Αναταράξεις σημειώνονται για άλλη μια φορά στην παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs) μετά την κίνηση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely την Πέμπτη να αναλάβει τη χρηματοδότηση της προβληματικής κατασκευάστριας εταιρείας EV Polestar από τη Volvo Cars.

Αυτή είναι η τελευταία ενοποίηση μεταξύ των εμπορικών σημάτων EVs μετά την ιστορική οικονομική άνοδο της Tesla Inc στις αρχές της δεκαετίας του 2020. Η Tesla οδήγησε τα φθηνά κεφάλαια, τις τεχνολογικές ανακαλύψεις και την υπερμεγέθη προσωπικότητα του Έλον Μασκ σε μια αποτίμηση 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων – αλλά μόνο μετά από χρόνια μεγάλων δαπανών πριν από την επίτευξη κερδών.

Τώρα οι παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι νεοσύστατες επιχειρήσεις και οι επενδυτές που πόνταραν περισσότερα από 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιμετωπίζουν όλο και πιο δύσκολες αποφάσεις για τη μείωση των ζημιών.

Οι αγώνες της Polestar και άλλων μικρότερων παικτών υπογραμμίζουν το τεράστιο κόστος της ανάπτυξης των EVs, το οποίο ευνοεί τις εταιρείες με βαθιές τσέπες που είναι πρόθυμες και ικανές να αντέξουν τη συνεχή οικονομική αιμορραγία. Μια παγκόσμια επιβράδυνση της ζήτησης EV θα μπορούσε τώρα να εξαλείψει τους πιο αδύναμους παίκτες ή να επιβάλει ένα κύμα ενοποίησης.

«Σίγουρα είναι η ώρα του ξεκαθαρίσματος», δήλωσε ο Άντι Λέιλαντ, συνιδρυτής της SC Insights, ειδικού στην εφοδιαστική αλυσίδα. «Οι νεοσύστατες εταιρείες EV πρέπει να αρχίσουν να δείχνουν τόσο πώς θα κινηθούν προς την κερδοφορία, όσο και πώς θα ανταγωνιστούν … τους μεγαλύτερους παίκτες και τους Κινέζους».

Η απόφαση της Volvo να σταματήσει τις επενδύσεις της Polestar ήρθε αφού η μάρκα πολυτελών EVs έχασε τον στόχο παράδοσης του 2023, ο οποίος είχε ήδη αναθεωρηθεί επανειλημμένα προς τα κάτω. Η Polestar χρειάζεται άλλα 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση προτού φτάσει στο νεκρό σημείο το 2025. Η μετοχή της έχει μειωθεί κατά 87% από το ντεμπούτο της τον Ιούνιο του 2022, περιορίζοντας τη δυνατότητά της να αντλήσει νέα κεφάλαια.

Geely: Πούλησε σχεδόν 2,8 εκατ. οχήματα το 2023

Η Geely, μεταξύ των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών της Κίνας, πούλησε σχεδόν 2,8 εκατομμύρια οχήματα το 2023 – περίπου τετραπλάσιο αριθμό οχημάτων από τη Volvo. Ο πρόεδρος της Geely Li Shufu στοχεύει στην επέκταση των εξαγωγών από την Κίνα και στην απόκτηση οικονομιών κλίμακας σε όλες τις μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των δυτικών ονομάτων Volvo, Smart και Lotus. Με τον πλήρη έλεγχο της Polestar, η Geely θα μπορούσε να εξορθολογήσει τις επενδύσεις και την ανταλλαγή τεχνολογίας, ανέφεραν οι αναλυτές. Η Polestar καλωσόρισε την οικονομική υποστήριξη της Geely σε δήλωσή της την Τρίτη. Η Geely δήλωσε την Πέμπτη ότι «θα συνεχίσει να παρέχει πλήρη λειτουργική και οικονομική υποστήριξη» στην Polestar στο μέλλον. Αυτό δεν θα απαιτήσει μείωση της συμμετοχής της Geely Holding στη Volvo Cars.

Άλλες νεοσύστατες επιχειρήσεις EVs, συμπεριλαμβανομένων των Rivian, Fisker, Arrival, Xpeng και Lucid, έχουν όλες αγωνιστεί με το κόστος κλιμάκωσης.

Κλιμακώνεται ο πόλεμος των τιμών EVs

Η προειδοποίηση του Μασκ την περασμένη εβδομάδα ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της Tesla θα επιβραδυνθεί φέτος οδήγησε τους επενδυτές να μειώσουν 80 δισεκατομμύρια δολάρια από την χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας μέσα σε μία ημέρα. Η Tesla έχει χάσει πάνω από το 40% της αξίας της από τότε που έφτασε το ορόσημο του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων στην κεφαλαιοποίηση της αγοράς το 2021.

Ο πόλεμος τιμών που κλιμάκωσαν πέρυσι η Tesla και η ηγέτιδα στις πωλήσεις EVs, BYD ανάγκασε τους πιο αδύναμους αντιπάλους της βιομηχανίας EVs να επιλέξουν μεταξύ ευρύτερων ζημιών ή χαμηλότερων όγκων πωλήσεων.

Σύμφωνα με το Reuters, η Ford το περασμένο καλοκαίρι ανέβασε την παραγωγή του F-150 Lightning που έκοψε η Ford, αναμένοντας την ισχυρή ζήτηση, μόνο και μόνο για να μειώσει αργότερα την πρόβλεψη παραγωγής του 2024 κατά το ήμισυ τον Ιανουάριο. Στην Ευρώπη, η Stellantis δήλωσε ότι χρειάζεται περισσότερες επιδοτήσεις της ιταλικής κυβέρνησης για να αυξήσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στα εργοστάσια της Fiat. Ανώτερος Ιταλός αξιωματούχος δήλωσε την Πέμπτη ότι η κυβέρνηση θα εξετάσει το ενδεχόμενο να αναλάβει μερίδιο στη Fiat για να στηρίξει περισσότερες θέσεις εργασίας.

Καθώς η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων έχει γίνει πιο δαρβινική, οι επενδυτές ανταμείβουν τις εταιρείες που αποσύρουν τις δαπάνες τους.

Οι μετοχές της Volvo σημείωσαν άνοδο άνω του 30% την Πέμπτη, αφού η εταιρεία δήλωσε ότι δεν θα χρηματοδοτεί πλέον το Polestar.

Οι επενδυτές πανηγύρισαν όταν η Renault δήλωσε ότι δεν θα προχωρήσει σε προγραμματισμένη προσφορά μετοχών για τη μονάδα Ampere EV της.

Οι μετοχές της General Motors έχουν αυξηθεί σχεδόν 50% από τον Νοέμβριο, καθώς η CEO Mary Barra έχει επιβραδύνει τις δαπάνες για τα EVs και τα αυτόνομα οχήματα και ξεκίνησε μια επαναγορά μετοχών ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.