Αγόρασαν ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά έμειναν χωρίς επιδότηση: Η πρώτη συντονισμένη προσπάθεια των πολιτών που θεωρούν ότι αδικήθηκαν από τον τρίτο κύκλο του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά αριθμεί ήδη περί τα 1.000 μέλη ενώ οι θιγόμενοι εκτιμάται ότι συνολικά είναι διπλάσιοι. Συντονίζοντας τη δράση τους μέσα από την ομάδα στο Facebook με την ονομασία «Αδικημένοι Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» που συγκεντρώνει περιπτώσεις ιδιωτών και επιχειρήσεων από όλη τη χώρα, περίπου 350 από αυτούς ετοιμάζονται να καταθέσουν τις πρώτες αγωγές αποζημίωσης. Και αυτό γιατί προχώρησαν στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – αρκετοί μάλιστα αφού πρώτα απέσυραν το όχημά τους – πιστεύοντας ότι καλύπτονται από το πρόγραμμα. Τελικά, όμως, αποκλείστηκαν από την επιδότηση. Σύμφωνα με τους διαχειριστές της ομάδας, αναμένεται να κατατεθεί αντίστοιχος αριθμός αγωγών και σε δεύτερη φάση, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο ενημέρωσης ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.

Μία ιστορία απογοήτευσης

Ο κ. Ξ. Δήμου, ένας εκ των δύο διαχειριστών της ομάδας, έλαβε με τη σύζυγό του την απόφαση ένταξης στο πρόγραμμα συνυπολογίζοντας το οικονομικό όφελος που συνεπάγεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως προς τα έξοδα χρήσης. Όπως εξηγεί «το σκεφτόμασταν καιρό, αλλά το υψηλό αρχικό κόστος παρέμενε απαγορευτικό. Τελικά το αποφασίσαμε λόγω της έκπτωσης από την αντιπροσωπεία αλλά κυρίως λόγω της επιδότησης των €9.000».

Εντούτοις, όπως τονίζει, πριν προβούν σε οποιαδήποτε δράση, τον περασμένο Μάιο «καλέσαμε στην ειδική γραμμή για την επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων. Η απάντηση που λάβαμε ήταν: “Μπορεί να μην υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα αυτή τη στιγμή, αλλά το πρόγραμμα παρατείνεται έως τις 30.06.2025. Αν προλάβετε να ολοκληρώσετε τις διαδικασίες, θα λάβετε την επιδότηση όταν το πρόγραμμα επαναχρηματοδοτηθεί. Έχει ξανασυμβεί”». Έτσι, προχώρησαν στη συνέχεια στην παραγγελία. «Επιλέξαμε μάλιστα ετοιμοπαράδοτο όχημα για να κερδίσουμε χρόνο. Για να επιταχύνουμε τη διαδικασία και να πληρούμε τις προϋποθέσεις της επιδότησης, αναγκαστήκαμε να παραδώσουμε το παλιό μας αυτοκίνητο ως μέρος ανταλλαγής—μια επιλογή που μας κόστισε οικονομική ζημιά της τάξεως των €4.000-€5.000, καθώς η αξία ανταλλαγής ήταν κατά πολύ χαμηλότερη από την πραγματική αξία του οχήματος. Παράλληλα, τρέξαμε για την έγκριση δανείου, συμπληρώσαμε ατελείωτα έντυπα, συλλέξαμε δικαιολογητικά. Η αντιπροσωπεία μάς πίεζε συνεχώς: “Πρέπει να το παραλάβετε το συντομότερο δυνατό για να προλάβετε την καταληκτική ημερομηνία”» αναφέρει τονίζοντας πως όταν παρέλαβαν τελικά στις 4 Ιουνίου το αυτοκίνητο και ολοκλήρωσαν όλες τις σχετικές διαδικασίες «τότε ήρθε η σκληρή διαπίστωση: Δεν μπορούσαμε να υποβάλουμε αίτηση όταν είχαμε την παραγγελία και την προκαταβολή. Δεν μπορούσαμε να υποβάλουμε αίτηση ούτε καν όταν είχαμε στην κατοχή μας το όχημα και όλα τα απαραίτητα έγγραφα. Το πρόγραμμα δεν επαναχρηματοδοτήθηκε ποτέ. Δεν υπήρχε καμία δυνατότητα να λάβουμε την επιδότηση—όσο γρήγορα κι αν κινούμαστε, όσο σωστά κι αν είχαμε κάνει τα πάντα». Όπως σημειώνει, η διαβεβαίωση από την κρατική γραμμή για επαναχρηματοδότηση ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, πλημμελής πληροφόρηση—στη χειρότερη, σκόπιμη παραπλάνηση.

