Νέους κανόνες για το κόστος των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας – φυσικού αερίου και τα κέρδη των φορέων εκμετάλλευσης θέσπισε η γερμανική ομοσπονδιακή υπηρεσία. Ο επικεφαλής της υπηρεσίας, Κλάους Μίλερ, εξηγεί στην Handelsblatt: Μετά από μήνες συζητήσεων με εταιρείες και βιομηχανικούς συνδέσμους, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων ολοκληρώνει τη σημαντική μεταρρύθμιση του δικτύου της.

Η μεταρρύθμιση έχει το απλό όνομα “NEST” (“Δίκτυα. Αποδοτικά. Ασφαλή. Μετασχηματισμένα.”). Ωστόσο, δεδομένου ότι τα έσοδα της βιομηχανίας δικτύων ρυθμίζονται από το κράτος, οι αλλαγές από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων είναι ευαίσθητες. Το ζήτημα που τίθεται είναι πόσα χρήματα θα επιτρέπεται να κερδίζουν οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου στο μέλλον. Η NEST προορίζεται να καθορίσει την πέμπτη ρυθμιστική περίοδο, η οποία ξεκινά το 2028 για το φυσικό αέριο και το 2029 για την ηλεκτρική ενέργεια.

Με αυτόν τον τρόπο, η υπηρεσία πρέπει να εξισορροπήσει τα συμφέροντα των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων και των πελατών τους. Τα υψηλότερα έσοδα δικτύου σημαίνουν υψηλότερες τιμές για τους πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Αυτό επηρεάζει τα νοικοκυριά και την ανταγωνιστικότητα των γερμανικών εταιρειών. Ωστόσο, τα υψηλότερα έσοδα από το δίκτυο αποτελούν επίσης κίνητρο για την ταχύτερη επέκταση του δικτύου για τη σύνδεση ηλιακών σταθμών παραγωγής ενέργειας και κέντρων δεδομένων.

Κατά συνέπεια, η διαδικασία μεταρρύθμισης της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων έχει προκαλέσει συναισθηματικές αντιδράσεις από την αρχή του έτους. Η υπηρεσία αναφέρει ότι έλαβε πολυάριθμες επιστολές – ορισμένες εκφράζουν αιτήματα, άλλες περιέχουν απειλές. Οι επιχειρηματικές ενώσεις έχουν επίσης ασκήσει πιέσεις. Τη Δευτέρα, η Γερμανική Ένωση Βιομηχανιών Ενέργειας και Υδάτων (BDEW) δημοσίευσε έρευνα επενδυτών, σύμφωνα με την οποία το 85% των ερωτηθέντων συμμετεχόντων στην κεφαλαιαγορά ασχολούνται εντατικά με το έργο NEST – και τα δύο τρίτα βλέπουν τα σχέδια που είναι γνωστά μέχρι στιγμής με κριτικό πνεύμα.

Το τελικό προσχέδιο του NEST (Δίκτυο για Λειτουργίες Δικτύου) είναι πλέον διαθέσιμο. Η Handelsblatt μπόρεσε να δει τα βασικά σημεία και μίλησε με τον Klaus Müller, επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων, σχετικά με αυτά. Σε σύγκριση με την έκδοση που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, υπάρχουν τρεις σημαντικές αλλαγές.

Προσαρμογή του λειτουργικού κόστους, ακόμη και για τους μικρούς φορείς εκμετάλλευσης δικτύων

Ένα κεντρικό σημείο διαφωνίας στη διαδικασία ρύθμισης του δικτύου ήταν η λεγόμενη «επιβάρυνση λειτουργικών δαπανών». Το «Opex» σημαίνει «Λειτουργικά Έξοδα», που αναφέρεται στο λειτουργικό κόστος των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων. Αυτά περιλαμβάνουν το προσωπικό και την ψηφιοποίηση των δικτύων.

Μέχρι τώρα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων καθόριζε την επιβάρυνση λειτουργικών δαπανών στην αρχή της ρυθμιστικής περιόδου με βάση τα τρέχοντα στοιχεία. Οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων επιτρεπόταν να ανακτήσουν αυτό το ποσό λειτουργικού κόστους μόνο κατά τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι ενώσεις που εκπροσωπούν τα συμφέροντα των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων επέκριναν αυτό. Ο Γερμανικός Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ενέργειας και Ύδρευσης (BDEW) και ο Σύνδεσμος Δημοτικών Επιχειρήσεων (VKU) υποστήριξαν ότι το κόστος θα αυξηθεί εντός της κανονιστικής περιόδου – ειδικά επειδή η ενεργειακή μετάβαση θέτει υψηλές απαιτήσεις στην ψηφιοποίηση του δικτύου.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων είχε ήδη εν μέρει εξυπηρετήσει τις ενώσεις και πρότεινε να ληφθεί υπόψη το αυξανόμενο λειτουργικό κόστος κατά τον καθορισμό του ανώτατου ορίου εσόδων. Ωστόσο, αυτό προοριζόταν να εφαρμοστεί μόνο στους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν την τυπική διαδικασία – δηλαδή, τους μεγάλους φορείς εκμετάλλευσης των οποίων το κόστος ο οργανισμός μπορεί να εξετάσει πιο προσεκτικά.

