Η ηλεκτροκίνηση δεν αποτελεί πλέον ένα μελλοντικό σχέδιο, αλλά μια πραγματικότητα που αποτυπώνεται στους αριθμούς και στις υποδομές της χώρας. Σήμερα, στους ελληνικούς δρόμους κυκλοφορούν πάνω από 60.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ σε όλη τη χώρα λειτουργούν 9.500 φορτιστές σε 3.600 σημεία φόρτισης, από τα μεγάλα αστικά κέντρα έως την περιφέρεια.

Η αγορά της ηλεκτροκίνησης έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς της ενεργειακής μετάβασης, συγκεντρώνοντας 78 ενεργές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα — από την παραγωγή και προμήθεια ενέργειας, έως την εγκατάσταση φορτιστών, τις ψηφιακές υπηρεσίες, τα συστήματα αποθήκευσης και τη διαχείριση στόλων. Το 2025 αναμένεται να κλείσει με πάνω από 21.000 νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα κινείται σταθερά προς τους στόχους του ΕΣΕΚ.

Πίσω από αυτούς τους αριθμούς βρίσκονται οι εταιρείες που καθορίζουν την ταχύτητα και την κατεύθυνση της μετάβασης. Η ΔΕΗ blue προχωρά με τη δημιουργία του μεγαλύτερου δημόσιου δικτύου φόρτισης στη χώρα, ξεπερνώντας ήδη τα 3.000 σημεία. Η εταιρεία επεκτείνει συνεχώς το δίκτυό της, όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα και τις εθνικές οδούς, αλλά και σε χειμερινούς προορισμούς — αφού πλέον λειτουργούν 58 θέσεις φόρτισης σε οκτώ χιονοδρομικά κέντρα της χώρας, εξασφαλίζοντας πλήρη προσβασιμότητα ακόμη και στους πιο απομακρυσμένους προορισμούς.

Η nrg incharge της Motor Oil θα ενισχύσει το αποτύπωμά της με νέους σταθμούς φόρτισης στην Ολυμπία Οδό, συνεχίζοντας τον σχεδιασμό της για πλήρη κάλυψη των βασικών οδικών αξόνων της χώρας. Η Electrip, ένας διεθνής παίκτης που δραστηριοποιείται σήμερα στη χώρα, εισάγει τεχνολογία 720 kW και ένα μοντέλο ενιαίας πλατφόρμας που συνδυάζει φόρτιση, αποθήκευση και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο ίδιο σύστημα.  Στο τεχνολογικό μέτωπο, η Huawei Digital Power ανεβάζει τον πήχη, προχωρώντας μέχρι το τέλος του έτους στην πλήρη ηλεκτροδότηση 20 νέων σημείων φόρτισης σε κομβικές τοποθεσίες της χώρας, στο πλαίσιο της ανάπτυξης ενός ενιαίου δικτύου υψηλής απόδοσης.

Το στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΗ για την ηλεκτροκίνηση

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο τεχνολογία· είναι εμπειρία», εξηγεί από το βήμα του Electric + Micro Mobility Forum ο Απόστολος Χουλιάρας, Διευθυντής Marketing Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ. «Και για να είναι πραγματικά πράσινη, πρέπει η ενέργεια να παράγεται λίγα μέτρα μακριά από εκεί που καταναλώνεται».  Η θυγατρική του Ομίλου ΔΕΗ, υπεύθυνη για τη δημόσια φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων, έχει καταφέρει να στήσει το μεγαλύτερο δίκτυο φόρτισης στη χώρα, ξεπερνώντας τα 3.000 ενεργά σημεία και συνδέοντάς τα όλα με 100% πράσινη ενέργεια. Με ρυθμούς που θυμίζουν ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, η εταιρεία χτίζει ένα δίκτυο που δεν περιορίζεται στις πόλεις, αλλά απλώνεται σε εθνικές οδούς, νησιά και βουνά.