«Σήμερα έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κόστισε €9.000 περισσότερο από ό,τι υπολογίζαμε. Δεν είναι απλώς το ποσό της επιδότησης που χάσαμε. Είναι και η οικονομική ζημιά από την πρόωρη παράδοση του παλιού μας αυτοκινήτου και το δάνειο που θα αποπληρώνουμε για χρόνια, υπολογισμένο με βάση μια επιδότηση που ποτέ δεν ήρθε. Είναι οι μέρες αγωνίας, οι ώρες που χάθηκαν σε τηλεφωνικές γραμμές και γραφειοκρατικές διαδικασίες». Και διερωτάται «γιατί έδωσαν παρατάσεις εφόσον είχαν τελειώσει τα χρήματα και γιατί έμενε ανοιχτή η πλατφόρμα ενώ δεν μπορούσαν να υποβληθούν οι αιτήσεις;»

Συντονισμένη δράση

Όπως σημειώνει, «δεν είμαστε πια μεμονωμένες φωνές απογοήτευσης. Είμαστε συλλογικότητα. Είμαστε οργανωμένοι. Και θα το πάμε μέχρι τέλους. Δεν έχουμε να χάσουμε κάτι άλλο. Τα χάσαμε ήδη όλα: χρήματά, εμπιστοσύνη και την ψυχική μας ηρεμία. Θα διεκδικήσουμε ό,τι μας οφείλεται. Θα αγωνιστούμε για δικαίωση, όχι μόνο για εμάς, αλλά για κάθε πολίτη που πίστεψε σε μια υπόσχεση που αποδείχθηκε ψέμα». Η ομάδα «Αδικημένοι Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ξεκίνησε τη δράση της από το περασμένο καλοκαίρι επιδιώκοντας την επικοινωνία με το Υπουργείο και τις αρμόδιες Αρχές προκειμένου να βρεθεί κάποια λύση χωρίς ωστόσο να λάβουν καμία απάντηση στις επιστολές που απέστειλαν ή στα αιτήματα για συνάντηση.

Τι υποστηρίζουν οι θιγόμενοι

Όπως αναφέρουν οι διαχειριστές της ομάδας:

  • Από 17/2/2025 έως τέλος Ιουνίου 2025 προχώρησαν σε αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αναμένοντας την κρατική επιδότηση που προβλέπουν οι σχετικές ΚΥΑ.
  • Δημιούργησαν αιτήσεις στην πλατφόρμα kinoumeilektrika3.gov.gr, οι οποίες όμως δεν μπορούσαν να υποβληθούν οριστικά, λόγω «έλλειψης πόρων» που εμφάνιζε το σύστημα.
  • Η παρεμπόδιση της οριστικής υποβολής στέρησε Αριθμό Πρωτοκόλλου, εμποδίζοντας την καταχώρισή τους σε σειρά προτεραιότητας (που ήταν ρητά χρονική), επιτρέποντας αυθαίρετες εξαιρέσεις. Όπως σημειώνουν, «κάθε αίτηση πολίτη προς τη Διοίκηση οφείλει να λαμβάνει Αριθμό Πρωτοκόλλου, ανεξάρτητα από το εάν πληροί ή όχι τις προϋποθέσεις ένταξης ή εάν θα εγκριθεί ή απορριφθεί αργότερα. Η σκόπιμη αυτή ενέργεια (ή παράλειψη) του φορέα διαχείρισης να μην επιτρέπει την οριστική υποβολή, είχε ως αποτέλεσμα να μην καταχωριστεί η αίτησή μας σε οποιαδήποτε σειρά προτεραιότητας (χρονολογική, όπως ρητώς προβλεπόταν), επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο την εκ των υστέρων αυθαίρετη και άδικη εξαίρεσή μας. Η έλλειψη Αριθμού Πρωτοκόλλου λειτούργησε ως πρόσχημα για τη μη τήρηση της χρονικής σειράς προτεραιότητας, εξυπηρετώντας ενδεχομένως άλλες καταστάσεις».
  • Η Πολιτεία επικαλέστηκε έλλειψη πόρων, αλλά η τελευταία ΚΥΑ (124757/24-7-2025) αύξησε τον προϋπολογισμό κατά 13 εκατ. €, αποδεικνύοντας ότι το επιχείρημα ήταν προσχηματικό.
  • Η πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή έως 30/6/2025, αλλά το κουμπί οριστικής υποβολής παρέμεινε κλειστό, δημιουργώντας την εύλογη πεποίθηση ότι η δράση θα συνεχιστεί και θα χρηματοδοτηθεί ξανά. Όπως υπογραμμίζουν, μετά την εξάντληση των αρχικών πόρων (10-12-2024), η πλατφόρμα παρέμεινε ανοιχτή για δημιουργία και προσωρινή αποθήκευση αιτήσεων μέχρι τις 30-6-2025, αλλά είχε απενεργοποιημένο το κουμπί της οριστικής υποβολής. Έτσι, λένε, υπήρξε η εύλογη πεποίθηση ότι η δράση θα επαναχρηματοδοτηθεί, όπως είχε ήδη συμβεί, οδηγώντας τους στην αγορά.
  • Οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων ανέλαβαν πλήρη συμβατική ευθύνη και οικονομική υποχρέωση για την αγορά, η οποία έγινε λόγω της ύπαρξης και της εύλογης προσδοκίας λήψης της κρατικής επιδότησης. Η δέσμευση αυτή δεν είχε αίρεση (εφόσον δοθεί επιδότηση), δηλαδή η αγορά ολοκληρώθηκε, βασιζόμενη στην υπόσχεση της επιδότησης. Επιπλέον, τονίζουν πως η Πολιτεία παραβίασε τη νομική δέσμευση και την εμπιστοσύνη των πολιτών, που είχαν ήδη προβεί σε απόσυρση παλαιών οχημάτων βασιζόμενοι στην επιδότηση.
  • Υπήρξε παραβίαση της αρχής ίσης μεταχείρισης δημιουργώντας πολίτες τριών ταχυτήτων στο πρόγραμμα. Όπως αναφέρουν «δεν υπάρχει καμία νομική βάση για τον αυθαίρετο διαχωρισμό των πολιτών σε 3 κατηγορίες (9.000€, 3.000€, 0€), οι οποίοι απέκτησαν όχημα στο πλαίσιο της ίδιας δράσης εξηγώντας πως αυτός ο διαχωρισμός είναι η κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και αποτελεί την μεγαλύτερη απόδειξη της αυθαιρεσίας.
  • Υπάρχει αναδρομικός και άδικος αποκλεισμός:

