Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ετοιμάζεται να προτείνει τη χαλάρωση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων των νέων αυτοκινήτων, ουσιαστικά αναιρώντας την de facto απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035, έπειτα από μήνες έντονων πιέσεων από την αυτοκινητοβιομηχανία.
Όπως γράφει το Bloomberg, η πρόταση θα δώσει τη δυνατότητα στους κατασκευαστές να επιβραδύνουν τον ρυθμό διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων στην ευρωπαϊκή αγορά και φέρνει την ΕΕ πιο κοντά στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ προχωρά στην κατάργηση προτύπων ενεργειακής απόδοσης που είχαν θεσπιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να καταστήσουν κερδοφόρα τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, με τη Ford Motor Co. να ανακοινώνει ότι θα επιβαρυνθεί με ζημίες ύψους 19,5 δισ. δολαρίων, στο πλαίσιο μιας εκτεταμένης αναδιάρθρωσης του τομέα ηλεκτρικών οχημάτων της.
Η ΕΕ χαλαρώνει τις πράσινες πολιτικές για να στηρίξει τις βιομηχανίες της
Η ευρωπαϊκή «οπισθοχώρηση», η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί την Τρίτη, ακολουθεί μια ευρύτερη παγκόσμια αναδίπλωση από φιλόδοξες πράσινες πολιτικές, καθώς οι οικονομικές επιπτώσεις μεγάλων μετασχηματισμών γίνονται όλο και πιο εμφανείς. Οι αυξανόμενες εμπορικές εντάσεις με τις ΗΠΑ και την Κίνα ωθούν την Ευρώπη να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη στήριξη της δικής της βιομηχανίας. Παρότι η ΕΕ έχει νομικά δεσμευθεί να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, κυβερνήσεις και επιχειρήσεις ζητούν πλέον μεγαλύτερη ευελιξία, προειδοποιώντας ότι υπερβολικά άκαμπτοι στόχοι μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την οικονομική σταθερότητα.
Βάσει της νέας πρότασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μειώσει τις απαιτήσεις που θα οδηγούσαν σε πλήρη παύση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου από το 2035. Αντί αυτού, θα επιτρέπεται η κυκλοφορία ορισμένων plug-in υβριδικών μοντέλων, καθώς και ηλεκτρικών οχημάτων με επεκτάσεις αυτονομίας που βασίζονται σε καύσιμα, σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση των συζητήσεων.
Συγκεκριμένα, οι εκπομπές ρύπων από την εξάτμιση θα πρέπει να μειωθούν κατά 90% έως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας, σε σύγκριση με τον σημερινό στόχο για μείωση 100%. Η Επιτροπή αναμένεται να θέσει ως προϋπόθεση οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αντισταθμίζουν την επιπλέον ρύπανση μέσω της χρήσης καυσίμων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος ή ανανεώσιμων πηγών, καθώς και με τη χρήση «πράσινου» χάλυβα που παράγεται τοπικά. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αρνήθηκε να σχολιάσει επισήμως τις πληροφορίες.
Η πρόταση αναμένεται να εγκριθεί από τους επιτρόπους της ΕΕ την Τρίτη και στη συνέχεια θα συζητηθεί τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και στο Συμβούλιο της ΕΕ. Κάθε θεσμικό όργανο έχει τη δυνατότητα να προτείνει τροποποιήσεις, με την τελική μορφή του μέτρου να προκύπτει μέσα από τις διαπραγματεύσεις του λεγόμενου «τριλόγου».
Κερδίζει χρόνο η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Με τους κατασκευαστές να κερδίζουν περισσότερο χρόνο για τη μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση, περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν έντονη ανησυχία ότι οι αλλαγές δημιουργούν νέα «παραθυράκια» που υπονομεύουν τις κλιματικές φιλοδοξίες της Ευρώπης και αφήνουν βασικές αυτοκινητοβιομηχανίες ακόμη πιο πίσω από την Κίνα στον αγώνα για την κυριαρχία στα ηλεκτρικά οχήματα.
Η κινεζική αγορά συνεχίζει να εξηλεκτρίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, εκτοπίζοντας ξένες μάρκες από τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο, η οποία στο παρελθόν αποτελούσε σημαντική πηγή κερδών για τους δυτικούς κατασκευαστές. Ακόμη και εντός Ευρώπης, οι ευρωπαϊκές εταιρείες αντιμετωπίζουν αυξανόμενο ανταγωνισμό από κινεζικές φίρμες, με τους νέους εισαγωγικούς δασμούς της ΕΕ να προσφέρουν μόνο περιορισμένη προστασία.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν πυροδοτήσει έντονο λόμπινγκ από εταιρείες όπως η Stellantis και η Mercedes-Benz, ενώ και η Γερμανία πίεσε για αλλαγές, προκειμένου να μειωθούν οι πολιτικές εντάσεις και να προστατευθούν θέσεις εργασίας. Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, έξι πρωθυπουργοί, μεταξύ των οποίων η Τζόρτζια Μελόνι και ο Ντόναλντ Τουσκ, ζήτησαν να επιτραπούν μετά το 2035 τα plug-in υβριδικά, οι επεκτάσεις αυτονομίας και η τεχνολογία κυψελών καυσίμου.
Παράλληλα, η επιβράδυνση των πωλήσεων αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μετά την απόσυρση κινήτρων αγοράς σε χώρες όπως η Γερμανία, έχει καταστήσει σαφές ότι ο ρυθμός ανάπτυξης υπολείπεται των στόχων της ΕΕ. Αν και παρατηρείται ανάκαμψη, η υιοθέτηση παραμένει άνιση, με μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ κρατών-μελών. Το πακέτο μέτρων θα περιλαμβάνει επίσης δράσεις για την ενίσχυση μικρών ηλεκτρικών οχημάτων ευρωπαϊκής παραγωγής, όπως εξαιρέσεις από ορισμένους κανονισμούς και πρόσθετα κίνητρα.
Διαβάστε ακόμη
