Ο αριθμός των ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ έφτασε τα 4,4 εκατομμύρια το 2023, αντιπροσωπεύοντας το 1,73 % του συνόλου των επιβατικών αυτοκινήτων. Σε σύγκριση με το 2022, ο συνολικός αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 1,4 εκατομμύρια, σύμφωνα με έκθεση της Eurostat.
Σε 121 (56,28 %) από τις 215 περιφέρειες του επιπέδου 2 της ονοματολογίας των εδαφικών μονάδων για στατιστικούς σκοπούς (NUTS 2) για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο σύνολο των επιβατικών αυτοκινήτων ήταν χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ. Για τις περισσότερες χώρες της ΕΕ, το μερίδιο αυτό ήταν σχετικά ομοιογενές σε όλες τις περιφέρειες, γεγονός που υποδηλώνει ότι παράγοντες όπως οι εθνικές επιδοτήσεις και κίνητρα ή άλλοι εθνικοί παράγοντες πιθανόν διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση αυτών των οχημάτων.
Συνολικά 17 περιφέρειες ανέφεραν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν τουλάχιστον το 4,00 % του συνόλου των επιβατικών αυτοκινήτων (σκούρο μπλε χρώμα στον χάρτη):
- με τις 5 περιφέρειές της, η Δανία ηγήθηκε της κατανομής μαζί με τη Σουηδία (5 από τις 8 περιφέρειες), συμπεριλαμβανομένων των περιφερειών της πρωτεύουσας Hovedstaden και της Στοκχόλμης
- 3 περιφέρειες στην Ολλανδία, μεταξύ των οποίων η περιφέρεια της πρωτεύουσας Noord-Holland
- 2 περιφέρειες στο Βέλγιο, συμπεριλαμβανομένης της περιφέρειας της πρωτεύουσας Région de Bruxelles-Capitale / Brussels Hoofdstedelijk Gewest
- η φινλανδική περιφέρεια της πρωτεύουσας Helsinki-Uusimaa
- και το Λουξεμβούργο
Στο ανώτερο άκρο της κατανομής, η κεντρική ολλανδική περιφέρεια του Flevoland κατέγραψε το 2023 το υψηλότερο ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με 17,07 %. Αυτό το ασυνήθιστα υψηλό ποσοστό μπορεί να αντανακλά την παρουσία εταιρειών μίσθωσης οχημάτων με έδρα στην περιφέρεια, οι οποίες καταχωρούν μεγάλους στόλους ηλεκτρικών οχημάτων και, ως εκ τούτου, αυξάνουν τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με το μέγεθος του περιφερειακού στόλου αυτοκινήτων. Η πρωτεύουσα της Σουηδίας, Στοκχόλμη (10,74 %), ήταν η μόνη άλλη περιοχή στην ΕΕ που κατέγραψε διψήφιο ποσοστό. Ακολούθησαν η Hovedstaden στη Δανία (8,64 %) και η Prov. Vlaams-Brabant στο Βέλγιο (7,60 %).

© Eurostat
Χαμηλές οι επιδόσεις της Ελλάδας στην υιοθέτηση EV
Στο κατώτερο άκρο της κατανομής, 46 περιφέρειες ανέφεραν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 0,25 % (ελαφρύτερη απόχρωση κίτρινου χρώματος στον χάρτη) του συνόλου των επιβατικών αυτοκινήτων το 2023. Η ομάδα αυτή συγκεντρώνονταν κυρίως στην Τσεχία (5 από τις 8 περιφέρειες), την Ελλάδα (11 από τις 13), την Πολωνία (14 από τις 17) και τη Σλοβακία (3 από τις 4). Υπήρχε επίσης μια ομάδα στην νότια Ιταλία (6 περιφέρειες). Το υπόλοιπο της ομάδας αποτελούνταν από 4 περιφέρειες της Ισπανίας, 2 περιφέρειες της Ρουμανίας, καθώς και μία περιφέρεια της Κροατίας.
Όσον αφορά τη χώρα μας, τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφονται σε Ανατολική Μακεδονία, Θράκη, Θεσσαλία και Ήπειρο.
Η χρήση ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων αντανακλά τα επίπεδα εισοδήματος, τις διαφορές τιμών μεταξύ ηλεκτρικών και άλλων οχημάτων, τις επιδοτήσεις και τα κίνητρα, τις επενδύσεις σε υποδομές, την τεχνολογία των μπαταριών, τις τιμές των καυσίμων, τις αστικές πολιτικές, τη διαθεσιμότητα και το κόστος των δημόσιων μεταφορών, καθώς και την περιβαλλοντική συνείδηση.
Διαβάστε ακόμη