• Όσοι έκαναν δαπάνες πριν 7/6/2025, αποκλείονται πλήρως (0€) με την τελευταία ΚΥΑ, παρότι η δράση ήταν σε ισχύ έως 30/6/2025.
• Όσοι έκαναν δαπάνες μεταξύ 7/6 και 30/6/2025, βλέπουν την επιδότηση να μειώνεται από τα έως 9.000€ στα έως 3.000€ (μείωση κατά 2/3).

Κινήσεις

Πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η πρώτη ενημερωτική συνάντηση της ομάδας με συμμετοχή πάνω από 170 πολιτών. Ο δικηγόρος που έχει αναλάβει τις αγωγές, ο κ. Κωνσταντίνος Τοκατλίδης, ανέφερε ότι το πρόγραμμα στηρίζεται σε κανόνες της ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας που προωθούν την ηλεκτροκίνηση και προβλέπουν οικονομικά κίνητρα για την αντικατάσταση συμβατικών οχημάτων. Γι’ αυτό και το κράτος είχε δεσμευτεί να καλύψει μέρος του κόστους των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τον κ. Τοκατλίδη, αυτή η κρατική δέσμευση είχε κατοχυρωθεί σε υπουργικές αποφάσεις που δεσμεύουν τη διοίκηση και το κράτος όφειλε να ενημερώνει έγκαιρα και με σαφήνεια για το πότε σταματά η υποβολή αιτήσεων και να δίνει αριθμό πρωτοκόλλου σε κάθε αίτημα. Παρ’ όλα αυτά, ενώ η ΥΑ του Ιουνίου 2024 όριζε ότι οι αιτήσεις εξετάζονται με σειρά προτεραιότητας, η πλατφόρμα συνέχισε να επιτρέπει δημιουργία αιτήσεων για πάνω από έξι μήνες, όχι όμως και την οριστική υποβολή τους και χωρίς καμία ειδοποίηση ότι η διαδικασία είχε παγώσει. Έτσι, πολλοί πολίτες πίστεψαν πως η αίτησή τους θα γινόταν δεκτή και προχώρησαν στην αγορά οχήματος, αναλαμβάνοντας δαπάνες και δεσμεύσεις με βάση την πεποίθηση ότι η επιδότηση ήταν εξασφαλισμένη. Στη συνάντηση συμμετείχε και ο ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Βρεττός, ο οποίος έκανε λόγο για προχειρότητα, ασυνέπεια και αυθαίρετες αποφάσεις της κυβέρνησης, τονίζοντας πως οι πολίτες «δεν είναι μόνοι και η υπόθεση δεν τελειώνει εδώ».