Η επανάσταση των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) δεν έρχεται απλώς για να αλλάξει τον τρόπο που οδηγούμε, αλλά και τον δρόμο που οι πετρελαϊκές εταιρείες σχεδιάζουν το μέλλον τους. Καθώς τα EV «κλέβουν» μερίδιο από την παραδοσιακή ζήτηση καυσίμων, οι κολοσσοί του πετρελαίου αναγκάζονται να ξανασκεφτούν τη χάραξη της στρατηγικής τους και η Ασία δείχνει να είναι το νέο πεδίο μάχης.

Η κατανάλωση πετρελαίου από αυτοκίνητα και βαν αντιστοιχούσε σε πάνω από το 25% της παγκόσμιας ζήτησης το 2023, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA). Με την προβλεπόμενη διείσδυση των EV, εκτιμάται ότι μέχρι το 2030, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν αντικαταστήσει περισσότερα από πέντε εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Η πρόβλεψη αυτή αποτελεί, μεν, μια καλή είδηση για το κλίμα και τις παγκόσμιες δεσμεύσεις για τις εκπομπές CO2 αλλά για τις πετρελαϊκές εταιρείες, κρύβει μια σοβαρή πρόκληση, καθώς η ανάγκη για διαφοροποίηση γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.

Οι Big Oil στρέφονται στην ηλεκτροκίνηση

Γίγαντες του πετρελαίου όπως η BP, η Indian Oil, η PetroChina, η Shell, η Sinopec και η TotalEnergies ήδη κινούνται για να μη μείνουν πίσω στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης. Ένα από τα πιο σημαντικά βήματα είναι οι επενδύσεις που πραγματοποιούν σε υποδομές φόρτισης EV, εκμεταλλευόμενες τα υπάρχοντα πρατήρια και την εμπειρία τους στη διαχείριση ενέργειας. «Η βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου βιώνει αξιοσημείωτες αλλαγές λόγω της ηλεκτροκίνησης… Μία από τις πιο αξιοσημείωτες στρατηγικές είναι η επένδυση σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων», εξηγεί ο αναλυτής Ravindra Puranik από την GlobalData.

Όμως, η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης δεν ακολουθεί τους ίδιους ρυθμούς στις ηπείρους. Η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού (APAC) ξεχωρίζει, για παράδειγμα, για την τεράστια αναπτυξιακή δυναμική της, τις αναδυόμενες οικονομίες και την ανάγκη για προσιτές, αξιόπιστες πηγές ενέργειας. Στον αντίποδα, η Ευρώπη αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις λόγω των κανονιστικών αβεβαιοτήτων και της χαμηλότερης ζήτησης, κάνοντας τους επενδυτές πιο επιφυλακτικούς. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Η GlobalData προβλέπει ότι μέχρι το 2037 τα EV θα αποτελούν το 77% των πωλήσεων οχημάτων στην APAC, ενώ η Ευρώπη, μετά την αρχική εκτίναξη, δείχνει σημάδια plateau, περνάει, δηλαδή, σε μια φάση κορεσμού, με τα EV να φτάνουν το 99% μόνο στο ίδιο έτος. Η Κίνα, η Ινδία, η Νοτιοανατολική Ασία και πιθανώς η Ωκεανία οδηγούν την παραγωγή και την υιοθέτηση, ενώ οι καταναλωτές αποκτούν πρόσβαση σε πιο προσιτά μοντέλα, όχι μόνο σε premium αυτοκίνητα.

Αυτή η ανομοιομορφία στην ανάπτυξη καθορίζει και τις στρατηγικές των πετρελαϊκών κολοσσών για τις υποδομές φόρτισης. Στην Κίνα, η Sinopec κατασκεύασε 3.874 σταθμούς φόρτισης το 2023, με τη χώρα να διαθέτει ήδη 16,7 εκατομμύρια μονάδες φόρτισης τον Ιούλιο. Στην Ινδία, οι εταιρείες Indian Oil, Bharat Petroleum και Hindustan Petroleum εγκατέστησαν συνολικά 15.797 σταθμούς την περίοδο 2023–24. Αντίθετα, στην Ευρώπη, η Shell περιορίζει τις επενδύσεις, μεταφέροντας δραστηριότητες φόρτισης σε τρίτους και αναθεωρώντας τους στόχους μείωσης εκπομπών, αν και εξακολουθεί να διατηρεί τα βασικά της δίκτυα σε επτά κορυφαίες αγορές.

Γιατί οι πετρελαϊκές στοχεύουν στην Ασία

Ουσιαστικά, οι επενδύσεις των πετρελαϊκών σε EV δείχνουν πως η APAC είναι το επίκεντρο της νέας ενεργειακής στρατηγικής. Οι υποδομές, η ρυθμιστική στήριξη, το χαμηλότερο κόστος και η ταχεία αύξηση των εισοδημάτων καθιστούν την περιοχή ιδιαίτερα ελκυστική. Η HSBC προβλέπει ότι πάνω από το 60% των 115 εκατομμυρίων EV που θα πωληθούν παγκοσμίως τα επόμενα πέντε χρόνια θα βρίσκονται στην Ασία-Ειρηνικό, ανοίγοντας ευκαιρίες σε όλη την αλυσίδα αξίας – από την παραγωγή μπαταριών έως τη χρηματοδότηση και την κατασκευή υποδομών φόρτισης.

Η εικόνα είναι σαφής: για τις παραδοσιακές εταιρείες πετρελαίου, η ηλεκτροκίνηση δεν είναι, πλέον μόνο απειλή, αλλά και ευκαιρία. Στην APAC, η ζήτηση για σταθμούς φόρτισης μετατρέπεται σε χρυσό πεδίο δράσης, όπου η στρατηγική συνένωση εμπειρίας, υποδομών και κεφαλαίου μπορεί να δώσει στους «μεγάλους παίκτες» του πετρελαίου ένα προβάδισμα στο μέλλον της ενέργειας.

Διαβάστε ακόμη