Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η τέταρτη προκήρυξη του Σχεδίου επιχορήγησης ηλεκτρικών οχημάτων στην Κύπρο, με το ενδιαφέρον να κορυφώνεται ενόψει της ηλεκτρονικής κλήρωσης που θα πραγματοποιηθεί αύριο, Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2025, στις 13:00. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών του κυπριακού Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων ανακοίνωσε ότι η διαδικασία θα διεξαχθεί στην αίθουσα συσκέψεων του Υπουργείου, παρουσία εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης, με στόχο την πλήρη διαφάνεια, την ισονομία και τη διασφάλιση ότι η επιλογή των δικαιούχων θα γίνει με απόλυτα αδιάβλητο τρόπο.
Σύμφωνα με το κυπριακό μέσο philenews, η νέα πρόσκληση εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο δράσεων του κυπριακού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο στηρίζει την πράσινη μετάβαση και τον ανανεωμένο στόχο για ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα. Οι ενδιαφερόμενοι είχαν τη δυνατότητα να υποβάλουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις τους από τις 5 Δεκεμβρίου 2025 στις 09:00 έως και τις 9 Δεκεμβρίου 2025 την ίδια ώρα, σε μια αποκλειστικά ψηφιακή διαδικασία που αποσκοπεί στην απλούστευση των βημάτων και στην άμεση καταγραφή των αιτημάτων.
Επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων: Απλοποίηση του μηχανισμού επαλήθευσης
Σημαντική τομή στην τέταρτη προκήρυξη αποτελεί η απλοποίηση του ελέγχου επαλήθευσης, η οποία εγκρίθηκε από τις ευρωπαϊκές αρχές. Μέχρι σήμερα, το στάδιο αυτό συνδεόταν με την καταβολή της χορηγίας, γεγονός που συχνά προκαλούσε καθυστερήσεις στην έκδοση οριστικών εγκρίσεων και στην υλοποίηση των παραγγελιών. Με τη νέα ρύθμιση, η επαλήθευση θα βασίζεται αποκλειστικά στην ολοκλήρωση της εγγραφής του οχήματος, επιτρέποντας σημαντικά συντομότερους χρόνους ολοκλήρωσης κάθε φακέλου.
Η αλλαγή αυτή αναμένεται να επιταχύνει την υλοποίηση του προγράμματος και να διευκολύνει όσους επιλεγούν ώστε να προχωρήσουν άμεσα στην αγορά και ταξινόμηση του οχήματός τους. Παράλληλα, δίνεται παράταση έως τις 30 Ιουνίου 2026 για την ολοκλήρωση της εγγραφής όλων των εγκεκριμένων οχημάτων, παρέχοντας εύλογο χρονικό περιθώριο τόσο στους δικαιούχους όσο και στους προμηθευτές.
520 χορηγίες – Αναλυτική κατανομή του προϋπολογισμού
Ο συνολικός προϋπολογισμός της 4ης προκήρυξης ανέρχεται σε 5.620.000 ευρώ και κατανέμεται σε 520 χορηγίες. Η διάρθρωση του σχεδίου καλύπτει διαφορετικές κατηγορίες δικαιούχων, από ιδιώτες έως πολύτεκνες οικογένειες και άτομα με αναπηρία, αλλά και επιχειρήσεις που χρειάζονται ελαφρά ηλεκτρικά φορτηγά.
- Η πιο πολυπληθής κατηγορία αφορά τα καινούργια ιδιωτικής χρήσης οχήματα μηδενικών εκπομπών CO₂ (Δ5), όπου προβλέπονται 380 επιχορηγήσεις, ύψους 9.000 ευρώ η καθεμία, με συνολική δέσμευση 3.420.000 ευρώ. Η κατηγορία αυτή παραμένει η βασική «ραχοκοκαλιά» του προγράμματος, ανταποκρινόμενη στο έντονο ενδιαφέρον των πολιτών για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος.
- Για τα καινούργια οχήματα μηδενικών εκπομπών CO₂ που αφορούν άτομα με αναπηρία (Δ7), συνολικά 40 χορηγίες ύψους 20.000 ευρώ έχουν δεσμευτεί, φτάνοντας τις 800.000 ευρώ. Αντίστοιχο ποσό και αριθμός χορηγιών προβλέπεται και για την κατηγορία Δ8, που αφορά πολύτεκνες οικογένειες, αναγνωρίζοντας την ανάγκη υποστήριξης των μεγαλύτερων νοικοκυριών στη μετάβαση στην καθαρή κινητικότητα.
- Η κατηγορία Δ9, που αφορά μεταχειρισμένα ιδιωτικής χρήσης οχήματα μηδενικών εκπομπών CO₂, περιλαμβάνει 50 χορηγίες των 9.000 ευρώ, δηλαδή συνολικού ύψους 450.000 ευρώ. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη ενθαρρύνει τη διεύρυνση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και σε οικονομικότερες επιλογές.
- Τέλος, για τα καινούργια ηλεκτρικά οχήματα κατηγορίας Ν1 (έως 3.500 κιλά), που αφορούν κυρίως χρήση σε επαγγελματικές υπηρεσίες και μικρές επιχειρήσεις, προβλέπονται 10 χορηγίες των 15.000 ευρώ, συνολικού ύψους 150.000 ευρώ.
Διαφάνεια και προσδοκίες
Με δεδομένο το υψηλό ενδιαφέρον και τον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων χορηγιών, η αυριανή κλήρωση αναμένεται να προσελκύσει σημαντική προσοχή. Η δημόσια παρουσίαση της διαδικασίας επιβεβαιώνει τη δέσμευση του κυπριακού Υπουργείου για ίση μεταχείριση όλων των αιτούντων και για απόλυτα διαφανή επιλογή.
Η τέταρτη προκήρυξη επιβεβαιώνει τον σταθερό προσανατολισμό προς την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στην Κύπρο και αναμένεται να συμβάλει στην ανανέωση του στόλου οχημάτων, στη μείωση εκπομπών και στη σταδιακή μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο μεταφορών.
Διαβάστε ακόμη
