Στον Stefan Hartung συνεχίζει να βασίζεται η Bosch εν μέσω της τρέχουσας σοβαρής κρίσης, την οποία αντιμετωπίζει. Σύμφωνα με πληροφορίες της Handelsblatt, ο επικεφαλής του μεγαλύτερου προμηθευτή αυτοκινήτων στον κόσμο θα λάβει νέο πενταετές συμβόλαιο. «Το συμβόλαιο του Stefan Hartung παρατάθηκε τακτικά πριν από λίγο καιρό», επιβεβαίωσε μια εκπρόσωπος της εταιρείας κατόπιν έρευνας. Για δεκαετίες, «τακτικό» στην Bosch σήμαινε πέντε χρόνια – πράγμα που θα σήμαινε παράταση έως το 2031.
Ο πρώην διευθυντής της McKinsey ηγήθηκε της εταιρείας για σχεδόν τέσσερα χρόνια. Αυτό δίνει στον 59χρονο, ο οποίος κατέχει διδακτορικό στη μηχανολογία, την επιλογή να ηγηθεί του Ομίλου Bosch για μια δεκαετία, όπως και οι τρεις προκάτοχοί του, Volkmar Denner, Franz Fehrenbach και Hermann Scholl.
Ο Hartung είναι μόλις ο έβδομος Διευθύνων Σύμβουλος μετά τον ιδρυτή Robert Bosch στην 139χρονη ιστορία της εταιρείας, η οποία, εκτός από ανταλλακτικά αυτοκινήτων, ημιαγωγούς, οικιακές συσκευές και ηλεκτρικά εργαλεία, κατασκευάζει επίσης βιομηχανική και κατασκευαστική τεχνολογία.
Η Bosch μειώνει σχεδόν μία στις πέντε θέσεις εργασίας στη Γερμανία
Η επέκταση παρέχει υποστήριξη στους κατοίκους του Ντόρτμουντ σε ταραγμένες εποχές. Η Bosch σχεδιάζει να καταργήσει περίπου 22.000 θέσεις εργασίας στη Γερμανία μόνο στον τομέα της κινητικότητας έως το 2030. Επιπλέον, 2.400 θέσεις εργασίας θα καταργηθούν στον τομέα οικιακών συσκευών BSH και η μονάδα παραγωγής ηλεκτρικών εργαλείων στο Leinfelden θα κλείσει.
Αυτή είναι η μεγαλύτερη μείωση εργατικού δυναμικού στην ιστορία της εταιρείας σε αυτή τη χώρα. Σχεδόν μία στις πέντε θέσεις εργασίας θα χαθεί στη Γερμανία. «Πρέπει τώρα να ανταποκριθούμε στην επικείμενη υπο-αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων», δήλωσε ο Hartung πριν από λίγες ημέρες σε συνέδριο. Πρέπει να διαχειριστεί την εταιρεία με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η οικονομική ανεξαρτησία, ακόμη και σε δύσκολες στιγμές. Το κόστος πρόκειται να μειωθεί κατά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Το γεγονός ότι η σύμβαση του Hartung παρατάθηκε ταυτόχρονα είναι πιθανό να αντιμετωπίσει επικρίσεις από τους εργαζομένους που κινδυνεύουν να χάσουν τις δουλειές τους. Η ίδια η Bosch δεν έχει ακόμη δημοσιοποιήσει την απόφαση.
Το αν αυτή η σκληρή προσέγγιση ήταν προϋπόθεση για την επέκταση του συμβολαίου είναι άγνωστο, αλλά είναι πιθανό. «Δεν θέλω να σχολιάσω τον Χάρτουνγκ», δήλωσε ένα μέλος του εποπτικού συμβουλίου, «αλλά κάτι έπρεπε να γίνει».
Ο Hartung προφανώς έχει την υποστήριξη των ιδιοκτητών. Στην περίπτωση αυτή είναι η Robert Bosch Industrietreuhand KB (RBIK), η οποία ασκεί δικαιώματα ψήφου για το Ίδρυμα Bosch και επομένως τη λειτουργία ιδιοκτησίας με βιομηχανική διαχείριση. Επικεφαλής της είναι ο Stefan Asenkerschbaumer, ο πρώην οικονομικός διευθυντής της εταιρείας.
