύουν τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης και κινδυνεύουν να αφήσουν τις βασικές αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής να υστερούν περαιτέρω από την Κίνα στον αγώνα της ηλεκτροκίνησης.
Το ποσοστό των υβριδικών οχημάτων με δυνατότητα φόρτισης και των οχημάτων με εκτεταμένη αυτονομία που θα επιτρέπεται να πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά μετά το 2035 δεν έχει ακόμη αποφασιστεί, σύμφωνα με άτομα που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας και επικαλείται το Bloomberg, καθώς οι συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Οι βασικές τεχνικές λεπτομέρειες σχετικά με τα e- καύσιμα και τα προηγμένα βιοκαύσιμα επίσης βρίσκονται ακόμη υπό διαπραγμάτευση, ανέφεραν.
Αν και τα e- καύσιμα μπορούν θεωρητικά να είναι κλιματικά ουδέτερα, είναι ακριβά και η τεχνολογία βρίσκεται σε αρχικό στάδιο. Το όφελος των βιοκαυσίμων όσον αφορά τις εκπομπές αποτελεί αντικείμενο έντονων συζητήσεων, όπως και η πίεση που μπορούν να ασκήσουν σε γη που διαφορετικά θα χρησιμοποιούνταν για την παραγωγή τροφίμων.
Το πακέτο που αναμένεται την επόμενη εβδομάδα θα αναβάλει επίσης τα σχέδια για την αυστηροποίηση του τρόπου υπολογισμού των εκπομπών των υβριδικών αυτοκινήτων με δυνατότητα σύνδεσης στο ηλεκτρικό δίκτυο. Η Επιτροπή είχε εξετάσει το ενδεχόμενο μετάβασης σε ένα σύστημα που μετρά την πραγματική ρύπανση αντί του τρέχοντος συστήματος μέτρησης, το οποίο βασίζεται σε εργαστηριακές υποθέσεις που υποτιμούν σημαντικά τις πραγματικές εκπομπές. Το πακέτο μέτρων για τα αυτοκίνητα θα συνοδεύεται από πρόταση για την αύξηση του μεριδίου των ηλεκτρικών οχημάτων στους εταιρικούς στόλους και αλλαγές στους κανόνες για τις εκπομπές των βαρέων οχημάτων.
Διαβάστε ακόμη