Η ανάπτυξη αυτή δεν είναι τυχαία. Η ΔΕΗ blue βρίσκεται σήμερα σε 820 διαφορετικές τοποθεσίες και έχει ήδη δημιουργήσει 500 θέσεις ταχυφόρτισης (DC/HPDC), μαζί με 39 hubs σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου. Από αυτά, τα 760 σημεία φόρτισης λειτουργούν μέσω συνεργατών, ενώ η πρόσβαση στις υπηρεσίες κοστίζει μόλις 20 ευρώ. Πρόκειται για μια προσπάθεια να γίνει η ηλεκτροκίνηση πραγματικά προσιτή — όχι απλώς για λίγους πρωτοπόρους οδηγούς, αλλά για όλους.

Το πιο εντυπωσιακό σημείο του δικτύου βρίσκεται στο Εμπορικό Πάρκο Πάτρας, όπου λειτουργεί το πρώτο ΔΕΗ blue Hub ισχύος 1,2 MW, ικανό να εξυπηρετήσει 29 ταυτόχρονες φορτίσεις. Η εγκατάσταση αυτή δείχνει τι σημαίνει η επόμενη μέρα της ηλεκτροκίνησης: σύγχρονες υποδομές, εύκολη πρόσβαση για ΑμεΑ, ψηφιακή παρακολούθηση μέσω της εφαρμογής PPC blue, και δυνατότητα κράτησης θέσης ή συμμετοχής σε προγράμματα επιβράβευσης όπως το Recharge | Reward.

Η ψηφιακή διάσταση είναι κεντρικό κομμάτι της στρατηγικής. Μέσα από την υπηρεσία PPC blueTrips, ο οδηγός μπορεί να σχεδιάσει τη διαδρομή του, να δει προτεινόμενες στάσεις φόρτισης και να προγραμματίσει ολόκληρο το ταξίδι του με ασφάλεια. «Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μόνο τεχνολογία· είναι εμπειρία», εξηγεί ο Απόστολος Χουλιάρας, Διευθυντής Marketing Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ. «Και για να είναι πραγματικά πράσινη, πρέπει η ενέργεια να παράγεται λίγα μέτρα μακριά από εκεί που καταναλώνεται».

Το δίκτυο της ΔΕΗ στηρίζεται ακριβώς σε αυτό το μοντέλο: οι σταθμοί φόρτισης συνδέονται με φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης ενέργειας, ώστε κάθε φόρτιση να είναι πράγματι «πράσινη από την αρχή ως το τέλος». Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα στην 9η θέση πανευρωπαϊκά ως προς την ισχύ ανά ηλεκτρικό όχημα, με 9,4 kWh ανά αυτοκίνητο, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ είναι 5,7 kWh.

Η επόμενη φάση ανάπτυξης φέρνει τη φόρτιση και στα βουνά. Η ομάδα Deep Blue έχει εγκαταστήσει 58 νέες θέσεις σε οκτώ χιονοδρομικά κέντρα της χώρας — μια κίνηση που αλλάζει τους κανόνες. «Πέρυσι υπήρχαν ανησυχίες για το αν μπορείς να πας με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο βουνό. Φέτος, μπορούμε να πούμε ότι η φόρτιση είναι διαθέσιμη, προσβάσιμη και απολύτως πράσινη», λέει ο Χουλιάρας.

nrg incharge: Από τα πρώτα βήματα ως την υπερταχυφόρτιση των 480 kW

Αν η ΔΕΗ blue έβαλε τα θεμέλια της δημόσιας φόρτισης, η nrg incharge ήταν εκείνη που έφερε την ηλεκτροκίνηση στους ελληνικούς δρόμους. Από μια εποχή όπου υπήρχαν μετά βίας εκατό ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η εταιρεία του Ομίλου Motor Oil κατάφερε να χτίσει ένα από τα πιο εκτεταμένα δίκτυα στη χώρα, με 912 σημεία φόρτισης και 86% κάλυψη των εθνικών οδών. «Όταν ξεκινούσαμε, το 2017, η ηλεκτροκίνηση έμοιαζε με ουτοπία», θυμάται ο Ηλίας Πετρής, Business Operations Manager της εταιρείας. «Ξέραμε όμως ότι αυτός ήταν ο δρόμος. Δεν υπήρχαν φορτιστές, δεν υπήρχε δίκτυο — μόνο πίστη ότι η αγορά θα ωριμάσει».