Μαζική αντίσταση μεταξύ του εργατικού δυναμικού
«Ομολογώ: Ήταν πιο εύκολο να είσαι αισιόδοξος», δήλωσε ο Hartung στις αρχές του έτους. Έξι μήνες αργότερα, κατά την παρουσίαση των οικονομικών καταστάσεων, εξέφρασε την ακλόνητη αποφασιστικότητά του «να μην αφήσει την τρέχουσα αναταραχή να τον αναστατώσει». Τώρα βρίσκεται στο επίκεντρο της υπόθεσης. Ολόκληρες εγκαταστάσεις παραγωγής, όπως η μονάδα κατασκευής συνδετήρων στο Waiblingen με 560 υπαλλήλους, κλείνουν.
Ο Hartung λέει ότι δεν πρόκειται μόνο για μείωση του κόστους. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται διαφορετικά και απειλούν με μαζική αντίσταση. Οι συνολικές μειώσεις του εργατικού δυναμικού πρέπει να πραγματοποιηθούν με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο. Αυτό σημαίνει επίσης: Θα είναι πολύ ακριβό. Η Bosch είχε ήδη προβλέψει 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2024, ένα μεγάλο μέρος των οποίων προοριζόταν για μειώσεις προσωπικού. Το ποσό αυτό αναμένεται τώρα να είναι σημαντικά υψηλότερο για το 2025. Συνεπώς, η Hartung θα πρέπει να επενδύσει σημαντικά για να απαλλαγεί από το προσωπικό.
Η Bosch θεωρούνταν πάντα μια υποδειγματική εταιρεία, ακόμη και από τα συνδικάτα, λόγω της φροντίδας που προσέφερε στους εργαζομένους της. Ο Hartung είναι απίθανο να μπορέσει να διατηρήσει αυτήν την εικόνα με τις τρέχουσες περικοπές. Δεν θα είναι εύκολο να συσπειρωθεί το εργατικό δυναμικό, που παλαιότερα ονομαζόταν «οικογένεια Bosch».
Μόνο μία φορά πριν, το 1993, υπήρξε μια εξίσου σοβαρή μείωση του αριθμού του προσωπικού, η οποία οδήγησε σε μαζικές διαμάχες με το εργατικό δυναμικό. Εκείνη την εποχή, ο Marcus Bierich διαφώνησε με τον θρυλικό πρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου, Hans Merkle, σχετικά με την κατεύθυνση που έπρεπε να ακολουθηθεί. Στο αποκορύφωμα της κρίσης, ο Bierich παραιτήθηκε από τη θέση του ένα χρόνο νωρίτερα από το προγραμματισμένο και μετακινήθηκε στο εποπτικό συμβούλιο.
Σήμερα, ο Hartung πρέπει να δώσει απαντήσεις σε μεγάλα ερωτήματα: Πώς διαμορφώνεται το μέλλον της βιομηχανικής παραγωγής στη Γερμανία; Λειτουργεί η στρατηγική λογισμικού της; Πώς αλλάζει το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας, η οποία, εκτός από ανταλλακτικά αυτοκινήτων, ημιαγωγούς, οικιακές συσκευές και ηλεκτρικά εργαλεία, παράγει επίσης βιομηχανική και οικοδομική τεχνολογία;
Πιθανότατα θα είναι δύσκολο για το εργατικό δυναμικό να καταλάβει ότι, από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αρκετά χρήματα διαθέσιμα για εξαγορές. Για παράδειγμα, η τεχνολογία κλιματισμού της Johnson Controls πρόκειται να αποκτηθεί έναντι οκτώ δισεκατομμυρίων δολαρίων και 1,9 δισεκατομμύρια δολάρια θα επενδυθούν στο νέο εργοστάσιο τσιπ στις ΗΠΑ. «Η τεχνολογία κλιματισμού έχει μέλλον και κάνει την Bosch λιγότερο εξαρτημένη από τα αυτοκίνητα», είναι το μήνυμα που υποστηρίζουν οι κύκλοι εμπιστοσύνης του κλάδου. Ο αναπληρωτής του Hartung, Christian Fischer, επίσης πρώην σύμβουλος διοίκησης, είναι υπεύθυνος για τις εξαγορές και τη στρατηγική χαρτοφυλακίου. Οι εξαγορές πραγματοποιούνται σχεδόν αποκλειστικά στο εξωτερικό.
