Λύση στο μείζον πρόβλημα των οδηγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EV) υπόσχεται να δώσει η Κίνα μέσω μιας νέας τεχνολογίας ανταλλαγής μπαταριών, η οποία μειώνει τον χρόνο «ανεφοδιασμού» σε μόλις τρία λεπτά. Το βασικό ζήτημα που ταλανίζει τους οδηγούς EV παγκοσμίως είναι ο χρόνος και η δυσκολία στη φόρτιση των μπαταριών – ένα πρόβλημα που δεν αφήνει ανεπηρέαστη ούτε την Ελλάδα.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η χώρα μας διαθέτει σήμερα 3.447 δημοσίως προσβάσιμους σταθμούς φόρτισης και συνολικά 9.250 σημεία φόρτισης, με τη μεγάλη πλειοψηφία να συγκεντρώνεται στην Αττική. Ωστόσο, σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, ειδικά σε πολυκατοικίες χωρίς ιδιωτικά σημεία φόρτισης, η καθημερινή πρόσβαση σε σταθμούς παραμένει βραχνάς. Για να καταλάβει κανείς καλύτερα το μέγεθος του προβλήματος, αρκεί να αναλογιστεί ότι η Ελλάδα κατατάσσεται χαμηλά στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσον αφορά την πυκνότητα των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, διαθέτοντας μόλις 0,70 φορτιστές ανά 1.000 κατοίκους -λιγότερους, δηλαδή, από έναν φορτιστή για κάθε 1.000 άτομα, γεγονός που, σε αρκετές περιπτώσεις, αποθαρρύνει τους οδηγούς από την αγορά EV.

Σε μια προσπάθεια να ξεπεραστούν αυτοί οι περιορισμοί που δυσχεραίνουν τη μετάβαση στη βιώσιμη μετακίνηση, η κινεζική εταιρεία Nio προωθεί μια διαφορετική προσέγγιση: στα αυτοματοποιημένα κέντρα ανταλλαγής της, η άδεια μπαταρία ενός οχήματος αντικαθίσταται σε μόλις τρία λεπτά με μια πλήρως φορτισμένη – και μάλιστα χωρίς ο οδηγός να χρειάζεται να εγκαταλείψει το όχημα.

Πώς λειτουργεί η τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών της Nio

Η Nio είναι μια κινεζική start-up εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, η οποία διαχειρίζεται σήμερα περισσότερους από 3.000 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών στην Κίνα, σύμφωνα με τους Financial Times. Σε αντίθεση με τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων που βασίζονται αποκλειστικά στην παραδοσιακή φόρτιση, η προσέγγιση της Nio την καθιστά μοναδική στον τομέα των EV. Με την τεχνολογία της, το αυτοκίνητο τοποθετείται αυτόνομα πάνω σε ειδική πλατφόρμα, ενώ ρομποτικοί βραχίονες αναλαμβάνουν την ανταλλαγή της μπαταρίας, επιτρέποντας στα οχήματα να επιστρέφουν σχεδόν αμέσως στον δρόμο.

1.000 νέοι σταθμοί ανταλλαγής μπαταριών από την CATL

Την ίδια στιγμή, η CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο, επενδύει σημαντικά ποσά σε υποδομές ανταλλαγής μπαταριών, αναγνωρίζοντας τα οφέλη αυτής της επένδυσης. Μόνο φέτος, η εταιρεία σχεδιάζει να ανοίξει 1.000 σταθμούς για επιβατικά οχήματα, με στόχο να επεκταθεί σε 10.000 μέχρι το 2028, εξυπηρετώντας καθημερινά ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα. Παράλληλα, αναπτύσσει αντίστοιχα συστήματα για βαρέα φορτηγά, δείχνοντας ότι η ανταλλαγή μπαταριών μπορεί να αλλάξει όχι μόνο τις αστικές μετακινήσεις, αλλά και τη μεταφορά εμπορευμάτων.

Επιδοτήσεις και σχεδιασμός υποδομών από την κυβέρνηση

Η κεντρική και η τοπική κυβέρνηση της Κίνας στηρίζουν ενεργά και τις δύο προσεγγίσεις, σύμφωνα με τους Financial Times. Μάλιστα, η  Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων σχεδιάζει να κατασκευάσει 100.000 σταθμούς ταχείας φόρτισης έως το 2027, ενώ η Σαγκάη προσφέρει επιδοτήσεις που καλύπτουν έως και το 40% των επενδύσεων σε σταθμούς ανταλλαγής.

Η τεχνολογία ανταλλαγής είναι ιδιαίτερα κατάλληλη για πυκνοκατοικημένες πόλεις, όπου οι κάτοικοι πολυκατοικιών συχνά δεν διαθέτουν δικό τους σημείο φόρτισης, ενώ μπορεί να μειώσει το κόστος αγοράς ενός EV, καθώς οι οδηγοί δεν χρειάζεται να κατέχουν την μπαταρία.

Παρά τις προοπτικές της νέας αυτής τεχνολογίας, ο δρόμος δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Όπως κάθε νέα, αναδυόμενη τεχνολογία, η ανταλλαγή μπαταριών αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως το υψηλό κόστος υποδομών και θέματα διαλειτουργικότητας μεταξύ διαφορετικών μοντέλων αυτοκινήτων. Για τον λόγο αυτό, ορισμένοι κατασκευαστές, όπως η Xpeng, έχουν επιλέξει να επικεντρωθούν στην εξέλιξη της ίδιας της μπαταρίας αντί της ανταλλαγής. Ωστόσο, η CATL συνεχίζει να επεκτείνει το δίκτυό της τόσο για επιβατικά οχήματα όσο και για βαρέα φορτηγά, σχεδιάζοντας μάλιστα να εφαρμόσει το μοντέλο και στην Ευρώπη αλλά και σε άλλες περιοχές.

Εάν η ανταλλαγή μπαταριών στην Κίνα αποδειχθεί επιτυχής, μπορεί να μεταμορφώσει τον χώρο των EV, μετατρέποντας τους σταθμούς σε διαδεδομένους ενεργειακούς κόμβους, επιταχύνοντας, έτσι, τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στην ηλεκτροκίνηση.

Διαβάστε ακόμη