Με τριπλή θηλιά πνίγεται η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, στην αιχμή της οποία βρίσκεται η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η πρώτη θηλιά είναι οι δασμοί, η δεύτερη η Κίνα και η τρίτη η χαμηλή ζήτηση. Τα συνδυασμένα κέρδη της Volkswagen, της Mercedes-Benz και της BMW μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 46% τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Μαζί, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες πέτυχαν κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) ύψους 17,8 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το προηγούμενο έτος ήταν 32,9 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό φαίνεται από τους υπολογισμούς της Handelsblatt που βασίζονται στις τελευταίες τριμηνιαίες εκθέσεις. Η BMW ήταν η τελευταία από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που παρουσίασε τα ενδιάμεσα αποτελέσματά της την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2026.
«Λοιπόν, λοιπόν, όπως θα έλεγε ένας Βαυαρός», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, σχετικά με την κατάσταση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Είπε ότι δεν ανησυχεί ουσιαστικά για τον τομέα. Ωστόσο, η εταιρεία με έδρα το Μόναχο είχε προειδοποιήσει για χαμηλότερα αποτελέσματα στις αρχές Οκτωβρίου.
Λόγω της κρίσης στη θυγατρική της Porsche, η οποία ασχολείται με σπορ αυτοκίνητα, η VW έπεσε στο κόκκινο για πρώτη φορά από την πανδημία του κορονοϊού στο τρίτο τρίμηνο. Και η Mercedes ήταν η μόνη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία που παρέδωσε λιγότερα αυτοκίνητα σε όλες τις μεγάλες αγορές το 2025 από ό,τι το προηγούμενο έτος.
Η BMW πέτυχε κέρδη 8,1 δισεκατομμυρίων ευρώ τους πρώτους εννέα μήνες, η Mercedes 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο πολύ μεγαλύτερος όμιλος VW διαχειρίστηκε μόνο 5,4 δισεκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Handelsblatt, το μέσο περιθώριο EBIT των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών μετά από εννέα μήνες είναι 4,1% – μειωμένο από 7,3% το προηγούμενο έτος. Μόλις πριν από λίγα χρόνια, τα στελέχη του κλάδου αυτοκινήτων ονειρεύονταν διψήφιες αποδόσεις. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δεινή για τη Volkswagen. Ο όμιλος πέτυχε απόδοση μόλις 2,3%.
Η βασική αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας αντιμετωπίζει δύσκολες συνθήκες: Στην Κίνα, την πιο σημαντική αγορά της, υπάρχει καταστροφικός ανταγωνισμός τιμών. Στη δεύτερη πιο σημαντική αγορά, τις ΗΠΑ, οι δασμοί διαβρώνουν τα κέρδη. Στην Ευρώπη, η οικονομική επιβράδυνση μειώνει τη ζήτηση για αυτοκίνητα. Και η έλλειψη τσιπ από τον ολλανδο-κινεζικό κατασκευαστή ημιαγωγών Nexperia θα μπορούσε να επιδεινώσει την κρίση.
Σε αυτό προστίθενται και τα λάθη της διοίκησης: Οι εταιρείες που είναι εισηγμένες στο DAX δεν έχουν καταφέρει να πείσουν αρκετούς πελάτες για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρικών μοντέλων τους. Επιπλέον, υποτίμησαν τον ανταγωνισμό από την Κίνα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι VW, Mercedes και BMW πούλησαν περίπου τον ίδιο αριθμό επιβατικών αυτοκινήτων τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους, περίπου 9,5 εκατομμύρια. Ωστόσο, αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 17% σε σύγκριση με το 2019. Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων κατάφεραν να πουλήσουν περισσότερα αυτοκίνητα από ό,τι το προηγούμενο έτος μόνο στην στάσιμη ευρωπαϊκή αγορά. Τα στοιχεία πωλήσεων μειώνονται στις αναπτυσσόμενες αγορές της Κίνας και των ΗΠΑ.
Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η κάποτε παγκοσμίως επιτυχημένη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να υποβιβαστεί σε μια ευρωπαϊκή περιφερειακή δύναμη. «Βρισκόμαστε εν μέσω μιας ομαλοποίησης της βιομηχανίας», λέει ο Moritz Kronenberger, αναλυτής της Union Investment. Στις ΗΠΑ, οι Αμερικανοί κατασκευαστές κυριαρχούν στον τομέα, στην Κίνα είναι οι Κινέζοι και στην Ευρώπη είναι οι Ευρωπαίοι.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Zipse, ωστόσο, δεν έχει καμία πρόθεση να αποσυρθεί από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό: «Όσοι θέλουν να είναι ανθεκτικοί πρέπει να είναι ισχυροί σε όλες τις αγορές». Η VW, η BMW και η Mercedes αναζητούν αποτελεσματικά αντίμετρα για την αντιμετώπιση των θεμελιωδών προβλημάτων τους.