Ο Hartung θέλει επίσης να οδηγήσει σε μια τεράστια πολιτισμική αλλαγή: Θέλει να αναπροσανατολίσει πλήρως τον τομέα της κινητικότητας προς το λογισμικό. Τον Σεπτέμβριο, ο Hartung τόνισε τη σημασία του λογισμικού στην IAA στο Μόναχο. «Το αυτοκίνητο του 2035 θα έχει τόσα κοινά με το σημερινό αυτοκίνητο όσα ένας υπολογιστής έχει με μια μηχανική γραφομηχανή». Οι άνθρωποι θα εξακολουθούν να το οδηγούν από το Α στο Β, αλλά αυτό που θα συμβαίνει στο αυτοκίνητο θα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Στο μέλλον, το λογισμικό δεν θα αναπτύσσεται πλέον για ένα εξάρτημα, αλλά πρώτα το λογισμικό και μετά το εξάρτημα.
Μένει να δούμε πώς αυτό ταιριάζει με το γεγονός ότι η Bosch έχει πλέον εγκαταλείψει τον μακροχρόνιο στόχο της να αυξήσει τον αριθμό των προγραμματιστών λογισμικού εντός της εταιρείας σε 50.000. Αντ’ αυτού, χιλιάδες προγραμματιστές λογισμικού που προσλήφθηκαν μόλις πριν από λίγα χρόνια αναμένεται τώρα να φύγουν.
Ο Hartung το αποδίδει αυτό στην αναβολή των έργων και των πλατφορμών οχημάτων των πελατών. Αλλά αυτή είναι πιθανώς μόνο η μία πτυχή. Το γεγονός είναι πως οι Γερμανοί προγραμματιστές λογισμικού είναι απλώς πολύ ακριβοί και πολύ αργοί σε σύγκριση με τους Ινδούς ή Κινέζους προγραμματιστές λογισμικού που εργάζονται για την Bosch.
Αποκλείονται οι λειτουργικές απολύσεις μέχρι το τέλος του 2029
Οι Hartung και Fischer είναι αποφασισμένοι να προωθήσουν τις μειώσεις του εργατικού δυναμικού στην εγχώρια αγορά. Δεν θα είναι εύκολο. Στην Cross Domain Solutions, τη θυγατρική λογισμικού που είναι υπεύθυνη για τα συστήματα υποβοήθησης και την αυτοματοποιημένη οδήγηση, θα περικοπούν μόνο 1.500 θέσεις εργασίας αντί των προγραμματισμένων 1.850 μετά από δύσκολες διαπραγματεύσεις που διήρκεσαν μήνες.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι περικοπές θέσεων εργασίας θα πραγματοποιηθούν με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο, για παράδειγμα, μέσω προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης, αποζημιώσεων και μεταθέσεων σε άλλα τμήματα της Bosch. Αποκλείονται οι λειτουργικές απολύσεις μέχρι το τέλος του 2029. Δεκάδες παρόμοιες διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη σε άλλες τοποθεσίες. Τα πράγματα αναμένεται να γίνουν πιο συγκεκριμένα για πολλούς εργαζομένους στα μέσα Νοεμβρίου.
«Θα ματαιώσουμε τη στρατηγική της διοίκησης της εταιρείας», λέει ακόμα σφοδρά ο Stefano Mazzei, μέλος του συμβουλίου εργαζομένων του Waiblingen. Η μάχη θα μπορούσε να είναι μάταιη. Οι λόγοι για τους οποίους οι θέσεις εργασίας στην παραγωγή δεν μπορούν πλέον να διατηρηθούν είναι βαθύτεροι.