Ωστόσο, 670 από τους 870 φορείς εκμετάλλευσης δικτύων διανομής στη Γερμανία είναι τόσο μικροί που η «απλοποιημένη διαδικασία» εφαρμόζεται σε αυτούς. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων δεν είχε προηγουμένως προγραμματίσει καμία προσαρμογή στο λειτουργικό κόστος για αυτήν την πλειοψηφία. Ωστόσο, ο οργανισμός το αλλάζει αυτό στο νέο του σχέδιο.

Ο επικεφαλής της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων, Müller, δήλωσε στην Handelsblatt: «Πολλοί φορείς εκμετάλλευσης δικτύων μας έχουν εξηγήσει πειστικά ότι ακόμη και οι μικρότεροι πρέπει να ψηφιοποιήσουν και να επεκτείνουν τα δίκτυά τους. Συγκεκριμένα, οι κρατικές ρυθμιστικές αρχές έχουν υποστηρίξει την εφαρμογή της επιβάρυνσης λειτουργικών εξόδων σε όλους τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων διανομής, σε αντίθεση με ό,τι παρουσιάστηκε τον Ιούνιο».

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων, αυτή η επέκταση θα αυξήσει τα αναμενόμενα έσοδα των φορέων εκμετάλλευσης δικτύων κατά 240 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον. Συνολικά, τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 2% λόγω της επιβάρυνσης λειτουργικών εξόδων στη νέα ρυθμιστική περίοδο. Αυτό αντιστοιχεί σε επιπλέον 380 εκατομμύρια ευρώ ετησίως που θα πρέπει στη συνέχεια να πληρώνουν οι πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων υιοθετεί εν μέρει μια πρόταση της Γερμανικής Ένωσης Τοπικών Δημόσιων Υπηρεσιών (VKU). Η επαγγελματική ένωση είχε ζητήσει την εισαγωγή της επιβάρυνσης λειτουργικού κόστους χωρίς χρονικό περιορισμό. Ωστόσο, η υπηρεσία σκοπεύει να την χορηγήσει μόνο για την επερχόμενη ρυθμιστική περίοδο. Στη συνέχεια, οι ρυθμιστικές περίοδοι θα συντομευτούν σε τρία χρόνια.

Ο Müller δήλωσε: «Η σημαντική δυναμική της ψηφιοποίησης του δικτύου πρέπει να υλοποιηθεί πλήρως στην επόμενη ρυθμιστική περίοδο». Μετά από αυτό, τα λειτουργικά έξοδα δεν θα πρέπει πλέον να αυξάνονται τόσο απότομα εντός μιας ρυθμιστικής περιόδου και στη συνέχεια θα απορροφώνται ούτως ή άλλως κατά τη διάρκεια της τριετούς περιόδου. «Ως ρυθμιστική αρχή, δεν μπορούμε απλώς να δεσμευτούμε για μια τόσο μαζική εισροή κεφαλαίων σε μόνιμη βάση».

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων αυξάνει το όριο «ελάχιστης απόδοσης»

Τα ανώτατα όρια εσόδων για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων βασίζονται στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητάς τους. Με απλά λόγια, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων αξιολογεί πόσο οικονομικά αποδοτικός είναι ένας φορέας εκμετάλλευσης δικτύου σε σύγκριση με μια τιμή αναφοράς.

Προηγουμένως, το όριο για ιδιαίτερα αναποτελεσματικούς φορείς εκμετάλλευσης αυξήθηκε στο 60%. Αυτή η ελάχιστη αξιολόγηση απόδοσης πρόκειται τώρα να αυξηθεί στο 70%. Συνεπώς, όλες οι εταιρείες επιτρέπεται να παράγουν τόσα έσοδα σαν να είχαν βαθμολογία αποδοτικότητας 70%. Αυτό αποσκοπεί στη μείωση του αριθμού των αιτήσεων για επιδόματα και, κατά συνέπεια, του γραφειοκρατικού φόρτου.

Ταυτόχρονα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων αλλάζει τον κανόνα που καθορίζει το όριο μεγέθους στο οποίο ένας φορέας εκμετάλλευσης δικτύου μεταβαίνει από την απλοποιημένη διαδικασία στην τυπική διαδικασία, επηρεάζοντας έτσι τη σύγκριση απόδοσης.

Στο μέλλον, οι μεγάλοι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων θα καλύπτουν συλλογικά το 90% της αγοράς στο πλαίσιο της τυπικής διαδικασίας. Όλοι οι άλλοι, μικρότεροι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων θα έχουν την επιλογή μεταξύ της απλοποιημένης και της τυπικής διαδικασίας.

Με αυτήν την αλλαγή, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων στοχεύει να αντιμετωπίσει τις ανησυχίες του κλάδου ότι σημαντικά περισσότεροι μικρότεροι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων θα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν την τυπική διαδικασία, επηρεάζοντας ενδεχομένως αρνητικά τη σύγκριση απόδοσης για αυτές τις εταιρείες.

