Οι αμερικανικές εταιρείες που παράγουν μπαταρίες πιθανότατα θα αντιμετωπίσουν σημαντική υπερπροσφορά στη βιομηχανική τους ικανότητα έως το 2030, καθώς η κυβέρνηση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ αποσύρει τη στήριξή της προς τα ηλεκτρικά οχήματα, σύμφωνα με νέα έκθεση. Οι ΗΠΑ αναμένεται να εγκαταστήσουν σχεδόν 378 γιγαβατώρες μπαταριών έως το 2030, ανέφερε η BloombergNEF σε έκθεση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, 56% χαμηλότερα από την πρόβλεψη που είχε εκδοθεί πριν αναλάβει ο Τραμπ. Αυτό σημαίνει ότι οι αμερικανοί κατασκευαστές μπαταριών αντιμετωπίζουν επικείμενο πρόβλημα υπερπαραγωγής, με 193 γιγαβατώρες δυναμικότητας ήδη σε λειτουργία και επιπλέον 428 γιγαβατώρες πιθανό να κατασκευαστούν έως το 2030.

Οι μπαταρίες αποτελούν βασικό στοιχείο για τα ηλεκτρικά οχήματα, έναν κλάδο που αναπτύχθηκε ραγδαία υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν. Όμως, με την κυβέρνηση Τραμπ να αναιρεί τις ομοσπονδιακές επιδοτήσεις και να καταργεί σταδιακά τις φορολογικές ελαφρύνσεις για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, η ζήτηση αναμένεται να επιβραδυνθεί. Υπολογίζεται ότι θα πωληθούν 14 εκατομμύρια λιγότερα ηλεκτρικά οχήματα στις ΗΠΑ έως το 2030, κάτι που θα πλήξει τους κατασκευαστές μπαταριών.

«Η σταθερή ρυθμιστική υποστήριξη εξακολουθεί να είναι κρίσιμη για την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε ο Μάθιου Χέιλς, αναλυτής της BNEF ειδικευμένος στο εμπόριο και στις εφοδιαστικές αλυσίδες. «Ο πρόεδρος Τραμπ έχει γκρεμίσει αυτή τη στήριξη με μπουλντόζα».

Παράλληλα, οι κατασκευαστές μπαταριών κινδυνεύουν να χάσουν και έναν άλλο τύπο αγοραστή: τις εταιρείες ηλεκτρισμού. Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες κοινής ωφελείας εγκαθιστούν μπαταρίες μεγάλης κλίμακας για να αποφύγουν διακοπές ρεύματος και να αποθηκεύουν την υπερβάλλουσα παραγωγή από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Πρακτικά ανύπαρκτες πριν από μια δεκαετία, οι εγκαταστάσεις μπαταριών μεγάλης κλίμακας στις ΗΠΑ έφτασαν συνολικά τα 26 γιγαβάτ πέρυσι.

Ωστόσο, η κυβέρνηση Τραμπ ανακοίνωσε κανονισμούς που υποχρεώνουν τους αναπτυξιακούς φορείς έργων αποθήκευσης ενέργειας να αποφεύγουν κινεζικά υλικά και εξαρτήματα μπαταριών, προκειμένου να δικαιούνται φορολογικές ελαφρύνσεις — κάτι που θα είναι δύσκολο για τον κλάδο. Η Κίνα κυριαρχεί στο παγκόσμιο εμπόριο εξαρτημάτων μπαταριών, με το 88% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας καθόδων και το 96% ανόδων το 2024, σύμφωνα με τη BNEF.

«Αυτά τα κριτήρια μπορεί να αποδειχθούν ανεφάρμοστα ή πολύ δύσκολα, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη νέων έργων αποθήκευσης ενέργειας στις ΗΠΑ», σημείωσε ο Χέιλς. Η προβλεπόμενη υπερπροσφορά ίσως τελικά να μην υλοποιηθεί πλήρως. Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές μπαταριών έχουν παγώσει ή εγκαταλείψει εντελώς τα σχέδια παραγωγής τους από τότε που ανέλαβε ο Τραμπ.

Η Kore Power Inc. εγκατέλειψε τα σχέδιά της για εργοστάσιο μπαταριών λίγο μετά την ορκωμοσία του Τραμπ. Η Amprius Technologies ανακοίνωσε τον Ιούνιο ότι δεν θα προχωρήσει με εργοστάσιο μπαταριών αξίας 190 εκατ. δολαρίων στο Κολοράντο. Τον ίδιο μήνα, η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis ακύρωσε επίσης τα σχέδιά της για κατασκευή εργοστασίου μπαταριών στο Ιλινόι.

Η μειούμενη ζήτηση σε συνδυασμό με την κατάρρευση της κυβερνητικής υποστήριξης προς την καθαρή τεχνολογία πιθανότατα θα οδηγήσουν σε ακόμη περισσότερες ακυρώσεις εργοστασίων, προειδοποίησε ο Χέιλς, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση ως «δηλητηριώδες χάπι για τις προσδοκίες της αμερικανικής βιομηχανίας».

Διαβάστε ακόμη