Κατά την τελευταία πενταετία, η κινεζική BYD Co. κατέκτησε την κορυφή της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, εκτοπίζοντας το 2024 την Tesla Inc. χάρη στη γενναία κρατική στήριξη, την επιθετική τιμολογιακή στρατηγική και τη δυναμική εξωστρέφεια. Ωστόσο, όπως αναφέρει το Bloomberg, μετά την εκρηκτική ανάπτυξη η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με την πιο δύσκολη συγκυρία από το 2020.
Από τον Μάιο, οι εγχώριες πωλήσεις σημείωσαν πτώση 10% σε ετήσια βάση, καθώς οι εκπτώσεις έχασαν τη δύναμή τους και οι καταναλωτές στράφηκαν σε ανταγωνιστές όπως η Geely, η Leapmotor και η Xiaomi. Η επιβράδυνση αυτή οδήγησε σε απρόσμενη μείωση καθαρών κερδών κατά 30% το τρίτο τρίμηνο, την πρώτη εδώ και τρία χρόνια, γεγονός που βύθισε τη μετοχή της κατά 8% και εξαΰλωσε πάνω από 6 δισ. δολάρια κεφαλαιοποίησης. Παράλληλα, οι φιλόδοξοι στόχοι περιορίστηκαν: αντί για 5,5 εκατ. πωλήσεις το 2025, η πρόβλεψη έπεσε στα 4,6 εκατ.
Η BYD εξακολουθεί να υπερέχει εκτός συνόρων, κερδίζοντας νέους πελάτες με οικονομικά αλλά υψηλών επιδόσεων EVs. Τα περιθώρια κέρδους στο εξωτερικό βοηθούν να αντισταθμιστεί ο σκληρός ανταγωνισμός στην Κίνα, όμως οι αντιδράσεις σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική περιορίζουν την αλματώδη διείσδυση των κινεζικών brands.
Το περιβάλλον δυσκολεύει ακόμη περισσότερο λόγω των νέων ρυθμιστικών παρεμβάσεων στο εσωτερικό. Το Πεκίνο περιόρισε τις επιθετικές εκπτώσεις και υποχρέωσε τους κατασκευαστές να εξοφλούν προμηθευτές εντός 60 ημερών, αντί για τους 275 κατά μέσο όρο που χρειάστηκε η BYD το 2023. Αυτές οι αλλαγές πιέζουν το επιχειρηματικό της μοντέλο.
Οι επενδυτές παραμένουν επιφυλακτικοί, με την κεφαλαιοποίηση της BYD να υποχωρεί αισθητά από το ιστορικό υψηλό των 175 δισ. δολαρίων τον Μάιο. Η εταιρεία επιχειρεί να ανακτήσει έδαφος μέσω νέων, τεχνολογικά προηγμένων μοντέλων, τα οποία αναμένεται να λειτουργήσουν ως καταλύτης από το 2026.
Παρά τις δυσκολίες, η BYD εξακολουθεί να ηγείται των πωλήσεων στην Κίνα, με ανταγωνιστές όπως η Geely και η Xiaomi να κερδίζουν έδαφος από χαμηλότερη βάση. Οι μετοχές της υστερούν σε σχέση με τους περισσότερους αντιπάλους, αλλά παραμένουν σε καλύτερη θέση από αυτές της Tesla, που βλέπει τις πωλήσεις της να συρρικνώνονται παγκοσμίως.
Διαβάστε ακόμη