Την Τρίτη και την Τετάρτη, 2-3 Δεκεμβρίου, οι οδηγοί ταξί σε όλη τη χώρα θα «τραβήξουν χειρόφρενο» και θα προχωρήσουν σε απεργία, διαμαρτυρόμενοι για την κυβερνητική πολιτική, η οποία, όπως υποστηρίζουν, πλήττει τα συμφέροντά τους και οδηγεί τον κλάδο σε αδιέξοδο. Ανάμεσα στα αιτήματα του κλάδου των ταξί, ξεχωρίζει η απαίτηση για άμεση παράταση στην υποχρεωτική ταξινόμηση αμιγώς ηλεκτρικών ταξί. Η τωρινή νομοθεσία ορίζει πως από 1η Ιανουαρίου 2026 κάθε νέα ταξινόμηση ταξί στη χώρα μας θα πρέπει να αφορά ηλεκτρικό όχημα και όχι βενζινοκίνητο ή όχημα που κινείται με φυσικό αέριο. Αίτημα των οδηγών ταξί είναι αυτή η υποχρέωση, που είχε νομοθετηθεί πριν μερικά χρόνια, να μετατεθεί οριζόντια για το 2035. Γιατί όμως ο κλάδος των ταξί εναντιώνεται στην ηλεκτροκίνηση;

Τα δύο πιο βασικά ζητήματα που προβληματίζουν τους επαγγελματίες οδηγούς είναι το αρχικό κόστος αγοράς ηλεκτρικού οχήματος και το ζήτημα της φόρτισης, δηλαδή πού θα φορτίζουν τα ταξί τους και πόσο θα κοστίζει η φόρτιση των οχημάτων. Πηγές του κλάδου εξέφρασαν στο energygame.gr την έντονη δυσαρέσκεια που επικρατεί στις τάξεις του και υποστήριξαν πως η νομοθεσία υποχρεώνει τους οδηγούς ταξί να στραφούν στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς ωστόσο να υπάρχουν ακόμη επαρκείς υποδομές φόρτισης στη χώρα. Μάλιστα, εξέφρασαν τη θέση πως οι οδηγοί εξαναγκάζονται να στραφούν προς τους ταχυφορτιστές ιδιωτών και όχι προς την οικιακή φόρτιση, κάτι που αυξάνει το κόστος της χρήσης ηλεκτρικού οχήματος. «Το ρεύμα είναι 2,5 με 3 φορές πιο ακριβό στους ταχυφορτιστές σε σχέση με την οικιακή φόρτιση», σημειώνουν.

Οι ίδιες πηγές, περιγράφοντας την υφιστάμενη κατάσταση, τόνισαν πως τα συμφέροντα του κλάδου, και ιδιαίτερα των αυτοαπασχολούμενων, παραγκωνίζονται και αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματα που έχουν τεθεί στο τραπέζι, είναι πιθανό να υπάρξει μετά τις γιορτές νέα απεργία διαρκείας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), εφόσον ισχύσει η υποχρεωτικότητα στις νέες ταξινομήσεις από την Πρωτοχρονιά, θα χρειαστεί να αντικατασταθούν μαζικά περί τα 1.000 οχήματα. Την ίδια στιγμή, παραμένει θολό το εάν η σχετική υποχρέωση θα ισχύσει και στις μεταβιβάσεις, στις περιπτώσεις που ένας ιδιοκτήτης συνταξιοδοτηθεί ή αποφασίσει να πουλήσει την άδειά του για άλλο λόγο. Υπενθυμίζεται ότι το ανώτατο όριο ηλικίας για να κυκλοφορεί ένα ταξί είναι τα 15 έτη για όσα οχήματα είναι έως 1850 κ.ε και τα 18 έτη για όσα είναι από 1851 κ.ε και άνω.

Μεταξύ των αιτημάτων των οδηγών ταξί σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση είναι τα εξής:

  • Να δίνονται υψηλές επιδοτήσεις όπως στο πλαίσιο του προγράμματος «Πράσινα Ταξί», που έχει δώσει έως και 22.500 ευρώ ανά ηλεκτρικό ταξί, μειώνοντας σημαντικά το κόστος απόκτησης.
  • Επιπλέον επιστροφή ΦΠΑ για επαγγελματίες οδηγούς ταξί, ώστε η τελική τιμή των οχημάτων να γίνει πιο προσιτή. Φοροελαφρύνσεις και οικολογικά μπόνους που μπορούν να φτάνουν έως το 40% της λιανικής τιμής, διευκολύνοντας την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.
  • Βελτίωση υποδομών φόρτισης: Δημιουργία και εξάπλωση σημείων ταχυφόρτισης ειδικά για ταξί, ώστε να μειωθούν οι δυσκολίες στην καθημερινή λειτουργία.
  • Υποστήριξη κατασκευής υποδομών σε συνεργασία με δήμους και φορείς (σε πιάτσες ταξί).

Παρά το αίτημα για επιδοτήσεις στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να μειωθεί το αρχικό κόστος επένδυσης για τους οδηγούς ταξί, πολύ μικρό υπήρξε το ενδιαφέρον των επαγγελματιών οδηγών για το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», το οποίο βρισκόταν σε ισχύ από τις αρχές του 2023 έως τις αρχές του 2025. Σύμφωνα με τον κλάδο, αιτία πίσω από το χαμηλό ενδιαφέρον ήταν η δομή του προγράμματος και η ανάγκη να χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια η αγορά του οχήματος, με την επιδότηση να χορηγείται σε μεταγενέστερο χρόνο στον οδηγό. Πάντως, φαίνεται πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε τροποποίηση της νομοθεσίας, με παροχή ευελιξίας για όσους είναι ιδιοκτήτες μόνο μιας άδειας ταξί και δεν αποτελούν εταιρεία.