Ο Müller δήλωσε: «Με τους νέους κανονισμούς για την ελάχιστη απόδοση, προσφέρουμε μια πρόσθετη εγγύηση. Ωστόσο, δεν αναμένουμε σημαντικές αλλαγές σε σύγκριση με την τρέχουσα κατάσταση».

Οι τόκοι των δανείων θα πρέπει να εξετάζονται πιο ρεαλιστικά

Οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων χρειάζονται επίσης εξωτερική χρηματοδότηση, δηλαδή δανεισμένα χρήματα, για την επέκταση του δικτύου. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων καθορίζει το μέγιστο επιτρεπόμενο κόστος χρηματοδότησης, δηλαδή τους τόκους των δανείων, που οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων μπορούν να μετακυλίσουν στους πελάτες τους. Επειδή οι φορείς εκμετάλλευσης θα πρέπει αργότερα να προσθέσουν αυτά τα κόστη στις χρεώσεις δικτύου τους για να ανακτήσουν τα χρήματα.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων αρχικά σκόπευε να χρησιμοποιήσει μια μέση τιμή από τα τελευταία επτά χρόνια. Ωστόσο, αυτή η περίοδος περιελάμβανε επίσης έτη με μηδενικά επιτόκια, γεγονός που μειώνει τη μέση τιμή κάτω από τα τρέχοντα τυπικά επιτόκια δανείων.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων υιοθετεί τώρα εν μέρει μια άλλη πρόταση της Γερμανικής Ένωσης Τοπικών Κοινωφελών Υπηρεσιών (VKU) σχετικά με αυτό το ζήτημα. Στο μέλλον, οι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων θα μπορούν να δίνουν μεγαλύτερο βάρος σε έτη με υψηλά επιτόκια κατά τον υπολογισμό του μέσου κόστους, εάν έχουν επενδύσει ιδιαίτερα σε αυτά τα έτη.

Ο Müller εξηγεί: «Τις τελευταίες εβδομάδες, επανεξετάσαμε πότε οι μεγάλοι φορείς εκμετάλλευσης δικτύων επικέντρωσαν τις επενδύσεις τους. Υποθέτουμε ότι σε έτη με υψηλούς όγκους επενδύσεων, ελήφθησαν επίσης αντίστοιχα μεγάλα δάνεια. Και εάν ελήφθησαν δάνεια σε έτη με υψηλά επιτόκια, είναι θεμιτό να κατανεμηθούν αντίστοιχα υψηλότερα κόστη».

Με αυτό, ο οργανισμός εξυπηρετεί τις ενώσεις. Ωστόσο, δεν συμμορφώνεται με το αίτημά τους να υπολογίζουν με ακρίβεια το κόστος των τόκων. «Εάν επρόκειτο να επανυπολογίζουμε σχολαστικά τα επιτόκια κάθε χρόνο, θα ήταν ένα τεράστιο εγχείρημα», δήλωσε ο Müller. Ο επανυπολογισμός δεν θα περιοριζόταν ούτε στα επιτόκια. «Η ζήτηση για περαιτέρω προσαρμογές θα ήταν τότε αναπόφευκτη».

Οι κρατικές αρχές μπορούν να δώσουν τη γνώμη τους. Σύμφωνα με υπολογισμούς της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων, οι νέοι κανονισμοί NEST θα αποφέρουν στους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων αύξηση εσόδων 1,4% ή 1,3 δισεκατομμυρίων ευρώ κατά την πενταετή ρυθμιστική περίοδο. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των τελών δικτύου για τους καταναλωτές.

Στο επόμενο βήμα, η Κρατική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους των κρατικών ρυθμιστικών αρχών, πρέπει να δώσει τη «διαβούλευσή» της. Η επιτροπή πρέπει είτε να εγκρίνει είτε να απορρίψει τα σχέδια. Ωστόσο, η απόρριψή τους δεν μπορεί να εμποδίσει την έναρξη ισχύος τους.

Σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί συμφωνία, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων μπορεί να αναθεωρήσει τα σχέδια. Ωστόσο, η τρέχουσα έκδοση είναι πιθανό να είναι ουσιαστικά η τελική, η οποία έχει προγραμματιστεί να τεθεί σε ισχύ το αργότερο στις αρχές του επόμενου έτους.

Η υπηρεσία δεν αναμένει σημαντικές αλλαγές. Όταν ρωτήθηκε αν η προθεσμία θα μπορούσε να τηρηθεί ακόμη και αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, ο Müller απάντησε: «Ναι, μπορούμε να το διαχειριστούμε».

Ο Müller τόνισε ότι η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων λάμβανε πάντα υπόψη την οπτική των χρηστών του δικτύου καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας: «Οι αποφάσεις είναι τεχνικά ορθές. Δημιουργούμε ένα ελκυστικό περιβάλλον για επενδύσεις και περιορίζουμε το κόστος στο απαραίτητο ελάχιστο».

Διαβάστε ακόμη