Ο τομέας της Bosch αναπτύσσει μοναδικές τεχνικές καινοτομίες και τις παράγει σε μεγάλους όγκους και με υψηλή ποιότητα. Με καινοτομίες όπως η τεχνολογία ψεκασμού καυσίμου για κινητήρες εσωτερικής καύσης, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) και το πρόγραμμα ευστάθειας ESP, η Bosch ήταν μπροστά από τον ανταγωνισμό, επιτρέποντάς της να χρεώνει υψηλότερες τιμές και, με την κατάλληλη παραγωγικότητα, να παράγει και στην συγκριτικά ακριβή Γερμανία.
Τέτοιες πρωτοποριακές καινοτομίες με μοναδικά πλεονεκτήματα πώλησης είτε απουσιάζουν είτε είναι λιγότερο απαραίτητες: Η ζήτηση για ακριβά αναπτυγμένα ηλεκτρικά εξαρτήματα είναι επί του παρόντος ανύπαρκτη και η αυτοματοποιημένη οδήγηση δεν φτάνει τόσο γρήγορα όσο είχε προγραμματιστεί. Επιπλέον, η τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης που απαιτεί μεγάλη εργασία βρίσκεται σε παρακμή.
«Η παραγωγικότητα στη Γερμανία δεν έχει αυξηθεί από το 2017 και δεν έχει υπάρξει σχεδόν καθόλου ανάπτυξη. Αυτή είναι διπλή στασιμότητα», λέει ένα μέλος του εποπτικού συμβουλίου. Δεν υπάρχει σχεδόν καμία διέξοδος από αυτό το δίλημμα. «Δεν ανησυχώ για την Bosch, αλλά για τη Γερμανία και τις εγχώριες εγκαταστάσεις και τους υπαλλήλους της». Η παραγωγή δεν μπορεί πλέον να κλιμακωθεί στη Γερμανία λόγω του υψηλού κόστους.
«Κάτι θα έπρεπε να είχε συμβεί πολύ νωρίτερα», λέει ένας άνθρωπος της εταιρείας. «Αν η Bosch δεν μπορεί να το περιμένει άλλο, τα πράγματα θα είναι ακόμη πιο πικρά για τους άλλους». Για τους υπαλλήλους στη Γερμανία, αυτό δεν αποτελεί μεγάλη παρηγοριά.
Ανταγωνισμός από την Nvidia
Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις, το τμήμα κινητικότητας της Bosch αναμένεται να αυξηθεί κατά δύο τοις εκατό στα 57 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος. Αντιπροσωπεύει σχεδόν τα δύο τρίτα των πωλήσεων του ομίλου, ύψους 90 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Για τον Hartung, μένει να ελπίζουμε ότι η στρατηγική λογισμικού του θα λειτουργήσει. Ο γίγαντας των τσιπ Nvidia εργάζεται πάνω σε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα για αυτόνομη οδήγηση. Εάν η Bosch πετύχει, θα προμηθεύει μόνο τα εξαρτήματα χωρίς τον ελεγκτή. Τα τσιπ για τους κεντρικούς ενσωματωμένους υπολογιστές προέρχονται ήδη από την Nvidia, την Qualcomm ή την Horizon Robotics στην Κίνα, όπου η Bosch έχει άριστες επιχειρηματικές σχέσεις με τις τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Προηγουμένως, η Bosch κατασκεύαζε ένα εξάρτημα αυτοκινήτου με τον σχετικό ελεγκτή και λογισμικό και ο πελάτης αγόραζε το πλήρες πακέτο. Σήμερα, απαιτούνται έξυπνες λύσεις υλικού και λογισμικού, αλλά όχι μόνο από μία πηγή. Το λογισμικό πρέπει να είναι συμβατό με άλλο υλικό, γεγονός που καθιστά την ανάπτυξή του πιο περίπλοκη.
Παρ’ όλα αυτά, ο Χάρτουνγκ θεωρεί πλεονέκτημα το γεγονός ότι η Bosch μπορεί να προμηθεύει υλικό προσαρμοσμένο στο λογισμικό. «Η Bosch μπορεί να κάνει και τα δύο: λογισμικό και υλικό. Χωρίς εξελιγμένο υλικό, ακόμη και το πιο έξυπνο αυτοκίνητο δεν θα κινηθεί ούτε χιλιοστό», λέει, παραμένοντας πιστός στην αισιοδοξία του.
Διαβάστε ακόμη