Από εκείνη τη στιγμή, η nrg incharge κινήθηκε μεθοδικά. Πρώτα έφερε τη φόρτιση στα πρατήρια του Ομίλου Motor Oil, μετά κάλυψε όλους τους βασικούς οδικούς άξονες, κι έπειτα μπήκε μέσα στις πόλεις. Σήμερα, το δίκτυό της απλώνεται από την Ολυμπία Οδό μέχρι τα μεγάλα εμπορικά πάρκα, ενώ το νέο επενδυτικό πλάνο στρέφεται στον αστικό ιστό – εκεί όπου η ανάγκη για καθημερινή φόρτιση μεγαλώνει. Το 2024 αποτέλεσε χρονιά-σταθμό: η εταιρεία εγκαινίασε τον πρώτο υπερταχυφορτιστή 360 kW στο ΣΕΑ Κορινού Πιερίας, λίγα χιλιόμετρα πριν τη Θεσσαλονίκη, σηματοδοτώντας την είσοδο της Ελλάδας στην εποχή της υψηλής ισχύος (High Power Charging). Μέσα στο 2025, θα λειτουργήσει και ο πρώτος φορτιστής 480 kW, φέρνοντας τη χώρα στο ίδιο επίπεδο με τις πιο ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές αγορές.

Το δίκτυο της nrg βασίζεται στη λογική της διασποράς: πολλοί φορτιστές σε πολλά σημεία, αντί για λίγα μεγάλα hubs. Έτσι εξασφαλίζει πυκνότητα, ταχύτητα και αξιοπιστία. «Πριν από τρία ή τέσσερα χρόνια, οι οδηγοί ρωτούσαν “πού θα βρω φορτιστή για να πάω στα Γιάννενα;”. Σήμερα, οι περισσότεροι ξέρουν ότι θα βρουν», λέει ο Πετρής.

Η εταιρεία δεν επενδύει μόνο στην υποδομή, αλλά και στην εμπειρία του οδηγού. Από την πρώτη μέρα λειτουργίας του δικτύου, διαθέτει 24ωρη εξυπηρέτηση, RFID κάρτες, εταιρικούς λογαριασμούς για στόλους, ακόμη και δυνατότητα κράτησης θέσης για ταξίδια αιχμής. Παράλληλα, μέσω συνεργασίας με την Hubject, η nrg προσφέρει roaming υπηρεσίες, επιτρέποντας σε ξένους επισκέπτες να φορτίζουν με τις δικές τους ευρωπαϊκές εφαρμογές. Το πιο πρόσφατο βήμα είναι η εγκατάσταση νέων σταθμών φόρτισης στην Ολυμπία Οδό, στο πλαίσιο της στρατηγικής κάλυψης όλων των εθνικών αρτηριών. Κάθε σημείο σχεδιάζεται με γνώμονα τη διαλειτουργικότητα και την ενεργειακή απόδοση. Οι νέοι σταθμοί ενσωματώνουν μπαταρίες αποθήκευσης και φωτοβολταϊκά, λειτουργώντας με μερική ή πλήρη αυτονομία.

«Δεν είμαστε απλώς πάροχος φόρτισης», σημειώνει ο κ. Πετρής στο Electric + Micro Mobility Forum. «Θέλουμε ο οδηγός να νιώθει ότι η εμπειρία φόρτισης είναι μέρος του ταξιδιού — ότι η στάση στον σταθμό incharge είναι κομμάτι της διαδρομής, όχι αγγαρεία».

Electrip: Ο διεθνής παίκτης που «ψηφίζει» Ελλάδα

Η είσοδος της Electrip στην ελληνική αγορά δεν ήταν μια απλή επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια δήλωση εμπιστοσύνης. Σε μια περίοδο που η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα αναπτύσσεται ταχύτερα από σχεδόν κάθε άλλη αγορά της Νότιας Ευρώπης, ο διεθνής όμιλος επέλεξε τη χώρα ως στρατηγικό κόμβο για τη νότια και ανατολική Μεσόγειο.

