Το Ομάν εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει τέλη στα εμπορικά πλοία που περνούν από τα Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει αισθητά το κόστος των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών και του εμπορίου ενέργειας.
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση των συνομιλιών, Ομανοί αξιωματούχοι έχουν ενημερώσει Ευρωπαίους συνομιλητές ότι η επιστροφή στο καθεστώς που ίσχυε πριν από την πρόσφατη στρατιωτική ένταση στην περιοχή δεν θεωρείται πλέον ρεαλιστική.
Παρότι το Ομάν δηλώνει ότι θα συνεχίσει να τηρεί το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, εξετάζει την επιβολή χρεώσεων που θα σχετίζονται με υπηρεσίες όπως η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος από ρύπανση και η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
Δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη αν οι χρεώσεις αυτές θα ισχύουν υποχρεωτικά για όλα τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή. Το Ομάν φέρεται να μελετά μοντέλα που εφαρμόζονται σε άλλα στρατηγικά περάσματα, όπως τα Στενά της Μάλακα στην Ασία, όπου όμως δεν υπάρχει υποχρεωτικό καθεστώς διοδίων.
Ανησυχία από Δύση και τα κράτη του Κόλπου για πιθανά διόδια στα Στενά του Ορμούζ
Η προοπτική αυτή έχει προκαλέσει έντονη ανησυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ευρώπη και στις χώρες του Κόλπου, καθώς υπάρχει ο φόβος ότι το Ομάν θα μπορούσε, ενδεχομένως σε συντονισμό με το Ιράν, να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο διαχείρισης και χρέωσης για τη διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ.
Οι εξελίξεις αυτές έρχονται σε μια περίοδο εντατικών διπλωματικών προσπαθειών για τη διασφάλιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας. Ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, αναμένεται να συναντηθεί τη Δευτέρα στο Παρίσι με τον σουλτάνο του Ομάν, Χαϊθάμ μπιν Ταρίκ, με βασικά θέματα στην ατζέντα την ασφάλεια των θαλάσσιων οδών και την απρόσκοπτη διέλευση από τα Στενά.
Τα Στενά του Ορμούζ αποτελούν μία από τις πιο κρίσιμες ενεργειακές αρτηρίες παγκοσμίως, καθώς από αυτά διέρχεται σημαντικό ποσοστό των διεθνών εξαγωγών πετρελαίου και LNG. Το Ιράν είχε ουσιαστικά διακόψει τη διέλευση πλοίων από τα τέλη Φεβρουαρίου, πραγματοποιώντας επιθέσεις και εκτοξεύοντας απειλές κατά εμπορικών πλοίων μετά από αμερικανικούς και ισραηλινούς βομβαρδισμούς.
Παρά τις συνεχιζόμενες ειρηνευτικές συνομιλίες μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, το Ιράν επιμένει ότι η διαχείριση της κυκλοφορίας στα Στενά θα πρέπει να γίνεται από κοινού με το Ομάν. Αν τελικά εφαρμοστεί σύστημα τελών διέλευσης, το πρόσθετο κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες και το εμπόριο πρώτων υλών θα μπορούσε να φτάσει σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι μια τέτοια πρωτοβουλία ενδέχεται να έρχεται σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας.
Διαβάστε ακόμη