Καταστροφικός ανταγωνισμός τιμών στην Κίνα
Στην Κίνα, οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων πούλησαν λίγο κάτω από 2,9 εκατομμύρια επιβατικά αυτοκίνητα τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους – σχεδόν οκτώ τοις εκατό λιγότερα από ό,τι την ίδια περίοδο πέρυσι. Σε σύγκριση με το 2019, αυτό αντιπροσωπεύει μείωση 29%. Τα ηλεκτρικά μοντέλα που προσφέρουν μέχρι στιγμής οι VW, Mercedes και BMW δεν έχουν καταφέρει να εντυπωσιάσουν τους Κινέζους αγοραστές, τόσο αισθητικά όσο και τεχνολογικά.
Οι γερμανικές premium μάρκες υποφέρουν από την απροθυμία των πλούσιων πελατών στην Κίνα. Η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο έχει περισσότερους από 100 κατασκευαστές, με αποτέλεσμα σημαντική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Ένας πόλεμος τιμών μαίνεται, ασκώντας πίεση σε όλους τους παραγωγούς αυτοκινήτων. Ακόμη και η κορυφαία εταιρεία της αγοράς BYD ανέφερε χαμηλότερες πωλήσεις και κέρδη στο πιο πρόσφατο τρίμηνο.
Τον Οκτώβριο, η BMW μείωσε ελαφρώς την ετήσια πρόβλεψή της λόγω της δύσκολης κατάστασης στην Κίνα. Η εταιρεία πρέπει επίσης να παρέχει οικονομική υποστήριξη στους αντιπροσώπους της εκεί. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της BMW, Walter Mertl, η BMW μειώνει το μέγεθος του κινεζικού δικτύου αντιπροσώπων της.
Ωστόσο, δεν διαφαίνεται ταχεία χαλάρωση της κατάστασης. «Δεν θα δούμε ταχεία ανάπτυξη στην Κίνα», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, Zipse. Οι πωλήσεις αναμένεται να παραμείνουν στο φετινό επίπεδο το 2026.
Η Mercedes προβλέπει επίσης ότι ο έντονος ανταγωνισμός στην Κίνα θα συνεχιστεί για αρκετά χρόνια. Για να μειώσει το κόστος, η εταιρεία σχεδιάζει να παράγει όλο και περισσότερα νέα μοντέλα «στην Κίνα για την Κίνα».
Οι δασμοί των ΗΠΑ μειώνουν την κερδοφορία
«Ο κύριος λόγος για την τρέχουσα μείωση των περιθωρίων κέρδους είναι οι δασμοί των ΗΠΑ – όχι η Κίνα», λέει ο Horst Schneider, αναλυτής αυτοκινήτων στην Bank of America. Η VW εκτιμά το βάρος των δασμών των ΗΠΑ φέτος σε έως και πέντε δισεκατομμύρια ευρώ. Οι μάρκες Porsche και Audi του ομίλου δεν διαθέτουν δικά τους εργοστάσια στις ΗΠΑ. Μόνο οι δασμοί των ΗΠΑ θα κοστίσουν στην Audi 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Η μάρκα σχεδιάζει τα δικά της εργοστάσια στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της VW, Arno Antlitz, αναμένεται σύντομα μια απόφαση.
Η Mercedes και η BMW επηρεάζονται λιγότερο επειδή έχουν ήδη μεγάλα εργοστάσια στις ΗΠΑ – και εξετάζουν το ενδεχόμενο επέκτασης της παραγωγής στις ΗΠΑ. Στο τρίτο τρίμηνο, η προσαρμοσμένη απόδοση των πωλήσεων για το τμήμα επιβατικών αυτοκινήτων της Mercedes ήταν 4,8%. Χωρίς τους δασμούς των ΗΠΑ, θα ήταν 6,3%.
Και στην BMW, οι δασμοί συμπιέζουν το περιθώριο κέρδους κατά περίπου 1,5 ποσοστιαίες μονάδες. Χωρίς τους δασμούς, τα κέρδη προ φόρων φέτος θα ήταν ακόμη υψηλότερα από πέρυσι, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Mertl. Από τον Αύγουστο, οι δασμοί στις παραδόσεις αυτοκινήτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι στο 15%. Από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο, οι ΗΠΑ χρεώνουν 27,5% αντί για το προηγουμένως ισχύον 2,5%.