Η Electrip, κοινοπραξία του Kuwait Investment Authority και της Zorlu Energy, δραστηριοποιείται ήδη σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, διαθέτει πάνω από 7.500 φορτιστές και εξυπηρετεί περισσότερους από 500.000 χρήστες διεθνώς. Η παρουσία της στην Ελλάδα έρχεται να καλύψει ένα κενό: να συνδέσει τη φόρτιση, την αποθήκευση ενέργειας και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέσα από ένα ενιαίο, “έξυπνο” σύστημα.

«Η Ελλάδα είναι μια ανερχόμενη αγορά με εξαιρετική προοπτική. Επιλέξαμε να επενδύσουμε εδώ, γιατί βλέπουμε ξεκάθαρα ότι η χώρα έχει μπει στη φάση της ωρίμανσης — και θέλουμε να είμαστε μέρος αυτής της εξέλιξης», δήλωσε η Elcin Trakadas, Country Manager της Electrip Greece. «Η ηλεκτροκίνηση είναι ένα ταξίδι χωρίς επιστροφή· το ερώτημα πλέον δεν είναι αν, αλλά πότε θα γίνει καθολική». Στην Ελλάδα, η εταιρεία έχει ήδη αναπτύξει 200 σημεία φόρτισης, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά DC ταχυφορτιστές, ενώ μέχρι το τέλος του 2024 ο αριθμός των εγκατεστημένων φορτιστών θα φτάσει τους 400. Παράλληλα, σχεδιάζει τη λειτουργία του πρώτου δικτύου υπερταχυφόρτισης 400–720 kW, αξιοποιώντας την εμπειρία της από Ιταλία και Κροατία, όπου ήδη λειτουργούν ανάλογες εγκαταστάσεις.

Η Electrip εγκαινίασε πρόσφατα τον πρώτο της υπερταχυφορτιστή στην Τρίπολη, με ισχύ 400 kW και τέσσερις θέσεις φόρτισης, ένα έργο-πιλότο που σηματοδοτεί την αρχή ενός νέου χάρτη υποδομών στην ελληνική περιφέρεια. Η επόμενη γενιά φορτιστών που θα εγκατασταθεί από το 2025 θα φτάνει σε ισχύ έως 1–1,2 MW, ενσωματώνοντας μπαταρίες αποθήκευσης και φωτοβολταϊκά, ώστε να λειτουργούν μερικώς αυτόνομα από το δίκτυο. «Όταν το δίκτυο δεν επαρκεί, η τεχνολογία βρίσκει τον δρόμο της», σχολίασε με νόημα η Trakadas, περιγράφοντας το νέο επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας, που επενδύει περισσότερο σε ποιοτικές εγκαταστάσεις μεγάλης ισχύος παρά στη μαζική ανάπτυξη. «Δεν γεμίζουμε κάθε σημείο με φορτιστές. Επενδύουμε σοβαρά, με υψηλή τεχνολογία και μακροπρόθεσμο ορίζοντα».

Η Electrip φέρνει επίσης στην Ελλάδα την ενιαία πλατφόρμα διαχείρισης που έχει αναπτύξει in-house. Η εφαρμογή της επιτρέπει κράτηση σημείου φόρτισης, auto-charge, ηλεκτρονικές πληρωμές και real-time monitoring, ενώ προσφέρει ειδικά εργαλεία για εταιρικούς στόλους και προβλέψεις ενεργειακής ζήτησης. Το σύστημα συλλέγει δεδομένα χρήσης και τα μετατρέπει σε ενεργειακές βελτιστοποιήσεις, κάνοντας τη φόρτιση κομμάτι του ενεργειακού σχεδιασμού. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Electrip ευθυγραμμίζεται με τον στόχο της ΕΕ για 50 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030, όμως στη χώρα μας έχει αποφασίσει να επενδύσει «με ρυθμό ανθρώπινο», όπως είπε.

