Η Κίνα εισάγει νέα μέτρα για τον έλεγχο των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων (EV), ενισχύοντας την εποπτεία της βιομηχανίας και επιχειρώντας να βελτιώσει τη διεθνή φήμη της, που συχνά κατηγορείται για τη διάθεση φτηνών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά. Από την αρχή του επόμενου έτους, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα απαιτείται να αποκτούν ειδικές άδειες εξαγωγής για τα ηλεκτρικά οχήματα, φέρνοντας τα EV στο ίδιο πλαίσιο με τα συμβατικά και υβριδικά οχήματα.

Στόχος της Κίνας η ποιότητα και ανταγωνισμός μέσω τεχνολογίας

Στόχος αυτής της αλλαγής, σύμφωνα με τον Cui Dongshu, γραμματέα της Κινεζικής Ένωσης Επιβατικών Αυτοκινήτων, είναι η περιορισμένη εξαγωγή προϊόντων χαμηλής ποιότητας, η αποτροπή του dumping και η ώθηση των εταιρειών να ανταγωνίζονται μέσω τεχνολογίας και όχι τιμής. Όπως αναφέρει ο ίδιος σε ανάρτησή του στο WeChat, η νέα νομοθεσία υπογραμμίζει την αυξανόμενη προσοχή της Κίνας στην «υγιή ανάπτυξη» της βιομηχανίας, ενώ προσπαθεί να περιορίσει το φαινόμενο της «εντατικής εσωτερικής ανταγωνιστικότητας», γνωστό και ως «involution», που παρατηρείται σε πολλούς κλάδους και οδηγεί σε μειωμένα οφέλη παρά τις έντονες προσπάθειες των εταιρειών.

Η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια αυστηρότερων ελέγχων της εγχώριας αγοράς, όπου οι αρχές έχουν ήδη παρέμβει σε μια μακροχρόνια τιμολογιακή κούρσα που είχε φέρει ορισμένους κατασκευαστές στα όρια επιβίωσης, ενώ έχουν υποχρεώσει τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να πληρώνουν ταχύτερα τους προμηθευτές τους. Η επέκταση των κανονισμών και στις εξαγωγές εντάσσεται σε μια στρατηγική ελέγχου όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ταυτόχρονα με την αναγνώριση της αύξησης των εξαγωγών, που έχει προκαλέσει εντάσεις με σημαντικούς εμπορικούς εταίρους όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς, γράφει το Bloomberg.

Η νέα ρύθμιση στοχεύει επίσης στην αποτροπή φαινομένων όπως τα «zero-mileage» μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, όπου οι εταιρείες πωλούν οχήματα ουσιαστικά καινούρια μέσω εμπόρων σε χαμηλές τιμές για να επιτύχουν πωλήσεις και να ανταποκριθούν σε κυβερνητικά κίνητρα. Το μέτρο ενισχύει την ανάγκη για υπεύθυνη παραγωγή και πώληση, μειώνοντας τον κίνδυνο κακοδιοίκησης και απάτης σχετικά με επιδοτήσεις.

Ωστόσο, οι ειδικοί θεωρούν ότι οι μεγάλες, καθιερωμένες εταιρείες όπως η BYD, η Geely και η SAIC δεν αναμένεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα στην απόκτηση των απαιτούμενων αδειών. Η κινεζική κυβέρνηση δεν επιδιώκει να περιορίσει τις εξαγωγές σε μια περίοδο οικονομικής επιβράδυνσης, αλλά να κατευθύνει τη βιομηχανία προς ποιοτική ανάπτυξη και τεχνολογική καινοτομία. Παράλληλα, η νέα πολιτική αναμένεται να μην επηρεάσει σημαντικά τις δραστηριότητες των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούν εργοστάσια στην Κίνα, όπως η BMW, η οποία παράγει ηλεκτρικά μοντέλα Mini Cooper και Aceman με τη συνεργασία της Great Wall Motor για εξαγωγή στην Ευρώπη.

Η Κίνα εξήγαγε 1,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα το πρώτο οχτάμηνο του 2025

Σύμφωνα με την Joanna Chen, αναλύτρια της Bloomberg Intelligence, η νέα ρύθμιση εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια της Κίνας να αυξήσει την εποπτεία στην ποιότητα και την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς ο έντονος ανταγωνισμός έχει ωθήσει τις περισσότερες εταιρείες σε μαζική μείωση κόστους.

Στα οκτώ πρώτα μήνες του 2025, η Κίνα εξήγαγε 1,5 εκατομμύρια ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 87% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, παρά τους δασμούς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, την κύρια αγορά της. Σημαντικά, η BYD ανακοίνωσε πρόσφατα την πρόσληψη τεσσάρων νέων στελεχών στη Γερμανία για να ενισχύσει τις πωλήσεις της στην περιοχή, δείχνοντας την αισιοδοξία για την απήχηση των κινεζικών οχημάτων στην Ευρώπη.

Η Κίνα, λοιπόν, όχι μόνο ελέγχει την ποιότητα και τις εξαγωγές των EV της, αλλά και προσπαθεί να διαμορφώσει μια πιο σταθερή, τεχνολογικά προηγμένη και βιώσιμη βιομηχανία, ενισχύοντας τη διεθνή εικόνα της και ανοίγοντας το δρόμο για περαιτέρω ανάπτυξη στον ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων.

Διαβάστε ακόμη