Η ασταθής προσέγγιση της VW και της Mercedes στα ηλεκτρικά οχήματα επιβαρύνει επίσης την εταιρεία. Η VW και η Mercedes παλεύουν επίσης με τις συνέπειες της ασταθούς στρατηγικής τους προσέγγισης στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα. Για παράδειγμα, η Porsche εγκατέλειψε τους φιλόδοξους στόχους της για ηλεκτρικά οχήματα στα μέσα Σεπτεμβρίου. Η κυκλοφορία νέων ηλεκτρικών μοντέλων αναβλήθηκε. Αντ’ αυτού, η εταιρεία με έδρα το Zuffenhausen επικεντρώνεται πλέον σε κινητήρες καύσης και plug-in υβριδικά για πολύ καιρό στην επόμενη δεκαετία.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mercedes, Ola Källenius, ήθελε να πουλάει μόνο νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Αυτό πλέον αποτελεί ιστορία. Ούτε ένα στα δέκα επιβατικά αυτοκίνητα της Mercedes που πωλήθηκαν τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους δεν ήταν αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Επομένως, οι βασικές σειρές κινητήρων εσωτερικής καύσης πρέπει να αναβαθμιστούν και να ανανεωθούν οπτικά χρησιμοποιώντας νέα ηλεκτρονικά συστήματα και λογισμικό.
Αυτό έχει ένα τίμημα. «Η σύγκλιση των κινητήρων καύσης, των υβριδικών και των ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνει δραστικά την ένταση κεφαλαίου», λέει ο ειδικός στην αυτοκινητοβιομηχανία Kronenberger της Union Investment. Η Porsche αναμένει ειδικά έξοδα περίπου 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ φέτος λόγω της στρατηγικής αλλαγής.
Παρά την κριτική του κοινού, η BMW επέλεξε μια τεχνολογικά ουδέτερη στρατηγική πριν από χρόνια. Αυτό αποδίδει καρπούς. Η εταιρεία με έδρα το Μόναχο έχει ξεπεράσει την κορύφωση των επενδύσεών της που σχετίζονται με την επερχόμενη οικογένεια μοντέλων «New Class» και τώρα μπορεί να μειώσει τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης. Το κόστος αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω έως το 2027. «Έχουμε κάνει την έρευνά μας», λέει ο Walter Mertl.
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων πούλησαν περίπου 1,1 εκατομμύριο ηλεκτρικά οχήματα παγκοσμίως τα πρώτα τρία τρίμηνα του έτους. Ενώ αυτό είναι πάνω από το ένα πέμπτο περισσότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, το μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων είναι μόνο 12%.
Η κρίση πλήττει σκληρά την VW
Η κρίση πλήττει τώρα σκληρά οικονομικά τον Όμιλο VW. Η καθαρή ταμειακή ροή – τα διαθέσιμα κεφάλαια μετά την αφαίρεση του κόστους και των επενδύσεων – αναμένεται να είναι περίπου «μηδέν δισεκατομμύρια ευρώ» φέτος. Εκτός από τις αποσβέσεις της Porsche, αυτό οφείλεται επίσης στην ασθενή απόδοση των premium μαρκών, στις πιθανές προβλέψεις για πρόστιμα CO₂ από τις Βρυξέλλες και στις υψηλές αρχικές επενδύσεις σε μπαταρίες, λογισμικό και νέα μοντέλα. «Μας λείπουν έντεκα δισεκατομμύρια», δήλωσε στέλεχος της αγοράς. Ο οικονομικός διευθυντής Άντλιτς αρνήθηκε να σχολιάσει το ποσό.
Για ολόκληρο το έτος 2025, η ελεύθερη ταμειακή ροή αναμένεται να φτάσει στην καλύτερη περίπτωση στο όριο. Η Volkswagen προβλέπει σημαντική αύξηση μόνο το 2026. Αυτό αναμένεται να οφείλεται σε χαμηλότερες επενδύσεις, μειωμένα αποθέματα και πιο σταθερές πωλήσεις της βασικής μάρκας VW.
Η Mercedes και η BMW βρίσκονται σε πιο σταθερή θέση: Η Mercedes ανέφερε 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε ελεύθερη ταμειακή ροή από τις βιομηχανικές της δραστηριότητες, 11% κάτω από το επίπεδο του προηγούμενου έτους. Το ποσό της BMW αυξήθηκε στα 2,7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ειδικοί όπως ο Kronenberger από την Union Investment αναμένουν ότι η οικονομική κατάσταση των κατασκευαστών θα ανακάμψει αισθητά. Μετά από δύο χρόνια μέγιστων αντιξοοτήτων από δασμούς, κόστος και επενδύσεις, «φαίνεται να έχει επιτευχθεί το κατώτατο σημείο», λέει ο Kronenberger: «Η αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθεί να αντιμετωπίζει συνεχείς προκλήσεις – αλλά τα χειρότερα της καταιγίδας έχουν περάσει».