Huawei Digital Power: 20 νέα σημεία φόρτισης έως το τέλος του έτους

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι το μέλλον· είναι ήδη εδώ», τόνισε ο Σπύρος Καλός, EV & Energy Strategy Lead της Huawei Digital Power, επισημαίνοντας ότι η μεγάλη πρόκληση δεν είναι η αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά το κατά πόσο τα δίκτυα μπορούν να συμβαδίσουν με αυτή την ανάπτυξη. «Το δίκτυο πρέπει να προλάβει τη νέα εποχή· να γίνει ανθεκτικό, έξυπνο και ενεργειακά αποδοτικό».

Στο πλαίσιο αυτό, η Huawei σχεδιάζει μέχρι το τέλος του έτους την ηλεκτροδότηση 20 νέων σημείων φόρτισης σε κομβικές τοποθεσίες σε όλη τη χώρα, δημιουργώντας τη βάση ενός ενιαίου δικτύου υψηλής απόδοσης. Οι σταθμοί θα ενσωματώνουν τεχνολογία υπερταχυφόρτισης 720 kW, φωτοβολταϊκά συστήματα και μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας, ώστε να λειτουργούν με μερική ή πλήρη ενεργειακή αυτονομία.

Παράλληλα, η εταιρεία δρομολογεί τη δημιουργία του πρώτου hub για ηλεκτρικά πλοία στην Ελλάδα — ενός έργου-πιλότου που εντάσσεται στη στρατηγική των “Green Ports” και συνδυάζει ταχεία φόρτιση, αποθήκευση και διαχείριση ενέργειας για τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών. Με αυτόν τον τρόπο, η Huawei ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ηλεκτροκίνηση, συνδέοντας τη χερσαία κινητικότητα με τον θαλάσσιο τομέα.

Η τεχνολογία των Ultra Fast Chargers της εταιρείας επιτρέπει δυναμική κατανομή ισχύος (Power Pooling), εξυπηρετώντας διαφορετικού τύπου οχήματα – από επιβατικά αυτοκίνητα και λεωφορεία έως φορτηγά και σκάφη. Οι ίδιες υποδομές μπορούν να αναβαθμιστούν σε Megawatt Charging Systems (MCS) με ισχύ έως 1,5 MW, χωρίς αλλαγή εξοπλισμού. «Επενδύεις μία φορά, για ένα δίκτυο που αντέχει στο χρόνο», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Καλός.

Η Huawei δίνει έμφαση στην ενεργειακή αυτάρκεια των σταθμών, συνδέοντας κάθε έργο με φωτοβολταϊκά πάρκα και συστήματα αποθήκευσης, ώστε η ενέργεια που καταναλώνεται να παράγεται τοπικά και να είναι απολύτως «πράσινη». «Η πρόκληση δεν είναι πια το πώς φορτίζουμε, αλλά με ποια ενέργεια φορτίζουμε», τόνισε, αποτυπώνοντας τη φιλοσοφία της εταιρείας για βιώσιμη ανάπτυξη.

Κορυφαίο παράδειγμα αυτής της τεχνολογικής κατεύθυνσης αποτελεί ο Megawatt Station των 5 MW που παρουσίασε η Huawei την άνοιξη — ένας σταθμός με ρεύμα 2.400 Α, ικανός να φορτίσει μπαταρία 350 kWh από 10% σε 90% μέσα σε μόλις 15 λεπτά. «Πιο γρήγορα απ’ ό,τι χρειάζεται για να πιεις έναν καφέ», είπε με χαμόγελο ο Καλός, υπογραμμίζοντας την πρόοδο στην αποδοτικότητα.

Η πρόκληση πλέον δεν είναι μόνο η επέκταση του δικτύου, αλλά η διασύνδεσή του με καθαρή ενέργεια, αποθήκευση και ψηφιακές υπηρεσίες. Αν κάτι γίνεται σαφές μέσα από τις επενδύσεις των μεγάλων παικτών, είναι ότι η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πια μια «τάση»· είναι το νέο ενεργειακό κεφάλαιο της χώρας — και οι βάσεις του μπαίνουν τώρα.

Διαβάστε ακόμη