Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρειάζονται άδειες για να εξάγουν ηλεκτρικά οχήματα (EVs) από την Κίνα από την αρχή του επόμενου έτους, εξέλιξη που ενισχύει τις ενδείξεις ότι οι κινεζικές αρχές σφίγγουν τον έλεγχο στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο. Όπως ανακοίνωσε την Παρασκευή το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, από την 1η Ιανουαρίου θα απαιτούνται άδειες εξαγωγής, με στόχο την «υγιή ανάπτυξη» του κλάδου. Το μέτρο φέρνει την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο ίδιο καθεστώς με άλλους τύπους οχημάτων, όπως τα συμβατικά αυτοκίνητα και οι μοτοσικλέτες, που ήδη χρειάζονται σχετικές άδειες.
Το Πεκίνο έχει εντείνει τον έλεγχο στη βιομηχανία φέτος, ύστερα από έναν σκληρό «πόλεμο τιμών» στα ηλεκτρικά οχήματα που έφερε αρκετούς κατασκευαστές στα όρια τους. Οι αρχές εξέφρασαν ανησυχίες για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τομέα, γι’ αυτό και επέβαλαν περιορισμούς στις επιθετικές εκπτώσεις που χαρακτήριζαν την αγορά τα προηγούμενα χρόνια. Παράλληλα, διέταξαν τις εταιρείες να επιταχύνουν τις πληρωμές προς τους προμηθευτές τους, ώστε να αποφευχθεί αλυσιδωτή κρίση.
Στο επίκεντρο γεωπολιτικών εντάσεων οι εξαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Οι εξαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων από κινεζικές εταιρείες όπως η BYD, η Nio και η Xpeng βρίσκονται στο επίκεντρο γεωπολιτικών εντάσεων, ιδιαίτερα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία έχει επιβάλει υψηλούς δασμούς για να περιορίσει τη ροή τους προς την ευρωπαϊκή αγορά. Παρ’ όλα αυτά, οι αποστολές συνεχίζονται σχεδόν αδιάκοπα. Στους πρώτους επτά μήνες του τρέχοντος έτους, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξήγαγαν ηλεκτροκίνητα οχήματα αξίας άνω των 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ποσό σχεδόν ίδιο με το αντίστοιχο περσινό. Η Ευρώπη παρέμεινε ο κορυφαίος προορισμός, παρά τους δασμούς. Μάλιστα, η BYD ενίσχυσε πρόσφατα την παρουσία της στη Γερμανία, προσθέτοντας τέσσερα νέα στελέχη πωλήσεων στην τοπική αγορά, τη μεγαλύτερη στην Ευρώπη.
Η κίνηση του Πεκίνου αναμένεται να δημιουργήσει δυσκολίες και για τις δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Tesla, η Volkswagen και η BMW εξάγουν ηλεκτρικά μοντέλα από τα εργοστάσιά τους στην Κίνα, αξιοποιώντας το χαμηλότερο κόστος παραγωγής και την ανεπτυγμένη εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας στον κλάδο των EVs. Το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη κατασκευάζει το sedan Model 3 και το SUV Model Y, που πωλούνται τόσο στην Κίνα όσο και στο εξωτερικό. Ωστόσο, σύμφωνα με την Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας, οι εξαγωγές από το συγκεκριμένο εργοστάσιο μειώθηκαν σε ετήσια βάση στους επτά από τους οκτώ πρώτους μήνες του 2025.
Η Volkswagen ανακοίνωσε φέτος σχέδια για διεύρυνση των εξαγωγών της από την Κίνα προς αγορές της Ασίας, της Νότιας Αμερικής και της Μέσης Ανατολής. Ήδη στέλνει στην Ευρώπη το ηλεκτρικό SUV Cupra Tavascan, που συναρμολογείται στην Κίνα. Η BMW, σε συνεργασία με τη Great Wall Motor, παράγει εκεί τα ηλεκτρικά Mini Cooper και Aceman για την ευρωπαϊκή αγορά. Οι δύο γερμανικές εταιρείες δεν προχώρησαν σε άμεσο σχόλιο για την ανακοίνωση του Πεκίνου.
Συνολικά, η απόφαση της κινεζικής κυβέρνησης να θεσπίσει άδειες εξαγωγής για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντανακλά την πρόθεσή της να διασφαλίσει τη σταθερότητα και τον έλεγχο ενός στρατηγικού τομέα, την ώρα που οι γεωπολιτικές πιέσεις και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός διαμορφώνουν νέες ισορροπίες στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Διαβάστε ακόμη