Πόσο συμφέρει η απόκτηση ενός ηλεκτρικού ταξί;

Παρά τα παραπάνω, αντιπροσωπεία αυτοκινήτων με την οποία επικοινώνησε το energygame.gr, και η οποία ασχολείται και με οχήματα ταξί, υποστήριξε πως υπό προϋποθέσεις η αγορά ηλεκτρικού ταξί θα μπορούσε να είναι επωφελής οικονομικά για τους επαγγελματίες οδηγούς. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο κόστος συντήρησης. «Έχοντας ένα ηλεκτρικό ταξί, το κόστος συντήρησης μηδενίζεται ουσιαστικά, πέφτει κατά 80-90%», δήλωσε εκπρόσωπος της αντιπροσωπείας. «Δεν υπάρχουν φθορές, έκτακτα services, αναλώσιμα, το αυτοκίνητο ναι μεν θα πρέπει να κάνει service στα τακτά χρονικά του διαστήματα, αλλά εκεί που το κόστος συντήρησης μπορεί να ήταν για παράδειγμα γύρω στα 500 ευρώ, με ηλεκτρικό ταξί πέφτει γύρω στα 100 ευρώ», πρόσθεσε.

Όσον αφορά το κόστος της φόρτισης, διατυπώθηκε η θέση πως αν ο οδηγός έχει οικιακό φορτιστή, τότε υπάρχει πολύ μεγάλο όφελος, αφού το κόστος «καυσίμου» είναι πολύ χαμηλό. Ως προς τους ταχυφορτιστές, όπου το κόστος ρεύματος είναι αρκετά υψηλότερο, ως θετικό διατυπώθηκε το γεγονός πως επειδή εντός μισαώρου ολοκληρώνεται η φόρτιση, το ταξί δεν μένει πολλή ώρα εκτός δουλειάς και δεν χάνει πελατεία. Παράλληλα, ως προς την αυτονομία, αναφέρθηκε ότι η αυτονομία ενός ηλεκτρικού ταξί είναι μικρότερη από αυτήν ενός συμβατικού ταξί, ωστόσο αν η τιμή της κιλοβατώρας είναι χαμηλή, τότε συμφέρει.

Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο κομμάτι της εγγύησης, το οποίο αποτελεί έντονη ανησυχία των επαγγελματιών οδηγών. Με απλά λόγια, τι γίνεται αν χαλάσει η μπαταρία του οχήματος; Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ανάλογα την εταιρεία που θα επιλέξει ένας οδηγός, οι επιλογές έχουν μεγάλο εύρος. «Για παράδειγμα, οι περισσότερες εταιρείες προσφέρουν εγγύηση για την μπαταρία μέχρι 8 έτη ή 160.000 χιλιόμετρα, που είναι λίγο για έναν επαγγελματία οδηγό, αλλά υπάρχουν και εταιρείες που προσφέρουν εγγύηση μέχρι 11 χρόνια ή 1.000.000 χιλιόμετρα», υπογραμμίστηκε. Αν σε αυτό το διάστημα ή εντός αυτών των χιλιομέτρων πάθει κάτι η μπαταρία, τότε μπορεί να αντικατασταθεί ως μέρος της εγγύησης.

Ως προς το αρχικό κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού ταξί, επισημάνθηκε η ανάγκη εξασφάλισης επιδότησης μέσω προγραμμάτων όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» ή το «Πράσινα Ταξί».

Η σύγκριση με τα οχήματα που έχουν ως καύσιμο φυσικό αέριο

Παράλληλα, εξετάστηκε και το κομμάτι της ασφάλειας, σε σύγκριση με ένα αυτοκίνητο φυσικού αερίου ή ένα βενζινοκίνητο. «Το αυτοκίνητο – ταξί με καύσιμο φυσικό αέριο είναι πολύ πιο επίφοβο γιατί υφίσταται πάρα πολλές καταπονήσεις ο κινητήρας, χρειάζεται άλλου είδους συντήρηση», τονίστηκε. «Άρα ένα ηλεκτρικό όχημα σε σχέση με ένα όχημα που καίει φυσικό αέριο, είναι πολύ πιο ασφαλές να μην πάθει κάποια ζημιά που να χρειάζεται μεγάλη επισκευή», πρόσθεσε η ίδια πηγή. Ως προς τα βενζινοκίνητα, σημείωσε πως το κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι πολύ πιο μικρό. «Εφόσον καλύπτεται απ’ την εγγύηση η μπαταρία, ένα ηλεκτρικό όχημα είναι η πιο ασφαλής επιλογή», συμπέρανε.

Τέλος, σε ερώτηση σχετικά με την ανάγκη αντικατάστασης μιας μπαταρίας μετά το τέλος της ζωής της, επισημάνθηκε πως μετά από 15 χρόνια, που η τεχνολογία θα έχει προχωρήσει, μπορεί να μη μιλάμε πλέον για αλλαγή μπαταρίας αλλά ίσως για επισκευή μπαταρίας. Ωστόσο, ακόμα και να χρειαστεί η αγορά νέας μπαταρίας, το κόστος τους θα είναι σίγουρα μικρότερο σε σχέση με σήμερα.

Διαβάστε ακόμη