Το Βερολίνο θέλει περισσότερη ευελιξία στην Ευρώπη. Την ώρα που οι εισαγωγές κινεζικού εξοπλισμού εκτινάσσονται και η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία βυθίζεται στην κρίση, τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού τάσσονται υπέρ της άρσης της απαγόρευσης πώλησης νέων μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η οποία κανονικά προβλέπεται για το 2035. Σύμφωνα με την Les Echos, μετά το πέρας μιας μακράς νυχτερινής συνεδρίασης της επιτροπής του συνασπισμού, ο Γερμανός Καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς ανακοίνωσε την Παρασκευή ότι θα στείλει επιστολή στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, για να της ζητήσει να εγκρίνει επίσης, με ορίζοντα το 2035:
- Τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα (plug-in hybrids).
- Τα ηλεκτρικά οχήματα εξοπλισμένα με συστήματα επέκτασης αυτονομίας (range extenders).
- Τα αυτοκίνητα που διαθέτουν κινητήρες εσωτερικής καύσης «υψηλής απόδοσης».
Απόφαση «καμπή» για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας
Υιοθετώντας τις προτάσεις της διάσκεψης των πρωθυπουργών των ομόσπονδων κρατιδίων, αυτή η απόφαση «θα αποτελέσει αποφασιστική καμπή για το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας», εξήγησε ο Φρίντριχ Μερτς. Τον Οκτώβριο, ο Καγκελάριος είχε ήδη ταχθεί υπέρ μιας αναθεώρησης της ευρωπαϊκής απαγόρευσης. Αντιθέτως, για το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD), «ο δρόμος ήταν μακρύς», τόνισε ο Μερτς. Ο Σοσιαλδημοκράτης υπουργός Περιβάλλοντος, Carsten Schneider, αντιτασσόταν επί μήνες στο μέτρο. Όμως, το κύμα αναδιαρθρώσεων που συγκλονίζει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κατέληξε να αλλάξει τις ισορροπίες.
Μεταξύ Ιουνίου 2024 και Ιουνίου 2025, καταργήθηκαν περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας στον κλάδο, σύμφωνα με την εταιρεία EY. Οι γίγαντες του τομέα (Volkswagen, Audi, Porsche, Bosch, ZF) έχουν όλοι δρομολογήσει σημαντικές μειώσεις προσωπικού. Η Volkswagen ανακοίνωσε πέρυσι την κατάργηση 35.000 θέσεων εργασίας στη Γερμανία έως το 2030, η θυγατρική της Audi 7.500 και η Porsche 1.900. Επιπλέον, οι Γερμανοί προμηθευτές εξοπλισμού βρίσκονται ολοένα και περισσότερο αντιμέτωποι με έναν πολύ φθηνότερο κινεζικό ανταγωνισμό. Τον Σεπτέμβριο, η Bosch ανακοίνωσε 13.000 νέες περικοπές θέσεων. Ενώ θεωρούνταν για καιρό μια ασφαλής επιχείρηση, ο όμιλος πρόκειται να διαγράψει μία στις δέκα θέσεις εργασίας στη Γερμανία.
Στόχος η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου
Ο Φρίντριχ Μερτς υπογράμμισε ότι η κατάσταση της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι «επισφαλής» και ότι μια χαλάρωση του στόχου του 2035 θα επέτρεπε την προστασία της ανταγωνιστικότητας του κλάδου «χωρίς να αμφισβητούνται οι στόχοι για την προστασία του κλίματος». Πρόκειται για μια θέση διαφορετική από εκείνη της Γαλλίας και της Ισπανίας, οι οποίες ευθυγραμμίστηκαν πρόσφατα με τον στόχο του 2035 για το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Ως εμβληματικό μέτρο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, η απαγόρευση των πωλήσεων νέων μη ηλεκτρικών οχημάτων στοχεύει στην καταπολέμηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Η αρχή της απαγόρευσης υιοθετήθηκε το 2022. Ωστόσο, ο κανονισμός προέβλεπε μια «ρήτρα επανεξέτασης» το 2026 για την προσαρμογή της πορείας, εάν χρειαζόταν. Σήμερα, ο ευρωπαϊκός κλάδος αυτοκινήτου φαίνεται ξεκάθαρα αποδυναμωμένος από τον αντίκτυπο της μετάβασης και τον πολύ ισχυρό κινεζικό ανταγωνισμό σε αυτόν τον τομέα.
Η απόφαση της κυβέρνησης χειροκροτήθηκε από το ισχυρό συνδικάτο IG Metall. «Οι πολιτικοί υπεύθυνοι συμφώνησαν, οι εργαζόμενοι είναι ανακουφισμένοι», δήλωσε η Christiane Benner, πρόεδρος του συνδικάτου. Στην παρούσα κατάσταση κρίσης, η επικεφαλής κρίνει «απολύτως σωστό να ενισχυθεί και να υποστηριχθεί η τοπική παραγωγή, από τον χάλυβα και τους προμηθευτές μέχρι την ανακύκλωση μπαταριών».
Γερμανικές επιδοτήσεις για υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα
Τα κόμματα του συνασπισμού ανακοίνωσαν επίσης τη θεσμοθέτηση επιδότησης για την αγορά επαναφορτιζόμενων υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, ύψους τουλάχιστον 3.000 ευρώ για «νοικοκυριά με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα». Η κυβέρνηση σχεδιάζει να διαθέσει τρία δισεκατομμύρια ευρώ για τον σκοπό αυτό, προερχόμενα από το ειδικό ταμείο για το κλίμα και τη μετάβαση. «Ανάλογα με τον τρόπο χρηματοδότησης, αυτό θα μπορούσε να αφορά έως και 600.000 αυτοκίνητα», εξήγησε ο ηγέτης της Χριστιανοκοινωνικής Ένωσης (CSU), Μάρκους Ζέντερ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ανακοινώσει μέτρα υπέρ της αυτοκινητοβιομηχανίας στις 10 Δεκεμβρίου. Ο αντιπρόεδρός της, υπεύθυνος για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας, Stéphane Séjourné, έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να επανεξετάσει την απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035.
Διαβάστε ακόμη