Η πίεση για μείωση του κόστους αυξάνεται. Παρ’ όλα αυτά, η Volkswagen και η Mercedes δέχονται αυξανόμενη πίεση να εντείνουν τις προσπάθειές τους για μείωση του κόστους. Ο Όμιλος VW στοχεύει να μειώσει το κόστος κατά 15 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Έως και 35.000 θέσεις εργασίας πρόκειται να περικοπούν μέσω προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης και πακέτων αποζημίωσης.
Σύμφωνα με πηγές του χώρου, περίπου 4.000 εργαζόμενοι έχουν ήδη αποχωρήσει από τη Mercedes στο πλαίσιο του προγράμματος αποζημίωσης. Η αυτοκινητοβιομηχανία στοχεύει να εξοικονομήσει περίπου πέντε δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2027 – περίπου το ένα δισεκατομμύριο εκ των οποίων θα προέλθει από τη μείωση του κόστους προσωπικού. Ωστόσο, οι αποζημιώσεις αποζημίωσης αρχικά κοστίζουν χρήματα. Ως αποτέλεσμα, τα κέρδη της Mercedes μειώθηκαν κατά 876 εκατομμύρια ευρώ μόνο στο τρίτο τρίμηνο.
Η VW εξετάζει περαιτέρω περικοπές στο επενδυτικό της σχέδιο, καθώς και τη μερική πώληση των συμμετοχών της. Η Mercedes σκοπεύει επίσης να εντείνει τις προσπάθειές της για μείωση του κόστους τον επόμενο χρόνο.
Από την άλλη πλευρά, η BMW δεν έχει ανακοινώσει κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα εξοικονόμησης, αλλά σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή Mertl, η εταιρεία είχε ήδη μειώσει το κόστος της κατά περίπου δύο δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τον αναλυτή αυτοκινήτων Schneider, υψηλότερα κέρδη στο μέλλον θα είναι δυνατά μόνο μέσω χαμηλότερου κόστους. «Χωρίς σημαντικά κέρδη αποδοτικότητας, δεν θα υπάρξει ευρεία ανάκαμψη των κερδών».
Ελπίζοντας για νέα μοντέλα
Η βιομηχανία εναποθέτει τις ελπίδες της στα νέα της μοντέλα. Η VW σχεδιάζει να προσφέρει προσιτά ηλεκτρικά μικρά αυτοκίνητα για πρώτη φορά με το ID. Το Polo και το αδελφό μοντέλο της, το ID. Το Cross. Η Mercedes και η BMW σχεδιάζουν περίπου 40 νέα μοντέλα η καθεμία έως το 2027, τα οποία θα πρέπει να επεκτείνουν σημαντικά τη γκάμα των ηλεκτρικών οχημάτων τους. Οι Γερμανοί κατασκευαστές στοχεύουν επίσης να φτάσουν τους Κινέζους ανταγωνιστές τους όσον αφορά την τεχνολογία.
Οι Σουηβοί εναποθέτουν τις ελπίδες τους στο ηλεκτρικό μοντέλο του SUV υψηλού περιθωρίου κέρδους τους, του GLC, το οποίο είναι διαθέσιμο για προπαραγγελία εδώ και αρκετές ημέρες. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι παραγγελίες για το νέο sedan CLA βρίσκονται σε «πολύ καλό επίπεδο». Η παραγωγή στο εργοστάσιο του Rastatt έχει αυξηθεί σε τρεις βάρδιες.
Η BMW στοχεύει να ξεκινήσει μια αναδιάρθρωση με την ηλεκτρική πλατφόρμα «New Class». Το iX3 θα κυκλοφορήσει σε λίγες εβδομάδες. Οι παραγγελίες στην Ευρώπη είναι σημαντικά υψηλότερες από τις αναμενόμενες, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Zipse. Αναμένει επίσης ισχυρή ζήτηση στην Κίνα όταν το αυτοκίνητο κυκλοφορήσει εκεί σε μια προσαρμοσμένη έκδοση. Το επόμενο μοντέλο στη νέα πλατφόρμα αναμένεται να ακολουθήσει σύντομα: Η παραγωγή της νέας γενιάς του sedan BMW Σειράς 3, του i3, θα ξεκινήσει στο κεντρικό εργοστάσιο στο Μόναχο.
Διαβάστε ακόμη
