Με γρήγορους ρυθμούς «τρέχει» η Volkswagen τις περικοπές θέσεων εργασίας υπό το βάρος της κρίσης (ιδίως στο σκέλος της παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων) την οποία περνά, αν και πολλές από τις συμφωνημένες αποχωρήσεις θα τεθούν σε ισχύ μόνο σταδιακά.
Πριν από σχεδόν ένα χρόνο, η Volkswagen κατέληξε σε συμφωνία με το συνδικάτο IG Metall σε μια παρατεταμένη μισθολογική διαμάχη, συμφωνώντας σε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα μείωσης κόστους στην πρόσφατη ιστορία της εταιρείας. Έκτοτε, είναι σαφές πως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης πρέπει να εξοικονομεί δισεκατομμύρια κάθε χρόνο – και για να το πετύχει αυτό, πρέπει να περικόψει περίπου 35.000 θέσεις εργασίας στις δέκα γερμανικές τοποθεσίες της μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Τα τρέχοντα στοιχεία που έλαβε η Handelsblatt δείχνουν τώρα πόσο μακριά έχει πραγματικά προχωρήσει η εταιρεία, αλλά και με ποιους τρόπους οι περισσότεροι εργαζόμενοι εγκαταλείπουν τη VW.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, περισσότερες από 25.000 αποχωρήσεις έχουν ήδη συμφωνηθεί συμβατικά. Ένας εκπρόσωπος επιβεβαίωσε το ποσό στην Handelsblatt. Αυτό σημαίνει ότι η VW έχει, θεωρητικά, εξασφαλίσει περίπου το 70% των προγραμματισμένων περικοπών θέσεων εργασίας. Ωστόσο, μένει να δούμε πόσες νέες προσλήψεις θα κάνει η VW μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Αυτές οι νέες προσλήψεις θεωρητικά θα αντισταθμίσουν τις περικοπές θέσεων εργασίας.
Μόνο λίγο περισσότεροι από 11.000 εργαζόμενοι έχουν αποχωρήσει από την εταιρεία από τα τέλη του 2023. Η πλειονότητα των συμφωνημένων αποχωρήσεων θα τεθούν σε ισχύ μόνο τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα, περίπου 18.000 από τους περισσότερους από 25.000 εργαζόμενους των οποίων οι αποχωρήσεις έχουν ήδη κανονιστεί, θα αποχωρήσουν σταδιακά μέσω προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης.
Η VW τονίζει ότι η μείωση πραγματοποιείται με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, δηλαδή χωρίς υποχρεωτικές απολύσεις. Εκτός από τη σταδιακή συνταξιοδότηση, χρησιμοποιούνται αποζημιώσεις απόλυσης και τακτικές συνταξιοδοτήσεις. Στόχος είναι η μείωση του αριθμού των εργαζομένων στη Γερμανία από τον τρέχοντα αριθμό των σχεδόν 130.000 σε κάτω από 100.000.
Οι αποζημιώσεις απόλυσης εξακολουθούν να αποτελούν εξαίρεση
Για να κάνει την αποχώρηση ελκυστική, η VW προσφέρει εκτεταμένες αποζημιώσεις. Κατά τη διάρκεια της σταδιακής συνταξιοδότησης, η εταιρεία συνεχίζει να καταβάλλει μεταξύ 78 και 95 τοις εκατό του προηγούμενου καθαρού μισθού, καλύπτει το πλήρες ποσό των εργοδοτικών εισφορών στα συνταξιοδοτικά προγράμματα και αργότερα αντισταθμίζει το ήμισυ του ισόβιου συνταξιοδοτικού χάσματος.
Ο αριθμός των συμφωνιών αποχώρησης που έχουν συναφθεί στην VW εξακολουθεί να είναι διαχειρίσιμος: σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, υπάρχουν λίγο πάνω από 2.000, εκ των οποίων περίπου 700 υπογράφηκαν το 2024. Το συνολικό ποσό που δαπανά η VW για αυτό είναι άγνωστο. Δύο λόγοι εξηγούν τη χαμηλή κάλυψη:
- Πρώτον, το πρόγραμμα ισχύει προς το παρόν μόνο για τον διοικητικό τομέα – ο οποίος είναι σημαντικά μικρότερος από την παραγωγή.
- Δεύτερον, ισχύει η αρχή της «διπλής εθελοντικότητας». Αυτό σημαίνει ότι τόσο ο εργαζόμενος όσο και η εταιρεία πρέπει να συμφωνήσουν. Η μονομερής χρήση, όπως συνέβη σε προηγούμενα προγράμματα μείωσης προσωπικού, είναι αδύνατη.
Η Volkswagen σχεδιάζει να ανοίξει το πρόγραμμα στον λεγόμενο άμεσο τομέα τον επόμενο χρόνο, δηλαδή στους εργαζόμενους παραγωγής. Σύμφωνα με τη διοίκηση, μια έναρξη είναι ρεαλιστική όχι νωρίτερα από το καλοκαίρι του 2026.
Τα οικονομικά βάρη είναι υψηλά
Η αναδιάρθρωση που ξεκίνησε ο Διευθύνων Σύμβουλος Oliver Blume έχει ήδη κοστίσει περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος του κόστους πραγματοποιήθηκε κατά το τελευταίο οικονομικό έτος, με σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ να προστίθενται τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους. Το σύνολο περιλαμβάνει όλες τις μάρκες και τις μονάδες του ομίλου VW.
Δεν διαφαίνεται τέλος στο οικονομικό βάρος. Η σημαντική μείωση του μεριδίου αγοράς στην Κίνα, οι προστατευτικές δασμολογικές πολιτικές του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και οι δισεκατομμύρια σε απομειώσεις στην συνήθως εξαιρετικά κερδοφόρα θυγατρική της Porsche, η οποία ασχολείται με σπορ αυτοκίνητα, επιβαρύνουν περαιτέρω τον ισολογισμό του ομίλου, ο οποίος είναι εισηγμένος στον γερμανικό χρηματιστηριακό δείκτη DAX, φέτος.
Στο τέλος του έτους, η VW αναμένει καθαρή ταμειακή ροή «περίπου μηδέν δισεκατομμυρίων ευρώ». Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, ένα χρηματοδοτικό κενό περίπου έντεκα δισεκατομμυρίων ευρώ διαφαίνεται το 2026. Εκτός από τις απομειώσεις της Porsche, η χαμηλή απόδοση της θυγατρικής της Audi, οι πιθανές προβλέψεις για πρόστιμα CO2 από τις Βρυξέλλες και οι υψηλές αρχικές επενδύσεις σε μπαταρίες, λογισμικό και νέα μοντέλα επιβαρύνουν τον ισολογισμό.
Οι πολυάριθμες αβεβαιότητες έχουν ήδη επιπτώσεις: Η Volkswagen αναγκάστηκε να αναβάλει την απόφασή της για το νέο επενδυτικό σχέδιο, το οποίο είχε αρχικά προγραμματιστεί για την περασμένη εβδομάδα.
Στη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου, η οποία παραδοσιακά πραγματοποιείται τον Νοέμβριο, θα ληφθούν αποφάσεις σχετικά με τη μελλοντική αξιοποίηση των περισσότερων από 100 εργοστασίων της παγκοσμίως και δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις σε βασικά μελλοντικά έργα.
Στο προηγούμενο πενταετές σχέδιό της, η VW είχε προβλέψει όγκο επενδύσεων 165 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ο επερχόμενος γύρος αναμένεται να είναι σημαντικά μικρότερος.
Διαβάστε ακόμη
